نمونه اولیه کامیون برقی ولتا زیرو رونمایی شد

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
استارتاپ انگلیسی ولتا تراکس از نمونه اولیه کامیون برقی زیرو مجهز به پکیج باتری ۲۰۰ کیلووات ساعت با ظرفیت پیمایش ۲۰۰ کیلومتر رونمایی کرد که تا سال ۲۰۲۲ به مرحله تولید خواهد رسید.
تبلیغات

در ماه جولای، ولتا تراکس (Volta Trucks) برخی مشخصات و تصاویری از رندرهای گرافیکی کامیون برقی زیرو (Zero) را ارائه داد. هم‌اکنون این استارتاپ نمونه اولیه کامیون برقی زیرو را رونمایی کرده است و گفته می‌شود که مراحل آزمایش سال آینده آغاز خواهد شد و در سال ۲۰۲۲ به مرحله‌ی تولید نهایی می‌رسد.

کامیون برقی زیرو ولتا تراکس / Volta Trucks Zero electric truck در خیابان با منظره درخت و ساختمان

کامیون برقی ۱۶ تنی ولتا زیرو که به‌طور خاص برای پاسخگویی به نیازهای حمل بار و بسته‌‌های پستی در داخل شهر طراحی شده، دارای حداکثر سرعت محدودشده ۹۰ کیلومتربرساعت و بسته باتری ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلووات ساعت برای دستیابی به ظرفیت پیمایش بیشینه ۲۰۰ کیلومتر با یک‌بار شارژ کامل است. این وسیله حمل‌ونقل بار فضایی به حجم ۳۷/۳ متر مکعب در عقب (ظرفیت کافی برای قرار دادن ۱۶ پالت طبق استاندارد اروپایی)، با ظرفیت حمل بار ۸/۶ تن فراهم می‌کند.

راننده در وسط کابین روی صندلی چرخان با ارتفاع حدودی ۱/۸ متر می‌نشیند که نسبت به کامیون‌های معمولی پایین‌تر است؛ پایین‌تر قرار گرفتن راننده، ارتباط تصویری راحت‌تری را میان راننده و اطراف کامیون امکان‌پذیر می‌کند. نمایشگر مرکزی با صفحه لمسی درکنار آن برای کنترل چراغ‌ها، ناوبری، برنامه‌ریزی مسیر، سیستم تهویه مطبوع، ارتباطات و سرگرمی وجود دارد و ازطریق پنجره‌های بزرگی که برای بهینه کردن دید و کاهش نقاط کور طراحی شده‌اند، راننده از دید ۲۲۰ درجه بهره‌مند می‌شود. به لطف طراحی بهینه، این خودروی الکتریکی به امتیاز پنج ستاره حمل‌ونقل لندن برای بهبود وضعیت دید وسایل حمل‌ونقل سنگین دست می‌یابد.

در کامیون برقی زیرو از دوربین‌های دید عقب به‌جای آینه‌های جانبی سنتی استفاده می‌شود؛ دوربین ۳۶۰ درجه نیز به راننده چشم‌اندازی همه‌جانبه از اطراف خودرو می‌دهد و سیستم تشخیص اشیا نیز در کناره‌های خودرو وجود دارد که به راننده برای تشخیص حضور وسایل نقلیه، عابران پیاده یا سایر کاربران جاده‌ای در نقاط کور دید کمک می‌کند. درهای کشویی در دو طرف کابین برای ورود و خروج سریع در خیابان‌های شلوغ یا باریک طراحی شده‌اند.

راننده کامیون برقی زیرو ولتا تراکس / Volta Trucks Zero electric truck در داخل کابین

ولتا تراکس امیدوار است که جدیدترین سیستم‌های دستیار راننده مانند تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی جاده‌ای، دوربین حرکت معکوس در عقب، دستیار تغییر خط حرکت، هشدار خروج از مسیر و همچنین فرمان فعال روی کامیون برقی زیرو نصب شوند. اپراتورهای ناوگان حمل‌ونقل همچنین قادر خواهند بود تا به کمک سیستم نظارت هوش مصنوعی، این کامیون‌ها را برای مدت طولانی‌تری در جاده‌ها نگه دارند و از خدمات آن‌ها استفاده کنند.

گفته می‌شود این استارتاپ، اولین تولیدکننده خودروهای تجاری تمام الکتریکی در اروپا است که از فناوری e-Axle استفاده می‌کند. فناوری e-Axle امکان ترکیب موتور الکتریکی، جعبه‌دنده و محور خودرو را در یک پکیج سبک و کارآمد فراهم می‌کند. بسته باتری فسفات آهن لیتیوم در بین ریل‌های شاسی کامیون قرار دارد و به‌صورت ماژولار خواهد بود که به ولتا تراکس اجازه می‌دهد کامیون‌هایش را مطابق با نیازهای خاص اپراتور تنظیم کند.

قاب‌های بدنه بیرونی، برخی از تزئینات داخل کابین و پنل‌های بدنه از الیاف کتان و رزین‌های زیست تخریب‌پذیر ساخته شده‌اند. بافت کتان توسط شرکت Bcomp سوئیس و با همکاری آژانس فضایی اروپا ساخته شده است و گفته می‌شود که از نظر سختی و سبکی با فیبر کربن برابری می‌کند، اما برای تولید آن ۷۵ درصد دی‌اکسیدکربن کمتری استفاده می‌شود. این بافت پس از آن با رزینی به دست آمده از روغن کلزا (کانولا) ساخت شرکت Bamd انگلیس ترکیب شده و به‌صورت پنل در می‌آید. مسئولان ولتا تراکس می‌گویند که ترکیب پنل‌های کامپوزیت بدنه و ساختار فلزی کفی و قاب فضایی از نظر عملکرد تصادف و ایمنی به اندازه‌ی سازه‌های فولادی مورد استفاده کارایی دارد.

کامیون برقی زیرو دارای ۹،۴۶۰ میلی‌متر طول، ۳،۴۷۰ میلی‌متر ارتفاع و ۲،۵۵۰ میلی‌متر عرض است و می‌توان بدون نیاز به تغییر ابعاد، آن را با یخچال اختیاری نیز دراختیار داشت که از همان باتری پیشرانه تغذیه می‌شود.

راب فاولر، مدیرعامل شرکت ولتا تراکس گفت:

وسایل نقلیه تجاری، حیات تجارت و معیشت در شهرها را تشکیل می‌دهند؛ اما کامیون‌های بزرگ امروزی به‌طور خطرناکی خود را به خیابان‌های ما تحمیل می‌کنند و بر محیط اطراف ما تسلط می‌یابند. ما با راه‌اندازی کامیون برقی ولتا زیرو در حال تغییر چهره‌ی حمل‌ونقل جاده‌ای هستیم. ولتا تراکس در حال ارائه‌ی تعریف جدیدی از وسایل نقلیه تجاری بزرگ و نحوه عملکرد و ادغام آن در شهرهای آینده است. این امر توسط سه رکن ایمنی و پایداری و فناوری خودروی الکتریکی امکان‌پذیر است که ولتا تراکس را به‌عنوان یک کسب‌وکار پیشرو تعریف می‌کنند. به این موارد، پیشنهاد بی‌نظیر سیستم مدیریت کامیون‌ها را اضافه کنید که تحولی بزرگ در مدل‌ تجاری شرکت‌های حمل‌ونقل بار به وجود خواهد آورد. ما در استارتاپ ولتا تراکس مستقیماً به حرکت جامعه به سمت آینده خودروهای برقی کمک می‌کنیم. 

مسئولان ولتا تراکس می‌گویند که قبلا سفارشات خود را از پذیرندگان اولیه دریافت کرده‌اند و به‌دنبال شروع آزمایش‌های عملیاتی با برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تحویل کالا و تدارکات اروپا هستند که این کار از نیمه اول سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود. انتظار می‌رود که اولین مدل‌های تولیدی در سال بعد (۲۰۲۲) راهی بازار انگلستان شود. 

نمای جلو کامیون برقی زیرو ولتا تراکس / Volta Trucks Zero electric truck در کنار پیاده رو

اگرچه هنوز هیچ قیمتی برای کامیون برقی ولتا زیرو مشخص نشده، مسئولان ولتا تراکس معتقدند که چون این کامیون برقی حدود ۹۰ درصد قطعات مکانیکی کمتری نسبت به کامیون‌های مجهز به پیشرانه احتراق داخلی دارد، قیمت نهایی آن با یک کامیون دیزلی برابری می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات