شاسی‌بلند برقی اشکودا انیاک iV معرفی شد

پنج‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سرانجام غول خودروسازی شرق اروپا هم به گروه تولیدکنندگان کراس‌اورهای تمام الکتریکی پیوست. اشکودا از سال ۲۰۲۱، انیاک را با شعاع حرکتی ۵۱۰ کیلومتر عرضه خواهد کرد.
تبلیغات

برای مردم ایران، برند اشکودا چندان شناخته‌شده نیست؛ اما این خودروساز بزرگ جمهوری چک، صادرکننده محصولات به ۱۰۰ کشور جهان است و سالانه ۱/۲۵ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کند. اشکودا در سال ۱۸۹۵ تأسیس شد و حالا با سابقه ۱۲۵ ساله، زیرمجموعه فولکس ‌واگن آلمان محسوب می‌شود. طی سال‌های اخیر، اشکودا بعد از پورشه، دومین برند سودآور گروه فولکس‌واگن بوده است. فولکس‌واگن از سال ۲۰۰۰ به سهام‌دار و مالک اصلی اشکودا تبدیل شد. این موضوع، مهندسی و طراحی خودروهای اشکودا را متحول کرد تا محبوبیت تولیدات این شرکت در کشورهای شرق آسیا و خصوصا نواحی نزدیک به روسیه افزایش یابد.

همکاری بین اشکودا و فولکس‌واگن، اشتراک مهندسی در زمینه‌های مختلف را فراهم می‌کند. درحالی‌که هنوز رونمایی رسمی از کراس‌اور برقی فولکس واگن با نام ID.۴ انجام نشده، اشکودا خودرویی براساس پلت فرم MEB ارائه کرده که مشترک با ID.۴ است. حدود یک سال پیش، نخستین خودرو برقی اشکودا با نام سیتی‌گو iV رونمایی شد که محصولی در ابعاد کوچک برای مصارف شهری بود. به‌همین دلیل، تولید کراس‌اور الکتریکی در ابعاد مورد انتظار یک خانواده، گامی بزرگ و تاریخ‌ساز برای اشکودا است.

Skoda Enyaq iV اشکودا برقی نمای پشت

ظاهر جذاب و مدرن خودروهای اشکودا طی سال‌های اخیر، نقش مهمی در جذب مشتری و افزایش محبوبیت آن داشته است. در کراس‌اور برقی انیاک هم، چراغ‌های طرح ماتریکس با ۱۳۰ عدد LED وجود دارد. نمای تهاجمی با حجم‌دهی خطوط شکسته در سپر و پوشش روی موتور، همراه چرخ‌های ۲۱ اینچ، انیاک را شبیه به مدل‌های مفهومی و آینده‌نگر جلوه می‌دهد.

در فضای داخلی، نمایشگر لمسی ۱۳ اینچ مهم‌ترین عنصر کابین محسوب می‌شود. پشت فرمان، پنل دیجیتال کوچکی وجود دارد که از شکاف بین فرمان و محور مرکزی آن، قابل رویت خواهد بود. داشبورد نیز، به بخش‌های مختلفی با پوشش پلاستیک و چرم تقسیم شده است که همراه خطوط مورب در محدوده‌ی خروجی‌های هوا، خلاقانه به‌نظر می‌رسد.

مدل‌های مختلف انیاک از نظر باتری و قوای محرک متفاوت هستند. قوی‌ترین مدل با کد RS، دارای دو موتور برقی است که مجموعا ۳۰۲ اسب‌بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. انیاک RS در زمان ۶/۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتربرساعت خواهد داشت. چهار مدل دیگر انیاک، ۱۴۶، ۱۷۷ و ۲۰۱ و ۲۶۱ اسب‌بخار قدرت دارند.

Skoda Enyaq iV اشکودا برقی کابین
Skoda Enyaq iV اشکودا انیاک برقی
Skoda Enyaq iV اشکودا برقی
Skoda Enyaq iV اشکودا برقی

از نظر باتری، سه نوع انیاک iV تولید خواهد شد که ۵۵ و ۶۲ و ۸۲ کیلوات ساعت، انرژی ذخیره می‌کنند. مصرف برق در این خودروها، باتوجه‌به نوع قدرت پیشرانه و تک یا دو دیفرانسیل بودن، تفاوت دارد اما مدیران اشکودا، شعاع حرکتی ۳۴۰ تا ۵۱۰ کیلومتر را برای نسخه‌های مختلف انیاک، توصیف کرده‌اند.

قیمت نهایی اشکودا انیاک iV هنوز مشخص نیست. این خودرو با موعد تحویل سال ۲۰۲۱، از هم‌اکنون پیش‌فروش می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات