مشخصات و قیمت احتمالی شاسی بلند روسی یواز پاتریوت (UAZ Patriot) در ایران

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌دلیل وضع تحریم‌های غرب علیه ایران، برنامه‌ی واردات یا مونتاژ خودروهای روسی در کشورمان مطرح است. جدیدترین شایعات در این زمینه به شاسی‌بلند دودیفرانسیل ساخت شرکت UAZ با نام پاتریوت اشاره می‌کند.
تبلیغات

اواخر سال ۱۳۹۷، اخباری درباره‌ی احتمال عرضه‌ی چند مدل از محصولات لادا (LADA) در ایران منتشر شد. محصولات لادا در روسیه، شامل وستا، گرانتا، ایکس‌ری و نیوا، بسیار محبوب و پرفروش هستند؛ چراکه استهلاک کمی دارند و قیمتشان منطقی است (حدود پانصدهزار تا یک‌میلیون روبل معادل هفت تا چهارده‌هزار دلار).

علاوه‌بر لادا، شرکت یواز (UAZ) هم یکی از خودروسازان مطرح و پرتیراژ روسیه محسوب می‌شود. قدمت این شرکت فراتر از لادا به ۸۰ سال می‌رسد و از تأمین‌کنندگان مهم وسایل نقلیه برای نیروهای نظامی روسیه تا امروز بوده است. خودرو UAZ-469 که در ایران هم به تعداد محدود وجود دارد، مشهورترین محصول یواز است که از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۳ تولید ‌شد.

امروزه، عمده‌ی تولیدات شرکت یواز، شامل کامیون و کامیونت، برای بازار روسیه است. شاسی‌بلند پاتریوت، تنها محصول تجاری و خانوادگی یواز محسوب می‌شود که در بازارهای خارجی نیز حضور دارد. این محصول با بدنه‌های متنوع سواری و وانت، پیشرانه‌های متفاوت و نسخه‌های مختلف دیفرانسیل‌جلو یا دودیفرانسیل تولید می‌شود. یواز پاتریوت نام‌گذاری مشابه جیپ پاتریوت ساخت آمریکا دارد.

UAZ patriot  یواز پاتریوت شاسی بلند روسی نمای پشت

بنابر اطلاعات موجود در سایت شرکت سازنده، پاتریوت روسی با دو نوع پیشرانه‌ی بنزینی و دیزلی تولید می‌شود؛ اما فاقد جعبه‌دنده‌ی خودکار است و فقط پنج دنده‌ی دستی دارد. مدل بنزینی با پیشرانه ۲/۷ لیتر تنفس‌طبیعی، ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت در ۵،۰۰۰ دوربردقیقه تولید می‌کند و نهایت گشتاورش ۲۱۷ نیوتن‌متر در ۳،۹۰۰ دوربر دقیقه است. نسخه‌ی دودیفرانسیل این خودرو با وزن خالص ۲،۱۲۵ کیلوگرم، ۱۲/۷ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوختش ۱۱/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت آن ۱۵۰ کیلومتربرساعت فراهم می‌کند. پاتریوت دودیفرانسیل بنزینی در بازار اروپا به قیمت ۱۱ هزار دلار فروخته می‌شود.

مدل دیزلی از یواز پاتریوت پیشرانه‌ی ۲/۲ لیتری با قدرت ۱۴۳ اسب‌بخار و گشتاور ۲۲۸ نیوتن‌متر دارد. وزن خالص این مدل با سیستم دودیفرانسیل ۲،۱۶۵ کیلوگرم است و نهایت سرعتش ۱۳۵ کیلومتربرساعت است و حدود ۹/۵ لیتر گازوییل استاندارد اروپا در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. احتمال ورود پاتریوت دیزل به ایران ازطریق شرکت سروش‌دیزل وجود دارد. افزون‌بر‌این، تصاویری از مدل دنده‌خودکار پاتریوت هم در سایت‌های خارجی دیده شده است.

UAZ patriot  یواز پاتریوت شاسی بلند روسی نمای کابین
UAZ patriot  یواز پاتریوت شاسی بلند روسی
UAZ patriot  یواز پاتریوت شاسی بلند روسی
UAZ patriot  یواز پاتریوت شاسی بلند روسی
UAZ patriot  یواز پاتریوت شاسی بلند روسی

اگر قیمت نمونه‌ی صادراتی یواز پاتریوت بنزینی را ۱۱ هزار دلار در نظر بگیریم، می‌توان قیمت نسخه‌ی مونتاژ داخل را، حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ تا میلیون تومان پیش‌بینی کرد. این خودرو محصولی اقتصادی برای علاقه‌مندان سفرهای خارج جاده و طبیعت‌گردی است که قابلیت‌های بسیار مناسبی برای آف‌رود دارد؛ اما ازنظر امکانات رفاهی و مصارف داخل شهری، چندان چشمگیر نیست.

در ایران، کراس‌اورهای تک‌دیفرانسیل چینی با امکانات جالبی مثل جعبه‌دنده‌ی خودکار و کروزکنترل و ناوبری ماهواره‌ای بسیار محبوب هستند. ام‌ وی ‌ام ایکس 33 اسپرت مدل ۹۹ در بازار کشورمان به قیمت ۳۷۰ تا ۳۹۰ میلیون تومان معامله می‌شود؛ درحالی‌که ازنظر شناخت برند و خدمات تعمیرگاهی و قطعات یدکی نیز برتر از یواز پاتریوت به‌نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات