جگوار اف پیس لیستر، سریع‌ترین شاسی بلند جهان، معرفی شد

یک‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از بنتلی بنتایگا با ادعای سرعت ۳۰۶ کیلومتربرساعت و عنوان سریع‌ترین شاسی‌بلند دنیا، لیستر نمونه‌ای بهینه‌سازی‌شده از جگوار اف تایپ را معرفی کرده است که به نهایت سرعت ۳۱۴ کیلومتربرساعت می‌رسد.
تبلیغات

فراتر از لامبورگینی اوروس، آئودی SQ8، جیپ گرندچروکی هل‌کت و دوج SRT دورانگو، شاسی‌بلندهای انگلیسی برای ثبت بیشترین سرعت در مسیر مستقیم رقابت می‌کنند. اواخر مرداد ۱۳۹۹، بنتلی بنتایگا اسپید معرفی شد که ازنظر ظاهری، تفاوت چندانی با مدل ۲۰۲۰ نداشت؛ اما با نهایت سرعت ۳۰۶ کیلومتربرساعتی، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت ۳/۹ ثانیه‌ای و پیشرانه‌ی W12 با قدرت ۶۲۶ اسب‌بخاری خبرساز شد. حال، شرکت انگلیسی لیستر ادعا می‌کند محصولی سریع‌تر از بنتایگا اسپید و دیگر شا‌سی‌بلندهای پرقدرت دنیا ساخته است.

شرکت لیستر مالک یکی از تیم‌های قدیمی‌ حاضر در مسابقات اتومبیل‌رانی انگلستان است. در سال ۱۹۵۴، جورج لیستر این برند را بنیان‌ نهاده است. این برند خارج از بریتانیا چندان شناخته‌شده نیست؛ اما برای علاقه‌مندان موتوراسپرت جایگاه ویژه‌ای دارد. از اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰، لیستر علاوه‌بر شرکت در مسابقات، خودروهای جاده‌ای جگوار را برای مشتریان خصوصی تقویت کرد و حتی در سال ۱۹۹۳ موفق شد خودرویی مستقل با طراحی متفاوت براساس جگوار XJR بسازد که لیستر استورم نام داشت.

از سال ۲۰۱۲، بخش اصلی سهام لیستر به سرمایه‌گذار جدید واگذار شد تا این شرکت مجددا بازگشایی شود. امروزه، این شرکت مهم‌ترین برند درزمینه‌ی تیونینگ و شخصی‌سازی خودروهای جگوار است. سال گذشته، نسخه‌های لیستر از جگوار اف تایپ و شاسی‌بلند برقی آی‌پیس معرفی شدند.

Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت  نمای پشت

لیستر استیلت (سایه: Stealth) محصولی براساس شاسی‌بلند جگوار اف پیس است. جگوار مدل‌های متنوعی از اف پیس تولید می‌کند که قدرتمندترین آن‌ها با پسوند SVR، به موتور سوپرشارژ پنج لیتر V8 با قدرت ۵۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۶۸۱ نیوتن‌متر مجهز است. این در حالی‌ است که لیستر استیلت با همین پیشرانه، ۶۶۶ اسب‌بخار قدرت و ۸۸۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

محصول لیستر، تنها ۳/۶ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد و با نهایت سرعت ۳۱۴ کیلومتربرساعت، سریع‌ترین خودرو شاسی‌بلند جهان است. جالب‌تر اینکه دوج دورانگو با قدرت ۷۱۰ اسب‌بخار و لامبورگینی اوروس با قدرت ۶۴۱ اسب‌بخار، در زمان ۳/۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسند؛ اما نهایت سرعت لیستر استیلت را ارائه نمی‌کنند.

Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت کابین
Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت
Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت
Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت
Jaguar f-pace Lister Stealth لستر استیلت

لیستر استیلت متفاوت از محصول استاندارد ساخت جگوار از ادوات فیبرکربن در بدنه و رینگ‌های سیاه‌رنگ ۲۳ اینچی بهره خواهد برد. نشان تجاری جگوار از چرخ‌ها، جلوپنجره، فرمان و رکاب‌ها حذف شده است تا با لوگو لیستر جایگزین شود. تزیینات سبزرنگ در جلوپنجره و خطوط دوخت کابین هم ابتکارات خاص نشان‌دهنده‌ی سفارشی‌سازی لیستر است.

درپایان، باید اشاره کنیم که تولید لیستر استیلت به ۱۰۰ دستگاه با قیمت حدودی ۱۴۵ هزار دلار محدود خواهد خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات