ایلان ماسک مقامات آلمانی را به دلیل اینکه ماه گذشته شرکت تسلا را از تبلیغ فناوری رانندگی نیمه خودران به اصطلاح اتوپایلوت در این کشور منع کردند، مورد انتقاد قرار داد. مدیرعامل تسلا گفت که برای مردم نگرانی از نام اتوپایلوت «ابلهانه» است، زیرا هواپیماها هم هنوز به کنترل خلبان احتیاج دارند و قصد تسلا هرگز این نبود که رانندگان تنها به این فناوری اعتماد داشته باشند.
ایلان ماسک در مصاحبه اختصاصی با مجله صنعت خودرو آمریکا با نام اتوموتیو نیوز، به انتقاد از ایدهای پرداخت که میگوید باید درباره نام اتوپایلوت توضیح و روشنگری ارائه شود. ماسک به اتوموتیو نیوز آمریکا گفت:
ایلان ماسک گفت برخی از رانندگان بدون توجه به برچسب این فناوری، از آن استفاده کرده و به هشدارها توجه نمیکنند. ماسک همچنین گفت:
ایلان ماسک، اظهارات قبلی خود که استفاده از اصطلاح اتوپایلوت در صنعت حملونقل هوایی را با صنعت خودرو مقایسه کرده بود و اینکه «اتوپایلوت در هواپیما جایگزین خلبان نیست»، تکرار کرد.
ماسک به اتوموتیو نیوز آمریکا گفت:
با وجود فشارهای وارده درباره انتخاب نام اتوپایلوت، ایلان ماسک به این نشریه گفت که تسلا میتواند فناوری «کاملا خودران» را دردسترس داشته باشد، اما هنوز مشخص نیست که آیا آن را برای مصرفکنندگان عرضه خواهد کرد یا نه.
بسیاری از خودروهای الکتریکی تسلا در سالهای اخیر درگیر تصادفهای جدی شدهاند و بسیاری از رانندگان سیستم اتوپایلوت یا سیستمهای ایمنی پیشرفته این خودروها که موانع را تشخیص نمیدهند، مقصر میدانند. فیلمهای متعددی در رسانههای اجتماعی وجود دارد که نشان میدهد رانندگان تسلا هنگام حرکت در ترافیک به جاده توجه نمیکنند و به فعالیتهایی مانند خواندن کتاب یا روزنامه مشغول هستند.
شرکتهای خودروسازی رقیب تسلا پیش از این ابراز نگرانی کرده بودند که این شرکت قبل از آزمایش گسترده و مطابق با استانداردهای استفاده شده در صنعت، فناوری دستیار راننده نیمه خودران اتوپایلوت را راهاندازی کرده است. تسلا میگوید که به سیستمهای خود ایمان دارد و رانندگان همیشه باید کنترل خودرو را در دست داشته باشند.
نظرات