خودروسازان اروپایی طی سالهای اخیر مدلهای الکتریکی بیشتری را نسبت به گذشته به نمایش میگذارند؛ بااینحال ژان دومینیک سنارد، مدیرعامل گروه رنو از رقابتی که بهزودی با خودروهای برقی چینی در اروپا با آن روبهرو خواهند شد، نگران است. به دلیل اینکه کشورهایی مانند فرانسه و آلمان مشوقهای بیشتری به خریداران خودروی الکتریکی ارائه میدهند، بهزودی بازارهای اروپایی با محصولات برقی اشباع میشوند.
هماکنون خریداران میتوانند تعداد زیادی مدل کاملا برقی در اروپا خریداری کنند که از جمله میتوان به خودروهایی مانند تسلا (انواع مدلها)، پورشه تایکان، مرسدس EQC، آئودی e-tron یا نیسان لیف اشاره کرد؛ بهعلاوه مدلهایی مانند نسخههای بهروزرسانیشدهی رنو زوئی یا فولکسواگن ID.3 نیز در آینده نزدیک به این جمع اضافه خواهند شد.
بنابراین خودروسازان اروپایی باید از چه چیزی نگران باشند؟ در ابتدا خوب است نگاهی به آمار محصولات برقی MG Motor متعلق به غول چینی SAIC Motor بیندازیم. امجی موتور قبلا ۶۰۰ دستگاه خودرو الکتریکی ZS را در نروژ فروخته است، جایی که بسیاری از برندهای چینی بهدنبال حضور پرقدرت در آن هستند. همچنین برخی محصولات برقی مانند بیوایدی تانگ EV600 و Aiways U۵ نیز در راه رسیدن به نروژ قرار دارند. در همین حال، پلاستار نیز بهعنوان شرکت سرمایهگذاری مشترک بین ولوو و هولدینگ ژجیانگ جیلی، برنامه مشابهی برای بازار نروژ دارد.
سنارد دیروز در جلسه استماع مجلس گفت:
به این دلیل، همه خودروسازان بزرگ روی نروژ متمرکز شدهاند که این کشور چهارمین بازار بزرگ خودروی برقی در اروپا به شمار میرود و توسط خودروسازانی مانند تسلا بهعنوان محیط آزمایشی تجاری مورد استفاده قرار گرفته است.
سنارد با اشاره به Aiways افزود:
شرکت CATL چین؛ سازنده باتری خودروی برقی با عمر ۲ میلیون کیلومتر
شرکت چینی CATL میگوید آماده است باتری خودروی الکتریکی بسازد که بتواند دارای عمر ۱/۲ میلیون مایل (حدود ۲ میلیون کیلومتر) باشد. CATL مشتریانی از جمله تسلا، بیامو، دایملر، هوندا، تویوتا، فولکسواگن و ولوو دارد و بهطور آشکار در حال تولید باتری با عمر یک میلیون مایلی با همکاری تسلا است. بهتازگی زنگ یوکون، مدیرعامل CATL اعلام کرد که این شرکت آمادگی دارد سفارشات مربوط به باتری را از تمام شرکتها بپذیرد. البته هنوز مشخص نیست که آیا باتری موردنظر یکی از محصولات توسعهیافته با تسلا است یا یوکون به باتری دیگری اشاره دارد.
زنگ یوکون به بلومبرگ گفت:
CATL بزرگترین تولیدکننده باتری برای وسایل نقلیه برقی در جهان است و باتوجهبه پیشبینی این شرکت برای رشد سریع صنعت خودروی برقی، همچنان سرمایهگذاری زیادی به منطور تحقیق و توسعه فناوری باتری انجام میدهد.
زنگ یوکون معتقد است که اگرچه همهگیری ویروس کرونا در ماههای باقیمانده سال جاری فروش را کاهش میدهد، تقاضا برای خودروهای برقی در اوایل سال ۲۰۲۱ افزایش مییابد. رئیس CATL افزود:
اگر شما هم در اروپا زندگی میکردید، آیا دوست داشتید خودروهای برقی چینی بهجای محصولات برقی اروپایی، آمریکایی یا ژاپنی خریداری کنید؟
نظرات