نسخه‌ی ضعیف‌تر تویوتا یاریس GR با قدرت ۱۱۸ اسب‌بخار معرفی شد

جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
خودرو اسپرت تویوتا یاریس GR در بازار ژاپن، در دو مدل با پیشرانه‌ی ۲۶۸ اسب‌بخاری و همچنین نمونه‌ی ضعیف‌تر RS با قدرت ۱۱۸ اسب‌بخار و سامانه‌ی تک دیفرانسیل عرضه می‌شود.
تبلیغات

تویوتا یاریس، خودرویی کمپکت است که از سال ۱۹۹۹ تولید می‌شود و تاکنون در مدل‌های هاچ‌بک، سدان و کراس‌اور عرضه شده است. مدتی پیش، تویوتا با معرفی مدل اسپرت یاریس GR، همگان را شگفت‌زده کرد. این خودرو تمام‌چرخ متحرک با پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتری سه‌سیلندر توربو و ۲۵۷ اسب‌بخار قدرت، قادر است درمدت ۵/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر‌بر‌ساعت برسد و قیمتش از ۳۶ هزار دلار شروع می‌شود.

مقاله‌های مرتبط:

تویوتا یاریس GR در بازار ژاپن، در سه مدل RC ،RZ و RS عرضه می‌شود که دو مدل اول از همان پیشرانه‌ی مذکور با ۲۶۸ اسب‌بخار قدرت استفاده می‌کنند. مدل RS یاریس GR که صرفا برای ژاپن عرضه می‌شود، برخلاف دو مدل پیشین، از پیشرانه‌ی ۱/۵ لیتری سه‌سیلندر تنفس‌طبیعی با قدرت ۱۱۸ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۸ نیوتن‌متر بهره می‌برد؛ این پیشرانه در مدل معمولی خودرو تویوتا یاریس نیز بکار رفته است.

تویوتا یاریس GR RS

برخلاف سایر مدل‌های یاریس GR، در مدل RS از جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و سامانه‌ی تمام‌چرخ متحرک خبری نیست و انتقال قدرت به‌وسیله‌ی یک جعبه‌دنده‌ی CVT نسل جدید به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد؛ بااین‌وجود، تویوتا عملکرد خوبی را برای این محصول مدعی شده است.  جعبه‌دنده‌ی CVT بکاررفته، قابلیت تعریف ده دنده مجزا را دارد و از یک دنده‌ی شروع برای پاسخ سریع‌تر هنگام شتاب‌گیری بهره می‌برد. همچنین، با تعبیه‌ی پدال شیفتر در این خودرو، امکان لذت‌بردن‌از تعویض دستی دنده‌ها فراهم شده است. افزون‌بر‌این، سامانه‌ی تعلیق، ترمز‌ها و کیت بدنه یاریس GR نیز روی مدل RS حضور دارد و یک مزیتش نسبت‌به مدل‌های قوی‌تر، وزن ۱،۱۳۰ کیلوگرمی آن است که ۱۵۰ کیلوگرم سبک‌تر است.

تویوتا یاریس GR RS

دو مدل دیگر تویوتا یاریس GR در ژاپن، RZ و RC هستند که از پیشرانه و سامانه‌ی انتقال قدرت مشترک استفاده می‌کنند. مدل RZ مشابه نمونه‌های ارائه‌شده‌ در بازار جهانی است؛ اما مدل RC نسخه‌ی مسابقه‌ای یاریس GR است که درآن تجهیزاتی ازجمله سامانه‌ی سرگرمی و اطلاعات، برای کاهش وزن خودرو حذف شده‌اند؛ درنتیجه سی کیلوگرم از مدل RZ سبک‌تر است. این محصول نیز تنها برای بازار ژاپن عرضه می‌شود.

سفارش تویوتا یاریس GR در ژاپن آغاز شده است و تا پایان ماه ژوئن، تنها مدل جهانی RZ و در نسخه‌های معمولی و پرفورمنس ارائه می‌شود. خودروهای پیش‌فروش‌شده از ویژگی‌هایی مانند اجزای آیرودینامیک با رنگ مشکی مات، سقف با طرح فیبرکربن، صندلی‌های اسپرت و امضای رئیس شرکت تویوتا روی شیشه‌ی جلو بهره می‌برند. طبق اعلام تویوتا، تاکنون ۶ هزار دستگاه یاریس GR در اروپا و ژاپن، پیش‌فروش شده‌اند.

تویوتا یاریس GR
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات