انتقاد شدید ایلان ماسک از تعطیلی کارخانه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
مطالعه 6 دقیقه
به‌دنبال اعلام سودآوری تسلا در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی و باتوجه به دستور مقامات دولتی برای تمدید تعطیلی کارخانه‌ها، ایلان ماسک به‌شدت از این تصمیم انتقاد کرد.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل جنجالی و البته صریح تسلا روز چهارشنبه محدودیت‌های گسترده دولت ایالات متحده برای ماندن در منزل برای محدود کردن شیوع ویروس کرونا را «فاشیستی» نامید. گفتنی است این خودروساز برقی سومین سه‌ماهه سودآوری خود را پشت سر گذاشته است. ارزش سهام این شرکت در تجارت گسترده با رسیدن به ۸۷۳ دلار، بیش از ۹ درصد افزایش داشته است. گزارش تسلا از سه‌ماهه سودآور خود فقط یک روز پس از آن منتشر شد که فورد گزارش زیان ۲ میلیارد دلاری در سه‌ماهه اول سال جاری را اعلام و پیش‌بینی کرد که با  ادامه یافتن همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر آن بر میزان تقاضا، ۵ میلیارد دلار دیگر نیز در سه‌ماهه جاری زیان کند. 

Tesla / تسلا

چگونگی عملکرد تسلا در سه‌ماهه جاری و باقیمانده سال، آزمایش مهمی از دوام این شرکت سازنده خودروی الکتریکی خواهد بود. اگر تسلا بتواند ضررهای خود را محدود کرده یا حتی به سوددهی ادامه دهد و از خودروسازان کهنه‌کار بهتر عمل کند، در موقعیت بالاتری نسبت به رقبای تضعیف‌شده از ویروس کرونا برای فروش بیشتر خودرو قرار خواهد داشت. اگرچه میزان تولید تسلا تنها به اندازه کسری از خودروهای تولیدی رقبای خود است، ارزش سهام بسیار بیشتری دارد که همین موضوع باعث می‌شود رشد قابل‌توجهی برای آن پیش‌بینی شود. بزرگ‌ترین مشکل تسلا، تعطیل شدن کارخانه فریمونت کالیفرنیا طبق دستور دولت فدرال ایالات متحده آمریکا است. 

ایلان ماسک، روز چهارشنبه در کنفرانس تلفنی اظهار داشت که نمی‌داند چه موقع تسلا می‌تواند تولید خودرو را در کالیفرنیا از سر بگیرد و توصیه مقامات ایالتی برای ماندن در خانه را «خطر جدی» برای تجارت می‌داند. ماسک گفت:

گفتن این‌که آن‌ها نمی‌توانند خانه‌های خود را ترک کنند و در صورت انجام این‌کار بازداشت می‌شوند، نوعی عمل فاشیستی است. این دموکراسی و آزادی نیست. به مردم اجازه دهید آزادی داشته باشند.
elon musk / ایلان ماسک

مایکل مارتینز از اتوموتیو نیوز در توییتر به نقل از ایلان ماسک متنی منتشر کرد که در آن دستور پناه گرفتن ساکنان منطقه ساحلی سان‌فرانسیسکو در خانه‌هایشان را «زندانی کردن اجباری مردم در خانه‌های خود علیه تمام حقوق اساسی آن‌ها» می‌خواند. دستور تعطیلی کالیفرنیا و سایر ایالت‌ها در حقیقت خروج مردم از خانه‌های خود را ممنوع نمی‌کند؛ بلکه از آن‌ها خواسته می‌شود که سفرها را به فعالیت‌های اساسی محدود کنند و آن‌ها در معرض خطر دستگیری قرار ندارند. در حین مکالمه مکث‌های طولانی اتفاق افتاد و صدا در یک لحظه قطع شد و مجدداً مدیرعامل تسلا گفت:

ببخشید که به دلایلی صدا قطع شد. سؤالی دارید؟

ایلان ماسک در تاریخ ۶ مارس توئیت کرد که «وحشت ویروس کرونا مورد تردید است» اما بعداً پیشنهاد کرد که بیمارستان‌ها با ونتیلاتورهای رایگان اهدایی تسلا مجهز شوند. ماسک چند بار در حین تعطیلی در توئیت‌هایی درباره همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ ابراز تردید کرده بود. ایلان ماسک با بیش از ۳۰ میلیون دنبال‌کننده، سابقه زیادی در صراحت کلام دارد و حساب توئیتر او یکی از پربازدیدترین حساب‌ها در میان چهره‌های مشهور شرکت‌های آمریکایی است.

Tesla Model 3 / تسلا مدل 3

تسلا اعلام کرد که نمی‌تواند پیش‌بینی کند چقدر سرعت تولید خودرو و زنجیره‌های عرضه جهانی عادی خواهد شد و وقتی گزارش‌های سه‌ماهه فعلی منتشر شوند، دستورالعمل‌های مدیریتی کل سال را برای درآمد خالص و گردش سرمایه مورد بررسی مجدد قرار می‌دهد. ایلان ماسک گفت:

در حالی که سایر خودروسازان زیان می‌کردند، تسلا در حال افزایش سرمایه بود. ممکن است تسلا محل کارخانه جدید خود را در ایالات متحده طی یک تا سه ماه آینده اعلام کند.

تسلا در ماه ژانویه اعلام کرد که انتظار می‌رود جریان نقدی سه‌ماهه مثبت شود و درآمد خالص مثبت افزایش یابد. این شرکت در روز چهارشنبه، پیش‌بینی قبلی خود درباره تحویل نیم میلیون خودروی الکتریکی را تا پایان سال ۲۰۲۰ به‌روزرسانی نکرد. همه‌گیری کووید ۱۹ ناشی از ویروس جدید کرونا، تأثیر منفی بر تقاضا برای خرید خودرو گذاشت است، به‌طوری‌که برخی خودروسازان از جمله تسلا مجبور شدند کارگران را به مرخصی اجباری بفرستند و کارخانه‌های خود را تعطیل کنند. 

تقاضا برای خرید خودرو در ایالات متحده طی ماه مارس حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است، اما برخی از تحلیلگران گفتند که به‌نظر می‌رسد فروش در دو هفته اول آوریل اندکی بهبود یابد. روز چهارشنبه تسلا اظهار داشت که انتظار می‌رود تولید در کارخانه‌های خودروسازی فریمونت کالیفرنیا و شانگهای چین به تدریج در سه‌ماهه دوم افزایش یابد. این شرکت اعلام کرده است که عملیات تولید در کارخانه شانگهای بهتر از حد انتظار پیش رفته است و انتظار می‌رود که نرخ تولید سدان تسلا مدل ۳ در اواسط سال ۲۰۲۰ به ۴،۰۰۰ دستگاه در هفته یا ۲۰۰،۰۰۰ دستگاه در سال برسد. گفته شده حاشیه ناخالص کارخانه شانگهای در حال نزدیک شدن به تولید تسلا مدل ۳ در ایالات متحده است. حاشیه ناخالص تولید خودرو تسلا در سه‌ماهه اول به‌طور کلی به ۲۵/۵ درصد رسید.

tesla / تسلا

نزدیک به هفت درصد از کل درآمد ۵/۱ میلیارد دلاری تسلا به دلیل فروش اعتبارات نظارتی است؛ پولی که تسلا از سایر خودروسازان برای ارائه اعتبارات مربوط به انتشار آلاینده‌ها و دی‌اکسیدکربن به منظور سازگاری با مقررات سختگیرانه آلایندگی دریافت می‌کند. درآمد حاصل از این اعتبارات نسبت به سه‌ماه گذشته، سه برابر شده است. نیکلاس هیت، تحلیلگر Hargreaves Lansdown در این زمینه اظهار داشت که جریان سرمایه نقدی آزاد تسلا در سه‌ماه گذشته منفی بوده است و فقط به‌صورت متوسط ​​سالانه بهبود می‌یابد. هیت گفت:

به‌نظر نمی‌رسد آینده‌ی نزدیک، زمان ایده‌آلی برای فروش خودروهای با قیمت بالا باشد، بنابراین شاید تعجبی نداشته باشد که راهنمایی‌ها متوقف شوند.

تسلا گفت که جریان نقدی آزاد آن به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا تحت تأثیر قرار گرفته است. این خودروساز برقی نمی‌گوید چه موقع قصد دارد تولید خودرو را در کارخانه فریمونت که از ۲۴ مارس تعطیل است، از سر بگیرد. تسلا کارخانه کالیفرنیا را دقیقاً‌ هنگامی که در حال افزایش تولید کراس‌اور برقی جدید مدل Y بود، تعطیل کرد که انتظار می‌رفت حاشیه سود بیشتری را برای این شرکت به وجود آورد.

Tesla Model Y

روز چهارشنبه تسلا گفت که تولید مدل Y هم‌اکنون سودآوری داشته و اولین باری در تاریخ این شرکت است که یک خودروی جدید در سه‌ماهه اول خود سودآوری دارد. شهرستان آلامدا که کارخانه تولید تسلا مدل Y در آن قرار دارد، روز چهارشنبه دستور ماندن در خانه را تا ۳۱ مه تمدید کرد و تولید خودرو به‌عنوان تجارت اساسی که معاف از این دستور باشد، محسوب نمی‌شود. در اوایل ماه جاری، تسلا اعلام کرد که تولید و تحویل کراس‌اور مدل Y به میزان خوبی طبق برنامه‌ریزی پیش می‌رود، زیرا تا به امروز با وجود شیوع ویروس کرونا، بیشترین تعداد خودرو را در سه‌ماهه اول تحویل داده است. 

به استثنای این موارد، تسلا سود ۱/۲۴ دلاری را به ازای هر سهم اعلام کرد. تحلیلگران انتظار داشتند خریداران سهام از هر سهم ۳۶ سنت ضرر کنند. سهام تسلا پس از بهبودی روز چهارشنبه در ماه مارس، تا به امروز ۹۱ درصد رشد داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات