واکنش منفی طرفداران محیط‌ زیست به مستند Planet of the Humans

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گروهی از طرفداران محیط‌زیست و خودروهای برقی مستند Planet of the Humans با تهیه‌کنندگی مایکل مور را به ارائه‌ی اطلاعات نادرست محکوم کردند.
تبلیغات

مستند Planet of the Humans با کارگردانی جف گیبز و تهیه‌کنندگی اجرایی مایکل مور هفته‌ی گذشته به‌‌رایگان در یوتیوب منتشر شد. در این مستند که افرادی مثل ال گور، بیل مکیبن، ریچارد برانسون، مایکل بلومبرگ، واندانا شیوا و آرنولد شوارتزنگر مقابل دوربین می‌آیند و درباره‌ی جنبه‌های مختلف جنبش انرژی‌های پاک بحث و تبادل‌نظر می‌کنند. در چند روز گذشته، بسیاری از طرفداران محیط‌زیست از جدیدترین مستند مایکل مور به‌شدت نقد کرده و خواستار حذف آن از یوتیوب شده‌اند.

گروهی از طرفداران محیط‌زیست معتقدند در مستند Planet of the Humans درباره‌ی خودروهای برقی اطلاعات نادرستی ارائه می‌شود. هالی‌وود ریپورتر در بررسی این مستند نوشته است:

شاید با رانندگی با خودرو برقی حس خوبی داشته باشید؛ اما فراموش نکنید این خودرو با انرژی تولیدشده در شرکتی شارژ می‌شود که از منابع زغال‌سنگ یا گاز طبیعی استفاده می‌کند. علاوه‌بر‌ این، باتری این خودرو در شرکتی تولید شده است که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کند.

در مستند Planet of the Humans، اشاره می‌شود که خودروهای برقی به ‌آن اندازه که تصور می‌شود، پاک نیستند. مایکل مور پیش از تولید این مستند تصور می‌کرده است خودروهای برقی ایده‌ی خوبی هستند. این مستندساز آمریکایی در مصاحبه با رویترز گفت:

درباره‌ی اینکه برق موردنیاز این خودروها از چه منبعی تأمین می‌شود، واقعا فکر نکرده بودم.

بسیاری از افراد فعال در جنبش مبارزه با سوخت‌های فسیلی اطلاعات ارائه‌شده در مستند جدید مایکل مور را نادرست دانسته‌اند. گروهی از طرفداران محیط‌زیست با حمایت جاش فاکس، از Films For Action، توزیع‌کننده‌ی Planet of the Human، درخواست کرده‌اند که این مستند از یوتیوب حذف شود و سازندگان به‌دلیل ارائه‌ی اطلاعات نادرست عذرخواهی کنند. مدیران Films For Action مستند را از روی‌ وب‌سایت اختصاصی شرکت حذف و عذرخواهی کردند. در بیانیه‌ی این شرکت آمده است:

وقتی Planet of the Human منتشر شد، این مستند را پیش از تماشای آن در وب‌سایت قرار دادیم؛ چراکه به مایکل مور و سابقه‌ی ‌کاری‌اش در تولید برنامه‌های باکیفیت و براساس اطلاعات حقیقی اطمینان داشتیم.
Planet of the Humans

بااین‌حال، مستند یادشده دوباره در وب‌سایت قرار داده شد. مدیران Films For Action در بیانیه‌ی جدید گفتند:

درنهایت تصمیم گرفتیم مستند را دوباره در وب‌سایت قرار دهیم. معتقدیم سواد رسانه‌ای و نقد و بحث بهترین راه‌حل دربرابر اطلاعات نادرست است.

در مستند Planet of the Human که هنوز هم می‌توان آن را در یوتیوب به‌رایگان تماشا کرد، خط ‌تولید شورولت ولت پلاگین هیبرید (Chevrolet Volt) نمایش داده می‌شود. در این بخش از مستند که به سال ۲۰۱۰ خط ‌تولید شورولت ولت مربوط است، سخن‌گوی جنرال موتورز اعتراف می‌کند برای شارژکردن این خودرو از زغال‌سنگ استفاده می‌شود. سپس گفته می‌شود شبکه‌ی شارژ چنین خودرویی از حدود ۹۵ درصد زغال‌سنگ استفاده می‌کند.

یکی از محققان GISP درباره‌ی پاک بودن یا نبودن خودروهای برقی می‌گوید:

بحث اصلی این است که برق موردنیاز خودروهای الکتریکی با سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود، پس رانندگی با خودرو برقی بی‌معنی است؟ به دو دلیل، این استدلال غلط است: ۱. حتی اگر انرژی موردنیاز خودرو برقی با زغال‌سنگ تأمین شده باشد، رانندگی با این خودرو حداقل پاک‌تر از مدل‌های بنزینی است؛ ۲. شبکه‌ی برق در حال تغییر و سبزشدن است. نیروگاه‌های زغال‌سنگ در حال بسته‌شدن است و به‌زودی انرژی تجدیدپذیر به شبکه‌های برق می‌رسد.

بحث درباره‌ی پاک بودن یا نبودن خودروهای برقی هرروز داغ‌تر می‌شود و مخالفان و موافقان استدلال‌های مختلفی ارائه می‌کنند. حتی اگر خودرو اصلا آلایندگی نداشته باشد، در فرایند تولید و استخراج مواداولیه، به سوخت‌های فسیلی وابسته است. درحال‌حاضر، معدن‌کاوی در اقیانوس و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر راه‌حل پاک‌ترشدن صنعت خودروسازی در نظر گرفته می‌شود.

از دیدگاه شما، خودرو برقی واقعا پاک است یا به ابزاری برای گروه‌های خاص و تبلیغ نادرست تبدیل شده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات