شانگهای به‌زودی صاحب تراموای کاملا خودران می‌شود

سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شانگهای به‌زودی صاحب تراموای کاملا خودران خواهد شد که با سرمایه‌گذاری مشترک روسی و چینی ساخته شده است؛ این پروژه از هوش مصنوعی برای تشخیص موانع استفاده می‌کند.
تبلیغات

شاید لازم باشد مدتی صبر کنیم تا خودروهای خودران عادی شوند، اما حمل‌ونقل عمومی کاملا خودران زودتر از آنچه فکر می‌کنید، اتفاق خواهد افتاد.  

کلان‌شهر شانگهای چین به‌زودی از سیستم بینایی رایانه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی برای تراموای شهری که دارای سیستم کنترل و حرکت خودران هستند، بهره‌مند می‌شود. این پروژه توسط FITSCO، ارائه‌دهنده سیستم علامت‌دهی حمل‌ونقل ریلی شهری چین (شرکت راه‌حل حمل‌ونقل هوشمند فاکسین) و کاگنیتیو پایلوت (Cognitive Pilot) روسیه در حال توسعه است.

Autonomous Tram / تراموا خودران

کاگنیتیو پایلوت یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه فناوری رانندگی خودران متعلق به Sberbank و گروه فناوری‌های Cognitive است. گفته می‌شود که راه‌حل مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت سرمایه‌گذاری مشترک باعث افزایش سطح ایمنی و کارایی حمل‌ونقل عمومی خواهد شد. جک وو، مدیرعامل FITSCO می‌گوید:

فناوری جدید باعث کاهش تعداد حوادث حمل‌ونقل در شهر می‌شود و وابستگی آن‌ها به عامل انسانی را به حداقل می‌رساند.
Autonomous Tram / تراموا خودران

پروژه‌ی مشترک شامل مراحل تحقیق و توسعه، آزمایش و مراحل تجاری‌سازی خواهد بود. نتیجه‌ی مراحل اول، توسعه سیستم دستیار پیشرفته راننده مبتنی بر هوش مصنوعی (ADAS) است.

الگا اسکوا، مدیرعامل کاگنیتیو پایلوت در این زمینه توضیح می‌دهد:

تراموا در صورت عدم واکنش مناسب راننده، سرعت را کنترل کرده و در مقابل موانع ترمز می‌کند. در طی آزمایش‌های آینده، اپراتور تراموا همچنان در کابین خواهد بود، اما او به‌عنوان کنترل‌کننده ایمنی عمل می‌کند. هدف این است که در آینده‌ی نزدیک، نمونه اولیه کاملا خودران با افزایش تدریجی سطح هوش مصنوعی راننده‌ی خودکار تراموا داشته باشیم.

سال گذشته ، کاگنیتیو پایلوت همچنین پروژه‌ی مشترکی را با تولیدکننده روسی تراموا به‌نام «PC Transport Systems» برای توسعه تراموای خودران در مسکو آغاز کرده است.

Autonomous Tram / تراموا خودران

به گفته‌ی این شرکت روسی، سیستم رانندگی خودران با اطمینان می‌تواند وسایل نقلیه و سایر ترامواها، چراغ راهنمایی، عابر پیاده، ایستگاه‌های اتوبوس، سوئیچ راه‌آهن و موانع مختلف را ردیابی کند. این تراموا همچنین قادر به متوقف شدن در جلوی موانع، حفظ فاصله‌ی ایمن با خودروهای پیش رو، سرعت‌گیری و توقف است.

انتظار می‌رود که تراموای کاملا خودران مسکو در بازه‌ی زمانی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ وارد مرحله‌ی خدمات‌دهی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات