مدیر پروژه تسلا مدل S لوسید ایر را ستایش کرد

سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پیتر راولینسون، مدیر پروژه‌ی تسلا مدل اس و مدیرعامل کنونی لوسید، در گفت‌وگو با موتورترند، از برتری‌های سدان برقی لوسید ایر درمقایسه‌با تسلا مدل S خبر داد.
تبلیغات

پیتر راولینسون، مهندس ارشد جگوار و مدیر ارشد مهندسی پیشرفته در لوتوس، به شهرت رسید و مدنظر ایلان ماسک قرار گرفت. مدیرعامل تسلا از راولینسون پرسید به‌عنوان مهندس ارشد، مدیریت پروژه WhiteStar تسلا را برعهده خواهد گرفت یا خیر؟ راولینسون با این درخواست ماسک موافقت کرد و پروژه‌ی WhiteStar بعدها به خودرو الکتریکی تسلا مدل S تبدیل شد که ثمرات آن را اکنون می‌بینیم. راولینسون در سال ۲۰۱۳ به استارتاپ کوچکی با نام آتیوا (Atieva) پیوست که درزمینه‌ی ساخت خودرو الکتریکی فعالیت می‌کرد و خیلی زود به لوسید تغییرنام داد. لوسید از همان ابتدا برای ساخت خودرویی برقی مطابق معیارهای جهانی برنامه داشت. کیم رینولدز، از وب‌سایت موتورترند، ساعتی با مدیرعامل و مدیر ارشد فنی لوسید صحبت کرد تا ببیند این شرکت چگونه به موقعیت کنونی رسیده است و به اطلاعاتی درباره وضعیت سدان برقی لوسید ایر دست یابد.  

 همه‌چیز در تسلا چالش‌برانگیز بود؛ اما چهار سال اول در لوسید به‌مراتب سخت‌تر گذشت که البته دلیل اصلی آن تا حدودی به تجارب قبلی راولینسون در تسلا ارتباط داشت. پیتر راولینسون در ابتدا گفت:

دَه سال پیش، [تسلا] دست پایین را در رقابت داشت و تمام نگاه‌ها متوجه فیسکر بود. سپس، تسلا مدل اس پا به عرصه گذاشت و ایلان ماسک به‌عنوان پیش‌گام صنعت خودرو الکتریکی معرفی شد و ناگهان همه به ساخت خودرو برقی روی آوردند و بیشتر آن‌ها در ابتدا نمی‌دانستند چگونه این کار را انجام دهند. هنگامی‌که فیسکر و سایر سازندگان خودروهای الکتریکی از بین رفتند و استارتاپ‌های جدیدی با ادعاهای مشکوک ظاهر شدند، هیچ‌کسی نمی‌خواست چیزی غیر از محصولات «تسلا» را باور کند. استارتاپ‌ها احساس می‌کنند تنها کاری که باید انجام دهند، این است که صفحه‌نمایش بزرگی در داخل کابین خودرو قرار دهند. این واقعا به ما آسیب زد؛ زیرا ما اصیل بودیم و فناوری واقعی داشتیم.
Lucid Air / لوسید ایر

هنگامی‌که لوسید سرمایه‌ی مناسبی کسب کرد، به فناوری خودرو خودران روی آورد. جسارت بعدی شامل برنده‌شدن قرارداد مناقصه برای تولید باتری خودروهای فرمول E بود. در آن هنگام، لوسید فقط برای آماده‌سازی پروتوتایپ‌های اختصاصی خود و پیروزی در این قرارداد تلاش می‌کرد. باتری‌های ۵۴ کیلووات‌ساعتی که لوسید به‌صورت بومی طراحی و تولید می‌کرد، به خودروهای فرمول E‌ توانایی می‌داد تمام مسیر مسابقه را طی کنند و رکورد قابلیت اطمینان ۱۰۰ درصدی برای تمام ۲۴ خودرو موجود در جدول مسابقات را داشتند. این موفقیت به جذب سرمایه‌گذاری عظیم یک‌میلیارد‌دلاری در سال ۲۰۱۷ از صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی برای پرداخت نیازمندی‌های تولید خودرو مانند تجهیز کارخانه‌ی آریزونا کمک کرد.

راولینسون گفت:

امروز لوسید ایر ازنظر زیرساخت و پیشرانه بسیار متفاوت و بهتر از نمونه‌های تولیدی در سال ۲۰۱۶ است. [پیشرانه] دو نسل تغییر کرده است و در ناوگان آلفا (Alpha) که در سال ۲۰۱۶ عرضه کردیم، از موتورهای القایی با معماری ۴۰۰ ولتی بهره بردیم. هم‌اکنون، از موتورهای الکتریکی مغناطیس دائم با بیش از ۹۰۰ ولت استفاده می‌کنیم. نسخه‌های دوموتوره لوسید ایر با قدرت ۱،۰۰۰ اسب‌بخار می‌توانند بر بازار مسلط شوند و برنامه‌هایی نیز برای تولید نسخه‌ی سه‌موتوره با قدرتی بیش از ۱،۸۰۰ اسب‌بخار وجود دارد.
Lucid Air

راولینسون در تلاش برای پیشی‌گرفتن از تسلا مدل S، درباره‌ی فرصت‌های از‌دست‌رفته با تسلا صحبت کرد که اکنون با لوسید ایر جبران می‌شود. ازجمله‌ی این فرصت‌ها می‌توان به قراردادن صندوق‌عقب در ایر به‌جای شیب عقب خودرو اشاره کرد. راولینسون تردیدهای لوسید به‌دلیل عملکرد استارتاپ‌های نامعتبر در کالیفرنیا و تصویر بدشان از چنین شرکت‌هایی را درک می‌کند و مسئله‌ی اساسی که لوسید با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، کنار گاذشته‌شدن به‌وسیله‌ی طرفداران تسلا می‌داند. 

راولینسون گفت:

طرفداران قدیمی خودروهای بنزینی اکنون طرفدار خودروهای الکتریکی تسلا هستند. شبیه همین لفاظی را می‌توان درباره‌ی تسلا و لوسید به‌کار برد. 

هم‌اکنون، راولینسون، پدر تسلا مدل اس، به‌خوبی می‌داند چگونه باید خودرو الکتریکی بسازد و همین موضوع نوید پیشرفت بیشتر لوسید را در سال‌های آینده می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات