تولید خودرو در اروپا، هفته‌ی آینده از سر گرفته می‌شود

دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بحران ویروس کرونا باعث تعطیلی کارخانه‌های خودروسازی درسراسر جهان شده است. با این حال، برخی از خودروسازان برای شروع مجدد فعالیت خود در اروپا اظهار آمادگی کرده‌اند.
تبلیغات

دولت‌های اروپایی در حال کاهش محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا هستند و درنتیجه‌ی آن، کارخانه‌های خودروسازی اروپا نیز از هفته‌ی آینده باز خواهند شد. این درحالی است که در سایر مناطق جهان، بازگشایی مراکز تولید ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد.

بنابراین، شرکت‌های فولکس‌واگن، رنو، پژو سیتروئن (PSA)، تویوتا و مرسدس‌بنز از هفته‌ی آینده مشغول به‌کار می‌شوند و در این مدت، راهکاری برای تداوم فعالیت‌های خود در واحد‌های تولیدی آمریکا و آسیا دنبال خواهند کرد.

در آمریکا برخلاف کشور‌های اروپایی، آرامش نسبی هنوز برقرار نشده است. کارخانه‌های خودروسازی آمریکا احتمالا تا پایان آوریل یا اوایل ماه مه تعطیل باقی می‌مانند. درحالی‌که شرکت‌های آمریکایی جنرال موتورزر، فورد و فیات کرایسلر (FCA) روی تولید تجهیزات پزشکی تمرکز کرده‌اند، خبر‌ها حاکی از آن است که کارخانه‌های هوندا، تویوتا و هیوندای تا اول ماه مه تعطیل هستند؛ واحد‌های تولیدی نیسان نیز تا اواخر آوریل فعالیت نمی‌کنند. البته شرکت‌های سوبارو و فولکس‌واگن اعلام کرده‌اند که به‌ترتیب از یازدهم ماه مه و هفدهم آوریل، تولیدات خود را در آمریکا از سر خواهند گرفت.

فولکس‌واگن

در میان کارخانه‌های اروپایی، واحد‌های فولکس‌واگن بیش از همه در حال گسترش فعالیت هستند. کارخانه‌های این شرکت در شهر‌های تسویکاو آلمان و براتیسلاوا اسلوواکی از ۲۰ آوریل دوباره باز می‌شوند و در اسپانیا، پرتغال و روسیه از ۲۷ آوریل تولیداتشان افزایش می‌یابد؛ این روال در برزیل، مکزیک، آرژانتین و آفریقای جنوبی نیز از ماه مه اجرایی می‌شود. طبق گفته‌ی این خودروساز، تمهیدات لازم برای بازگشایی کارخانه‌ها لحاظ شده است. سایت آئودی فواکس‌واگن در مجارستان از این هفته شروع به‌کار کرد و همچنین، از ۳۳ کارخانه‌ی فولکس‌واگن در چین، ۳۲ مورد آن اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

گروه خودروسازی دایملر که مرسدس بنز زیرمجموعه‌ی آن است، اعلام کرده است که از هفته‌ی آینده، سه کارخانه‌ی آن‌ها در آلمان شروع به‌کار خواهند کرد و درصدد بازگشایی دو کارخانه‌ی دیگر نیز است. درحالی‌که شرکت بی‌ام‌و هنوز خبری در مورد بازگشایی واحد‌هایش منتشر نکرده است و طبق اعلام قبلی تا پایان آوریل فعالیت نمی‌کند. البته دو کارخانه‌ی فراری ایتالیا نیز تا سوم مه تعطیل هستند.

خط تولید مرسدس بنز

از طرف دیگر، واحد والنسین تویوتا در شمال فرانسه که مدل یاریس در آنجا تولید می‌شود، قرار است از ۲۱ آوریل فعالیت خود را از سر بگیرد. تویوتا اولین خودروسازی است که در فرانسه تولیدات خود را به‌صورت محدود ادامه خواهد داد و این برنامه را برای لهستان نیز عملی می‌کند. طبق اظهارات این شرکت ژاپنی، تمرکز آن‌ها روی امنیت و سلامتی کارکنان آن‌ها خواهد بود و حجم بالای تولید، هدف آن‌ها نیست.

خودروسازی رنو نیز قرار است از هفته‌ی آینده، محصولات خود را در پرتغال و رمانی تولید کند. همچنین، هیوندای قصد دارد کارخانه‌‌ی خود را در جمهوری چک با شیفت‌های کاری کمتر باز کند؛ واحد‌ تولیدات هیوندای در ترکیه نیز باز می‌شود.

هر دو خودروساز رنو و مجموعه پژو سیتروئن، قرار است تولید محصولات خود را در فرانسه از نو شروع کنند؛ فقط زمان دقیق عملی‌شدن آن هنوز مشخص نیست. در این کشور، تشکل‌های کارگری به‌همراه خودروسازان در حال کار روی یک پروتکل امنیتی برای کارخانه‌ها هستند؛ به‌طوری‌که از تجمع بیش‌از‌اندازه کارکنان جلوگیری می‌شود و ابزار‌آلات و سایر سطوح، هر ۶۰ دقیقه ضدعفونی خواهد شد.

هرجای دیگری در دنیا، تقاضای کم بازار و قوانین سخت‌گیرانه‌ی دولت‌ها، خودروسازان را مجبور به عقب‌نشینی کرده است. تویوتا اعلام کرده است که در ژاپن، تولیدات خود را ۴۰ درصد در ماه مه کاهش می‌دهد. در کره‌ی جنوبی که محدودیت‌‌ها نسبت به سایر کشور‌ها زود‌تر آغاز شد، تولید وسایل نقلیه در دو ماه اول سال ۲۷/۹ درصد کاهش داشته است. در کشور هند نیز که قرنطینه‌ی عمومی تا سوم ماه مه ادامه دارد، تولید خودروی سواری در ماه مارس ۳۸/۱ درصد نسبت به سال گذشته کم شده است.

با این حال، تولید خودرو در چین، بیش از هر جای دیگری در جهان رونق دارد؛ تاجایی که شرکت‌های بی‌ام‌و، فیات کرایسلر، فورد، هوندا، نیسان، شرکت چینی SAIC، تسلا، تویوتا و فولکس‌واگن، همگی از اواسط فوریه شروع به‌کار کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات