ایلان ماسک دلیل استفاده از دوربین داخل کابین تسلا مدل 3 را فاش کرد

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
ایلان ماسک فاش کرد که دوربین مرموز داخل کابین تسلا مدل ۳ و مدل Y برای پایش خرابکاری‌های احتمالی در مدل‌های کاملا خودران آینده و همچنین اقدامات بیمه‌ای نصب شده است.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا ادعا می‌کند که دوربین مخفی ریزی داخل کابین سدان برقی تسلا مدل ۳ و شاسی‌بلند مدل Y نصب شده است تا در آینده امکان نظارت بر خرابکاری‌های احتمالی در روبوتاکسی‌های خودران را فراهم کند. این دوربین که بالاتر از آینه دید عقب در خودروهای الکتریکی تسلا مدل ۳ و تسلا مدل Y قرار دارد، با نظریه‌هایی که هدف آن را نظارت بر رفتار سرنشین تا پایش حرکت چشم راننده عنوان می‌کنند، به سوژه‌ای برای گمانه‌زنی‌های گسترده‌ در اینترنت تبدیل شده است.

ایلان ماسک هفته جاری تأیید کرد که این سخت‌افزار غیرفعال، اقدامی ضدخرابکارانه است و برای زمانی طراحی شده که خودروهای الکتریکی تسلا قادر به فعالیت به‌عنوان خودروهای کاملا خودران در سرویس اشتراک سواری آینده باشند.

ایلان ماسک

ماجرا از آنجا آغاز شد که یکی از کاربران توئیتر با انتشار تصویری از خود در جلوی دوربین، توضیح داد:

تا زمانی‌که تسلا یا ایلان ماسک به من نگویند این دوربین برای من چه کاری انجام می‌دهد، آن را خاموش می‌کنم.

ماسک پاسخ داد:

این دوربین روشن نشده و به‌معنای نظارت بر خرابکاری در آینده رباتیک است. همچنین خودرو از پنجره‌های شفاف بهره می‌برد؛ بنابراین جاسوسی، ارزش محدودی دارد.
دوربین تسلا

کلیه وسایل نقلیه تسلا که پس از اکتبر ۲۰۱۶ ساخته شده‌اند دارای سخت‌افزار پیشرفته‌ای هستند که قابلیت عملکرد اتوپایلوت دارند و این شرکت قصد دارد در نهایت از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری، قابلیت‌های رانندگی کاملا خودران را برای آن‌ها ارائه دهد.

هنگامی که نرم‌افزار خودران در دسترس قرار گیرد، مالکین خودروهای تسلا قادر خواهند بود وسایل نقلیه خود را به «شبکه تسلا» اضافه کنند؛ اپلیکیشنی ساخته شده توسط تسلا برای خدمات اشتراک سواری و مشابه اوبر که به‌طور بالقوه مالکین خودرو را قادر می‌سازد تا وقتی به خودروی خود نیاز ندارند، از آن‌ها سود ببرند. 

دوربین جلوی کابین در این حالت امکان نظارت بر رفتار سرنشینان را در غیاب راننده خواهد داشت و امکان شناسایی خرابکاران را فراهم می‌کند تا مالکین هزینه هرگونه خسارتی را متحمل نشوند.

ایلان ماسک درباره برنامه‌های آینده تسلا اظهار داشت:

هنگامی که قابلیت کاملا خودران توسط قانون‌گذاران تأیید شود، بدان معنی است که شما قادر خواهید بود خودروی الکتریکی تسلا را از تقریبا هر جایی فرا بخوانید. هنگامی که شما را سوار کرد، شما قادر خواهید بود تا زمان رسیدن به مقصد، در داخل خودرو بخوابید، مطالعه کنید یا کارهای دیگری را انجام دهید. شما همچنین می‌توانید با فشار دادن یک دکمه در اپلیکیشن تسلا روی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، خودروی خود را به ناوگان اشتراکی تسلا اضافه کنید و باعث شود درحالی‌که در محل کار یا تعطیلات هستید، درآمد برای شما کسب کرده و به‌طور درخورتوجهی بعضی مخارج بالقوه مانند وام ماهانه یا هزینه اجاره را جبران کند. 

هنگامی که هفته جاری در توئیتر از ایلان ماسک پرسیده شد «چه زمانی قابلیت شبکه تسلا در دسترس قرار می‌گیرد»، او گفت که امسال در حال بررسی است؛ اما تصویب آن توسط قانون‌گذاران و سازمان‌های نظارتی بزرگ هنوز مشخص نیست.

در تلاش‌های قبلی برای تعیین هدف بکارگیری دوربین داخل کابین، یکی از کاربران توئیتر موفق به فعال‌سازی سخت‌افزار شد و میزان پوشش آن را در داخل کابین فاش کرد. ماسک نیز در رشته توئیتی با ارسال برخی تصاویر، مجدداً عملکرد دوربین را به‌عنوان معیاری برای بیمه مالکین خودرو تأیید کرد. یکی از کاربران توئیتر نوشت، «این به احتمال زیاد برای روبوتاکسی‌ها است، که اگر افرادی خودروی شما را خراب کنند، دوربین تصاویر آن‌ها را ضبط کرده و آن‌ها مجبورند خسارت را بپردازند و احتمالاً به دلیل رفتار مجرمانه، دستگیر شوند» و ماسک این صحبت را تائید کرد.

هم‌اکنون خودروهای برقی تسلا از دوربین خارجی بهره می‌برند که هنگام حرکت خودرو فیلم داخل کابین را ضبط می‌کند و در حالت ایستا یا Sentry Mode به‌عنوان دوربین امنیتی کار می‌کند؛ تنظیماتی که ضمن هشدار دادن به مالک خودرو برای تهدیدات احتمالی، به سارقان می‌گوید دوربین‌های خودرو روشن هستند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات