مزدا از تحقیقات در زمینه سوخت‌های زیستی حمایت می‌کند

چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مزدا در راستای معرفی سوخت جایگزین برای خودروهای آینده، از تحقیقات در زمینه سوخت‌های زیستی بر پایه جلبک به منظور کاهش سطح دی‌اکسید کربن حمایت می‌کند.
تبلیغات

برخی دولت‌ها در سراسر جهان درباره‌ی ممنوعیت خودروهای بنزینی و دیزلی طی دهه‌های آینده فکر می‌کنند؛ ممکن است به همین خاطر برخی تصور کنند که پیشرانه‌های احتراق داخلی نفس‌های آخر خود را می‌کشند. اما خودروساز ژاپنی مزدا فکر می‌کند که هنوز هم دوران این پیشرانه‌ها به پایان نرسیده است. این شرکت در حال حمایت از طیف وسیعی از پروژه‌های تحقیقاتی سوخت‌های زیستی است.

سوخت زیستی

مزدا که به دلیل تولید خودروهای اسپرت مجهز به پیشرانه‌های روتِری و رودستر MX-5 معروف است، می‌گوید اگر دنیا بخواهد خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی را بی‌تأثیر بر کربن کند، سوخت‌های زیستی مبتنی بر جلبک «بسیار مهم» هستند. مزدا می‌گوید به این دلیل که سوخت‌های زیستی بر پایه جلبک هنگام سوختن، فقط دی اکسید کربنی را که توسط جلبک‌ها در هنگام رشد از اتمسفر جذب کرده‌اند، آزاد می‌کنند.

به گفته خودروساز ژاپنی، این تنها مزیت سوخت زیستی نیست. سوخت‌های جلبک را می‌توان در اراضی نامناسب برای کشاورزی کشت کرد و آن‌ها بدون تأثیر زیاد روی منابع آب شیرین می‌توانند رشد کنند و حتی با استفاده از نمک و فاضلاب تولید می‌شوند. سوخت‌های زیستی مبتنی بر جلبک‌ها همچنین در صورت ریختن در محیط، زیست‌تخریب‌پذیر هستند و برای محیط زیست مضر نیستند.

با این حال، مزدا می‌گوید با وجود تلاش‌هایی که برای بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها (که هر دو در تلاش برای دسترسی به‌صرفه و اقتصادی به چنین سوختی مهم هستند) صورت می‌گیرد، سوخت‌های زیستی هنوز هم نیاز به کار بیشتر دارند. درنتیجه، مزدا از تحقیق در زمینه ویرایش ژنوم توسط دانشگاه هیروشیما و فیزیولوژی گیاهی توسط مؤسسه فناوری توکیو پشتیبانی می‌کند و امیدوار است که منجر به پیشرفت در این زمینه‌ها شود.

مزدا در بیانیه‌ای اظهار داشت که معرفی سوخت زیستی مهم خواهد بود، زیرا این شرکت انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ از پیشرانه‌های احتراق داخلی در کنار موتورهای برقی در حدود ۹۵ درصد از خودروهای خود استفاده کند. این شرکت همچنین انتظار دارد که سوخت‌های مایع خودرو، حداقل تا سال ۲۰۴۰ همچنان رایج باقی بمانند.

مزدا

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:

به‌عنوان بخشی از برنامه توسعه فناوری بلندمدت «Sustainable Zoom-Zoom ۲۰۳۰»، این شرکت متعهد است که میزان انتشار دی‌اکسید کربن محصولات خود را تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۰ کاهش دهد و این میزان را تا سال ۲۰۵۰ به ۹۰ درصد برساند. انتظار می‌رود پیشرانه‌های احتراق داخلی همراه‌با برخی انواع برقی‌سازی، تقریبا ۹۵ درصد از خودروهای مزدا در سال ۲۰۳۰ را به خود اختصاص دهند و سوخت مایع تا حداقل سال ۲۰۴۰ در صنعت خودرو باقی خواهد ماند. مزدا، سوخت مایع تجدیدپذیر را برای کاهش چشمگیر دی‌اکسیدکربن ضروری می‌داند. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات