خودروهای برقی؛ دوست‌دار یا مخرب محیط زیست؟

جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که به‌طور متوسط میزان انتشار آلایندگی خودروهای الکتریکی از مدل‌های بنزینی کمتر است.
تبلیغات

خودروهای الکتریکی به‌عنوان وسایل نقلیه سازگار با محیط زیست ترویج می‌شوند؛ اما برخی ادعا می‌کنند که اگر تولید برق و سایر عوامل را به حساب آورید، خودروهای برقی واقعاً برای محیط زیست بدتر هستند.

با این وجود، مطالعه‌ی جدید منتشر شده در نشریه Nature Sustainability نشان می‌دهد که در بیشتر موارد، وسایل نقلیه برقی درواقع بیشتر دوست‌دار محیط زیست هستند. براساس این پژوهش، رانندگی با خودروی الکتریکی معمولی نسبت به رانندگی با خودروی بنزینی، ​​شدت انتشار آلایندگی کمتری در طول عمر خود دارد. با این حال، چنین نتیجه‌ای بستگی به این دارد که شبکه‌ی انرژی، چقدر پاک و دوست‌دار محیط زیست باشد.

این مطالعه نشان می‌دهد که به‌طور متوسط​​ حتی خودروهای الکتریکی بسیار ناکارآمد هم نسبت به خودروهای بنزینی بسیار کارآمد جدید میزان انتشار آلایندگی کمتری دارند؛ البته اگر انتشار آلایندگی شبکه زیر ۷۰۰ گرم دی‌اکسیدکربن به ازای هر کیلووات ساعت برق باشد. 

این یافته‌ها برای ۵۳ منطقه از ۵۹ منطقه جهان صادق است و ۹۵ درصد از تقاضای حمل‌ونقل جاده‌ای جهان را شامل می‌شود. محققان اضافه کردند که خودروهای برقی به‌طور متوسط ​​۳۱ درصد آلایندگی کمتری به ازای هر کیلومتر مسافت نسبت به خودروهای بنزینی دارند.

در سال ۲۰۱۵، خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی و همچنین بخش‌های بزرگی از آفریقا و آمریکای جنوبی تقریبا کارآمدتر از مدل‌های بنزینی بودند. با این حال، آلایندگی خودروهای برقی در تعداد انگشت شماری از کشورها مانند هند، لهستان و جمهوری چک از خودروهای بنزینی بالاتر بود.

Electric Car / خودروی الکتریکی

فلورین نابلاچ، نویسنده اصلی مقاله در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت:

این ایده که وسایل نقلیه الکتریکی می‌توانند باعث افزایش انتشار آلایندگی شوند، کاملا یک افسانه است. ما این خودروها را در سرتاسر جهان بررسی کرده‌ایم و در بررسی طیف وسیعی از خودروها را تحت نظر قرار می‌دهیم و حتی در بدترین حالت نیز، انتشار آلایندگی در خودروهای الکتریکی تقریبا در همه موارد کمتر است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات