هیوندای و کیا سیستم تعویض‌دنده اتوماتیک هوشمند و پیش‌بینی‌کننده را رونمایی کردند

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
هیوندای و کیا فناوری جدیدی در تعویض دنده‌ی خودکار را رونمایی کرده‌اند که می‌تواند با پیش‌بینی مسیر و وضع ترافیک، بهینه‌ترین دنده را برای رانندگی انتخاب کند.
تبلیغات

هیوندای و کیا سابقه‌ی ارائه‌ی طرح‌های انقلابی در صنعت خودروسازی را در کارنامه دارند. این دو خودروساز کره‌ای با معرفی طرح انقلابی در جعبه‌دنده‌های CVT و استفاده از تسمه‌ی زنجیری به‌جای تسمه‌ی فشاری، توانستند علاوه‌بر به‌شهرت‌رساندن صنعت خودروسازی کره در سطح جهانی، گام بزرگی در کاهش مصرف سوخت خودروهای مجهز به جعبه‌دنده‌ی CVT بردارند. این طرح انقلابی که IVT نام داشت، در مدل جدید هیوندای اکسنت استفاده شد و مصرف سوخت اکسنت را از ۷/۳ به ۶/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش دهد.

هیوندای و کیا با ارائه‌ی طرحی جدید قصد دارند صنعت خودروسازی را یک گام دیگر پیش ببرند. این دو غول خودروسازی کره هفته‌ی جاری اعلام کرده‌اند قصد دارند نخستین سیستم تعویض دنده‌ی خودکار پیش‌بینی‌کننده‌ی جهان را رونمایی کنند. این سیستم که تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) متصل به سیستم تعویض دنده نامیده می‌شود، می‌تواند صنعت خودروسازی، به‌ویژه مدل‌های خودران، را متحول کند. تکنولوژی جدید هیوندای و کیا خودرو را قادر می‌سازد به‌طور خودکار با‌توجه‌به وضعیت جاده و ترافیک در مسیر پیش‌ رو، بهینه‌ترین دنده را برای حرکت انتخاب کند. این تکنولوژی به‌کمک اطلاعات دریافتی از دوربین‌ها و رادار و مسیریاب سه‌بعدی مجهز به نقشه‌ی دقیق تعبیه‌شده در خودرو کار می‌کند.

در‌حال‌حاضر، سیستم تعویض دنده‌‌ای که هیوندای و کیا استفاده می‌کنند، بر عملکرد و تنظیمات مدنظر راننده متکی است؛ اما در سیستم جدید، همه‌چیز به‌صورت خودکار و به‌واسطه‌ی پیش‌بینی وضعیت جاده انجام می‌شود. تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) متصل به سیستم تعویض دنده به‌کمک مسیریاب سه‌بعدی میزان شیب، گرادیان، زاویه‌ی پیچ جاده و وضعیت ترافیک را در مسیر پیش‌ رو دریافت می‌کند. همچنین، رادار خودرو سرعت و فاصله با خودروهای جلویی را اندازه می‌گیرد و دوربین‌ها مسیر حرکت در بین خطوط جاده را تشخیص می‌دهند. تمام این اطلاعات به واحد پردازنده مرکزی خودرو ارسال و سناریوهای مختلف برای تعیین دنده‌ی بهینه معین می‌شود تا درنهایت، مصرف سوخت بهینه و بهبود کنترل خودرو حاصل شود.

براساس آزمایش‌های این دو خودروساز، تکنولوژی جدید می‌تواند دفعات تعویض دنده در جاده‌های پرپیچ‌‌وخم را ۴۳ درصد و ترمزگیری را ۱۱ درصد کاهش دهد که این امر برابر با کاهش خستگی رانندگی و استهلاک سیستم ترمز خواهد بود. هیوندای و کیا به‌دنبال استفاده از این فناوری در مدل‌های آینده‌ی خود هستند؛ اما هنوز مشخص نیست کدام شرکت نخستین‌بار این تکنولوژی را به‌کار خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود با‌توجه‌به ظرفیت‌های موجود در این فناوری، استفاده از این طرح انقلابی در مدل‌های خودران با استقبال روبه‌رو شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات