دولت با ترخیص خودروهای باقی‌مانده در گمرک موافقت کرد

چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
هیئت‌دولت در جلسه‌ی امروز خود، با پیشنهاد ارائه‌شده درباره‌ی تعیین تکلیف و ترخیص خودروهای مانده در گمرک موافقت کرد.
تبلیغات

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد در جلسه‌ی امروز، هیئت‌دولت با بررسی پیشنهادهایی درباره‌ی تعیین تکلیف خودروهای مانده در گمرک موافقت کرده و دستورکار جلسه به‌زودی ابلاغ و اجرا می‌شود. تعداد خودروهای مانده در گمرک ۱۲،۲۶۱ دستگاه است که به‌دلایلی ازجمله تغییر شرایط ارزی و ممنوع‌شدن ثبت سفارش و واردات، ترخیص آن‌ها متوقف و در گمرک‌ها و بنادر دپو شده است؛ اما در نیمه‌ی دوم سال گذشته و با مصوبه‌ی هیئت‌دولت، در مهلتی ۶ ماهه‌ ۷،۱۵۳ دستگاه از آن‌ها ترخیص و ۵،۱۰۸ دستگاه دیگر به‌دلیل پایان مهلت تعیین‌شده، در گمرک‌ها باقی ماند.

از تیر امسال تاکنون، رایزنی‌ها و پیشنهادهای دستگاه‌های مرتبط ازجمله وزارت اقتصاد و گمرک برای تعیین تکلیف این خودروها انجام و ارائه شد، تا اینکه چندی پیش وزیر اقتصاد بعد از بازدید از گمرک خرمشهر، دستور بررسی موضوع را صادر کرد و درنهایت به ارائه پیشنهادی به هیئت‌دولت در‌این‌باره در ابتدای دی انجامید.

چندی پیش، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، اعلام کرده بود پیشنهاد‌های کمیته‌ی متشکل از دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک بررسی و درنهایت، با آن موافقت شده است و باتوجه‌به انجام بررسی‌های کارشناسی، درباره‌ی این موضوع در جلسه‌ی هیئت‌دولت تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد. بر‌این‌اساس، امروز دولت به پیشنهاد‌های رسیده رأی مثبت داده و به‌زودی در دستورکار قرار خواهد گرفت.

جزئیات پیشنهاد‌های مصوب درباره‌ی تعیین تکلیف خودروها

گرچه متن مصوبه هنوز منتشر نشده است، آنچه با عنوان پیشنهاد‌های وزیر اقتصاد در هیئت دولت مطرح و مصوب شده، در اختیار ایسنا قرار گرفته است. این پیشنهاد‌ها به‌شرح زیر است:

دولت به‌منظور رفع مشکلات خودروهای موجود در گمرکهای استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان مصوب کرد واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا ۱۶ دی ۱۳۹۷ ثبت سفارش و قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری‌صنعتی یا مناطق ویژه‌ی اقتصادی دارند، بدون انتقال ارز یا از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز و تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران بلامانع است.همچنین، خودروهایی که تا ۱۶ دی ۱۳۹۷ قبض انبار دارند و با رویه‌ی بانکی تأمین ارز شده‌اند، با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه‌ی سنا در روز ترخیص، با همان ثبت سفارش بانکی می‌توانند ترخیص شوند. به‌موجب مصوبه‌ی دولت، خودروهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار نیز با محاسبه و پرداخت ۴۰ واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر مأخذ حقوق ورودی مندرج در جدول تعرفه‌ی کتاب مقررات صادرات و واردات، براساس شرایط موصوف برای ترخیص‌ مشکلی ندارند.ترخیص خودروهای سواری با حجم موتور بیشتر از ۲،۵۰۰ سی‌سی امکان‌پذیر نیست و مشمول مقررات این تصویب‌نامه نیستند. همچنین، خودروهای سواری مربوط به جانبازان که تا قبل از صدور مصوبه‌ی مربوط با ثبت سفارش وارد کشور شده‌­اند، از حکم این ماده مستثنی هستند.دولت همچنین مقرر کرد ترخیص خودروهای سواری (غیرآمریکایی) بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور ۲،۵۰۰ سی‌سی که تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ سازمان‌های مناطق آزاد تجاری‌صنعتی برای آن‌ها قبض انبار صادر کرده‌اند، با رعایت مقررات مناطق مذکور، برای شماره‌گذاری و تردد در محدوده‌ی تعیین‌شده برای مناطق مجاز است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات