تاثیر ویروس کرونا بر خودروسازی جهان، جدی است

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
تویوتا و بسیاری دیگر از غول‌های خودروساز دنیا برای تعطیلی کارخانه‌های خود در چین آماده می‌شوند. این روند، صنعت حمل‌و‌نقل جهانی و قطعات خودرو را با مشکل مواجه خواهد کرد.
تبلیغات

طی ۲۴ ساعت گذشته، بیش از یک هزار و ۲۰۰ مورد جدید بیماری در ۱۷ شهر چین ثبت شده است. به گزارش روزنامه چاینا مورنینگ پست، علاوه‌بر مرگ ۲۱۳ نفر، نزدیک به ۸ هزار نفر بیمار بر اثر ویروس کرونا در پرجمعیت‌ترین کشور جهان، شناسایی شده‌اند. تعداد مبتلایان به کرونا در دیگر مناطق دنیا، حدود ۶۰ نفر در ۱۵ کشور گزارش شده، درحالی‌که هنوز مورد منجر به فوت نداشته است. 

تمامی کارخانه‌های تویوتا در چین، شامل خودروساز و قطعه‌ساز تا بیستم بهمن‌ماه تعطیل باقی خواهند ماند. براساس اطلاعات موجود، انتشار ویروس کرونا در کشور چین ادامه دارد و محیط‌های کارگاهی، نقش مهمی در گسترش آن دارند. این شرایط، منجر به تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و تأثیر منفی بر اقتصاد چین خواهد شد.

اعلام نگرانی شرکت بوش نسبت به تأثیر کرونا بر خودروسازی دنیا

روز گذشته، شرکت بوش نیز، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی قطعات یدکی جهان، نسبت به گسترش کرونا و تأثیر آن بر زنجیره‌ی تأمین قطعه در دنیا هشدار داد. محصولات بوش، شامل جعبه‌دنده، الکتروموتور و قطعات الکترونیکی مورد استفاده در خودروهای برقی، وابسته به کارخانه‌های این شرکت در چین هستند. ولکمار دنر، مدیرعامل بوش به خبرنگاران گفت:

ما باید صبر کنیم تا چگونگی تغییر شرایط مشخص شود. اگر این اوضاع ادامه پیدا کند، زنجیره‌ی تأمین قطعات با مشکل مواجه خواهد شد. پیش‌بینی‌ها از اوج‌گیری شیوع بیماری در آینده نزدیک خبر می‌دهند که احتمالا تا ماه مارس و فوریه (بهمن و اسفند) ادامه خواهد داشت.
Bosch Trailer

فعلا تعطیلی کارخانه‌ها در چین به مناسبت سال نو چینی انجام شده است؛ اما به دلیل شیوع ویروس، تا ۱۴ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. شرکت بوش از سال ۱۹۰۹ در چین فعالیت می‌کند و امروزه دارای ۲۳ کارخانه در ۶۰ نقطه از این کشور است. تعداد کل کارکنان بوش در سطح جهانی به ۴۰۳ هزار نفر می‌رسد. ارزش سالیانه‌ی بازار این برند در آسیا و اقیانوسیه، حدود ۲۵ میلیارد دلار است.

بوش در ناحیه‌ی ووهان چین، صاحب ۲ کارخانه با ۸۰۰ پرسنل است که سیستم فرمان و لوازم گرمایشی تولید می‌کنند. هنوز هیچ مورد آلودگی به کرونا در این مراکز صنعتی دیده نشده است. مدیران بوش پیش‌بینی می‌کنند، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه‌ها در چین، منجر به کاهش ۲/۶ درصدی در تولید جهانی خودرو معادل ۸۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۰ خواهد شد.

کارخانه تسلا در چین تعطیل خواهد شد

براساس دستور دولت چین به شرکت تسلا، کارخانه این برند در شانگهای، تعطیل می‌شود. این شرایط، تولید مدل ۳ ساخت چین را برای مدتی حدود ۱۰ روز تأخیر می‌اندازد و البته بر سودآوری تسلا در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۰ تأثیر خواهد گذاشت.

اواخر سال ۲۰۱۹، اولین محصولات ساخت چین تسلا به دست مصرف‌کننده رسید. تولید در این کشور، اهمیت بسیار زیادی برای تسلا دارد؛ چراکه کشور چین با جمعیت ۱/۴ میلیارد نفر، بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی در جهان محسوب می‌شود. احداث کارخانه در چین، علاوه‌بر افزایش فروش و بهبود سرعت تحویل خودروها، تسلا را در مقابل مشکلات احتمالی مربوط به جنگ اقتصادی بین چین و امریکا، آماده می‌کند. کارخانه‌ی گیگافکتوری تسلا در شانگهای، نخستین خط تولید صنعتی در کشور چین است که تمام مالکیت آن به یک برند خارجی اختصاص دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات