کاهش فروش و ثبت‌نام؛ مهم‌ترین عامل افزایش قیمت خودرو

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
مطالعه 3 دقیقه
فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو ایران، عرضه‌ی کم درمقابل تقاضای فراوان را عامل افزایش قیمت خودرو دانست و رکود سنگینی برای بازار خودرو در سال آینده پیش‌بینی کرد.
تبلیغات

هجوم عامه‌ی مردم برای خرید یا خودداری تولیدکنندگان از عرضه‌ی محصول دلایل متفاوتی هستند که برای افزایش قیمت خودرو در بازار ایران مطرح می‌شود. فراتر از توجیه‌ها و توضیح‌ها، بیشترین زیان در شرایط فعلی به اقشار طبقه‌ی متوسط و آسیب‌پذیر جامعه وارد خواهد شد که برای خرید ارزان‌ترین خودرو مونتاژ داخل، نیازمند سال‌ها پس‌انداز و پرداخت هزینه‌ها‌ی سنگین اقتصادی هستند. علاوه‌بر‌این، رشد و بهبود کیفیت در صنعت خودروسازی ایران فراموش شده است تا پاسخ به تقاضای بازار کشور و میلیون‌ها مشتری حاضر در آن اولویت اصلی باقی بماند.

فربد زاوه، کارشناس باسابقه‌ی صنعت خودرو ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران وضعیت فعلی بازار خودرو را نتیجه‌ی رکود تورمی کل کشور دانست و گفت:

ازآنجاکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، عملا خرید خودروهای جدید برای آن‌ها بسیار سخت شده و به‌دلیل ارائه‌نشدن تسهیلات یا وام‌ به‌منظور کمک‌هزینه‌ی خرید، رکود بازار خودرو تشدید شده است. طبق آمار مرکز آمار، تورم امسال ۳۸ درصد است که این رقم اصلا با درآمدهای مردم هماهنگ نیست؛ ازاین‌رو، مردم در وضعیت فعلی فقط به‌دنبال تأمین مایحتاج زندگی خود هستند، نه کالاهایی همچون خودرو. اتفاقات سیاسی اخیر و بعدازآن جهش نرخ ارز باعث التهاب بازار خودرو و هجوم تقاضا به این بازار شد و ازآنجاکه عرضه‌ی خودروسازان به‌صورت قطره‌چکانی بود، قیمت خودرو گران شد.
کارخانه سایپا

افزایش تیراژ خودروسازان درمقایسه‌با سال قبل

طبق آمار رسمی، گروه خودروسازی سایپا از فروردین تا پایان دی امسال، درمجموع  ۳۰۹ هزار و ۷۳۵ دستگاه خودرو تولید کرده و ۳۴۵ هزار و ۱۹۵ دستگاه نیز فروخته است که به‌ترتیب افزایش ۱۷/۳ و ۳۴ درصدی تولید و فروش را درمقایسه‌با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. میزان تولیدات ایران‌خودرو نیز در ۱۰ ماهه‌ی امسال به ۳۱۲ هزار و ۴۵۷ دستگاه و میزان فروشش به ۳۲۹ هزار و ۷۶۰ دستگاه رسیده است که به‌ترتیب افزایش ۴/۱ و ۱۰/۳ درصدی تولید و فروش را در‌مقایسه‌با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

فربد زاوه به اظهارات خودروسازان مبنی‌بر افزایش تیراژ درمقایسه‌با سال گذشته اشاره کرد و افزود:

این ادعای خودروسازان بیشتر شعاردرمانی است؛ چراکه با وجود چنین اظهاراتی، آمار وزارت صنعت حاکی از افت تولید خودرو در ماه‌های گذشته بوده است. همچنین درحال‌حاضر، رشد قیمت‌ها نشان‌ می‌دهد کفه‌ی تقاضا برای این کالا از عرضه‌ی آن سنگین‌تر است و این یعنی خودرو به‌اندازه‌ی کافی به بازار تزریق نمی‌شود.ازطریق دماسنج بازار می‌توانیم به وضعیت واقعی بازار خودرو پی ببریم؛ اما اگر واقعا طبق وعده‌ی خودروسازان تیراژ افزایش یابد، به‌طور‌حتم قیمت‌ خودرو کاهش خواهد یافت؛ اما درکل، اعتماد مردم به شعارهای این‌چنینی از بین رفته و وضعیت فعلی گواه نادرست‌بودن وعده‌های قبلی است.بعید به‌نظر می‌رسد با ارائه‌ی وام به خودروسازان این بازار باردیگر مانند گذشته تحریک شود؛ زیرا بدهی خودروسازان روزبه‌روز در حال افزایش و دولت با پرداخت وام به آن‌ها، کاری جز خلق پول و رشد تورم انجام نداده است. اگر اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد و موج تورمی جدیدی ایجاد نشود، بازار با همین روند تا پایان سال پیش خواهد رفت؛ یعنی با وجود رکود بازار و انجام‌نشدن معامله‌، صرفا قیمت‌ها به‌صورت تورمی در نوسان خواهد بود. در این مدت، حتی اگر نوسانی هم در بازار خودرو به‌وجود آید، موقتی است و فقط وضعیت آتی را وخیم‌تر می کند؛ یعنی این احتمال وجود دارد که تا پایان سال، معاملات خودرو دوباره رونق گیرد؛ اما قطعا رکود کشنده‌تری در پی خواهد داشت و به‌محض تغییر وضعیت سیاسی، بازهم شاهد هجوم نقدینگی به بازار خودرو و افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.
سایپا / پراید

 فضای مجازی تأثیری بر قیمت خودرو نمی‌گذارد

فربد زاوه درپایان درباره‌ی قیمت‌های عجیب خودرو در سایت‌های مجازی و تأثیر آن بر بازار گفت:

قیمت‌هایی که در فضای مجازی اعلام می‌شود، تأثیری بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو نمی‌گذارد؛ زیرا در واقعیت، خودرو به‌دلیل برخی پارامترها همچون کاهش عرضه و اتفاقات سیاسی و افزایش نرخ ارز گران شده و این موضوع ارتباطی با جوّ فضای مجازی ندارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات