تقویم مسابقات آفرود شاسی بلندهای برقی Extreme E منتشر شد

چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تقویم اولیه مسابقات رالی اکستریم E خودروهای برقی شاسی‌بلند منتشر شد. این مسابقات از سال ۲۰۲۱ در سنگال، عربستان سعودی، نپال، گرینلند و بزریل برگزار می‌شود.
تبلیغات

در ۶ فصل، فرمول E از هیچ شروع شد و در این مدت، به آمار حدود ۳۰۰ میلیون تماشاگر جهانی دست یافت و FIA وضعیتش را در مسابقات قهرمانی جهان تأیید کرد. الخاندرو آگاگ، بنیان‌گذار این مسابقات، می‌خواهد با سری اکستریم ای (Extreme E) کار جدیدی انجام دهد؛ اما مسابقات این‌بار در مسیرهای خاکی برگزار می‌شود. زمانی‌که مسابقات از سال ۲۰۲۱ آغاز شود، تیم‌های شرکت‌کننده با خودروهای الکتریکی شاسی‌بلند ادیسه ۲۱ در رقابت‌های سه‌روزه مسابقه می‌دهند. مسئولان این مسابقات به‌تازگی تقویم اولین دوره را منتشر کرده‌اند که رقابت در پنج کشور و چهار قاره‌ی آسیا، اروپا، آفریقا و آمریکا را شامل می‌شود.

Extreme E Odyssey 21 electric SUV / شاسی بلند الکتریکی ادیسه 21 اکستریم ای

هرکدام از مراحل این سری مسابقات به‌دلیل منظره‌ی خاصش شناخته شده است. مرحله‌ی اقیانوس ۲۲ ژانویه در ساحل دریاچه‌ی ریتبا سنگال آغاز خواهد شد. سپس چهارم مارس، مرحله‌ی بیابانی در عربستان سعودی فرامی‌رسد. مسابقه‌ی مرحله‌ی کوهستانی ۶ مه در دره‌ی کالی‌گانداکی نپال و در ۹۰۰۰ پایی از سطح دریا انجام می‌شود. پس‌از‌آن، یخچال‌های طبیعی کانگرلوسواک گرینلند ۲۷ اوت میزبان مسابقات اکستریم ای خواهد بود. مرحله‌ی نهایی نیز در مناطق جنگی باران‌زای آمازون در برزیل از ۲۹ اکتبر آغاز می‌شود.

اکستریم ای اهدافی دارد که فراتر از برگزاری مسابقه در آخر هفته است. مسیرهای مسابقات در منطقه‌ای به مساحت کمتر از ۱۰ کیلومترمربع و در زمین‌هایی انتخاب شده است که از اثرهای تغییرات اقلیمی و تغییر ناشی از فعالیت‌های انسانی مانند فرسایش خاک، آلودگی پلاستیک و جنگل‌زدایی آسیب دیده‌اند. طراحان مسابقات بیشترین تلاش خود را برای ایجاد مسیرهایی کرده‌اند که دشوار و هیجان‌انگیز باشند و با استفاده از موانع طبیعی موجود، سعی می‌کنند تغییرات ارتفاع و دست‌اندازها به‌گونه‌ای باشد که تأثیرات محیطی آن به‌حداقل برسد.

Extreme E Odyssey 21 electric SUV / شاسی بلند الکتریکی ادیسه 21 اکستریم ای

با‌این‌حال، آگاگ به رویترز گفت:

به جاهایی می‌رویم که از قبل آسیب‌دیده باشد؛ بنابراین هیچ خطری وجود ندارد که خودروهای شاسی‌بلند بخواهند به محیط آسیب برسانند. بااین‌حال، فرصتی برای بازسازی آن وجود دارد و این کاری است که می‌خواهیم انجام دهیم.

بخش بازسازی در ساختار این سری مسابقات جای‌گذاری شده است. سازمان‌دهندگان با مردم و دولت‌ها در مکان‌های مسابقه همکاری خواهند کرد تا از حفظ محیط‌زیست مطمئن شوند. براساس گزارش رویترز، در مسابقات اکستریم ای بلیت فروخته نخواهد شد و هیچ سازه و ساختمانی برای رویدادهای آن ایجاد نمی‌شود.

شرکت فرانسوی اسپارک ریسینگ (Spark Racing Technology) در حال ساخت شاسی‌بلند برقی ادیسه ۲۱ است. این خودرو الکتریکی مخصوص رالی ۱،۶۵۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند ۵۵۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند و در ۴/۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و از شیب ۵۲ درجه نیز بالا برود. این خودرو برقی با شاسی لوله‌ای و فولادی تقویت‌شده با نیوبیوم، باتری، سیستم تعلیق، فرمان و ترمز ویلیامز و لاستیک‌های کنتیننتال ساخته می‌شود. تیم‌ها برای توسعه‌ی موتور برقی، اینورتر و بخش‌هایی از بدنه آزادی‌عمل خواهند داشت.

در سری مسابقات Extreme E از کشتی ۷،۷۱۶ تنی سابق شرکت پست سلطنتی بریتانیا برای انتقال بار و خودروها استفاده می‌شود. کشتی بین بندرها حرکت می‌کند و حدود ۱۰ روز طول می‌کشد تا از بریتانیا به داکار در سنگال برسد. برای انتقال تجهیزات به نپال به‌دلیل محاصره‌بودن در خشکی، کشتی در کلکته هند لنگر خواهد انداخت و تجهیزات سایر راه را به‌صورت زمینی طی خواهد کرد. با‌این‌حال، رانندگان احتمالا از هواپیما برای انتقال بین مسیرهای مختلف مسابقات استفاده می‌کنند.

Extreme E Odyssey 21 electric SUV / شاسی بلند الکتریکی ادیسه 21 اکستریم ای

تاکنون، چهار تیم خصوصی برای شرکت در رقابت‌های اکستریم E ثبت‌نام کرده‌اند: Venturi ،ABT ،HWA و Veloce Racing. نشریه‌ی اتواسپرت اعلام کرد انتظار دارد ۱۰ تیم با یک راننده در این مسابقات شرکت کنند. پوشش جامع رسانه‌ای دردسترس خواهد بود و فاکس اسپرتس قبلا قراردادی چندساله برای پوشش تلویزیونی مسابقات امضا کرده است. آگاگ برای تجربه‌ی پخش جدیدی برنامه‌ریزی کرده است که کاملا پیشرفته، جدید، دیجیتالی و همراه‌با واقعیت افزوده برای ایجاد تجربه‌ای تلویزیونی باشد که پیش‌ازاین دیده نشده است. افزون‌براین، مستندی درباره‌ی شرایط اقلیمی و مسابقات اکستریم ای در هر سال ساخته خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات