موتورسیکلت هیبریدی NAWA Racer با تکنولوژی ابرخازن تولید می‌شود

موتورسیکلت هیبریدی NAWA Racer با تکنولوژی ابرخازن تولید می‌شود

ناوا ریسر موتورسیکلت الکتریکی جدیدی است که در کنار باتری‌های لیتیوم یونی متداول از فناوری ابر خازن نیز بهره می‌برد. این محصول در نمایشگاه CES سال آینده رونمایی خواهد شد. 

نمایشگاه Consumer Electronics Show که اختصارا در CES نامیده می‌شود در اوایل سال میلادی جدید در لاس وگاس برگزار خواهد شد و حتما شاهد اختراعات و محصولات جدید و جالبی در آن خواهیم بود. یکی از محصولاتی که در این نمایشگاه رونمایی خواهند شد موتورسیکلت مفهومی NAWA Racer است. 

ناوا ریسر یک موتورسیکلت الکتریکی است که می‌تواند توانایی‌هایی فراتر از یک موتورسیکلت عادی را ارائه کند. در طراحی این محصول از موتورسیکلت‌های کافه‌ای الهام گرفته شده ولی فناوری به کار رفته در ناوا ریسر بسیار مدرن و پیشرفته است. ناوا، این محصول جدید خود را یک موتورسیکلت هیبریدی می‌داند اما هیبریدی بودن در ناوا ریسر به‌معنای استفاده از موتور احتراق داخلی و موتور برقی (مانند خودروهای هیبریدی) نیست، بلکه در این‌جا شاهد یک قوای فنی الکتریکی هستیم که از یک سیستم کمکی نیز بهره‌مند است. در حقیقت ناوا ریسر از دو نوع سیستم باتری مختلف استفاده می‌کند. یکی از این باتری‌ها از انواع متداول لیتیوم یونی بوده ولی دیگری یک ابر خازن است. 

NAWA Racer

به باور ناوا، ابرخازن‌ها فناوری آینده‌ی باتری‌ها هستند و به همین دلیل این شرکت روی توانایی‌های موتورسیکلت الکتریکی خود خیلی مانور می‌دهد. گفته می‌شود این باتری جدید توانایی شارژ شدن بسیار سریعی دارد و ظرفیت ذخیره‌ی انرژی آن نیز بالاتر است. همچنین باتری جدید از فناوری بازیابی انرژی ترمز پشتیبانی کرده و کارایی بالاتری را در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی با سایز مشابه ارائه می‌دهد. پس تا این‌ جای کار فناوری ابرخازن‌ها عالی جلوه می‌کند و تنها کار باقی مانده به مرحله‌ی عمل رساندن آن‌ها از ایده و مفهوم به مرحله‌ی تولید است. 

NAWA Racer

سیستم بکار رفته در موتورسیکلت ناوا ریسر یک ایده‌ی اولیه است که در مسیر درستی قرار دارد. در این موتورسیکلت از یک ابرخازن با ظرفیت یک دهم کیلووات ساعت در کنار یک باتری ۹ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی استفاده شده است. این سیستم هیبریدی می‌تواند در سیکل ترکیبی شارژ کافی برای طی کردن مسافتی در حدود ۱۵۰ کیلومتر را فراهم کند، اما ناوا می‌گوید در حالت استفاده‌ی شهری امکان طی کردن ۳۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ وجود خواهد داشت که این عدد مدیون کارایی بالای ابر خازن و سیستم بازیابی انرژی ترمز است. از نظر توانایی‌های حرکتی نیز ناوا ریسر موتورسیکلتی قابل است و می‌تواند با اتکا به موتور برقی ۱۰۰ اسب بخاری خود در عرض ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت ناوا ریسر نیز در حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است؛ پس از نظر سرعت نمی‌تواند با موتورسیکلت‌های پر حجم بازار رقابت کند. 

NAWA Racer

سرعت شارژ شدن این موتورسیکلت هیبریدی نیز خوب است به‌طوری‌که طبق گفته‌ی سازنده، ابر خازن تنها در دو دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود و باتری لیتیوم یونی نیز در عرض یک ساعت به ۸۰ درصد ظرفیت خود می‌رسد. این اعداد و ارقامی که در مورد ناوا ریسر گفته می‌شوند اگر به مرحله‌ی عملیاتی و تولید انبوه برسد می‌توانند جایگزینی مناسب برای باتری‌های لیتیوم یونی باشد. باید تا برگزاری نمایشگاه CES ۲۰۲۰ برای رونمایی رسمی از ناوا ریسر صبر کرد.

NAWA Racer

نظر شما در رابطه با این موتورسیکلت الکتریکی چیست؟

منبع autoblog forbes

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید