شاسی بلند برقی فیسکر اوشن با قیمت ۴۰ هزار دلار عرضه می‌شود

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
فیسکر اخیرا اعلام کرده که خودروی الکتریکی مقرون‌به‌صرفه‌ای با نام Ocean را در سال ۲۰۲۱، با قیمت پایه‌ی ۴۰ هزار دلار در آمریکای شمالی به فروش خواهد رساند.
تبلیغات

فیسکر اخیرا اعلام کرده که قصد دارد اولین مدل از سه خودروی الکتریکی مقرون‌به‌صرفه‌ی خود را به فروش برساند. این مدل که هنریک فیسکر اعلام کرده یک شاسی‌بلند با نام اوشن (Ocean) است، سال ۲۰۲۱ در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌شود. اطلاعات بیشتر، ۲۷ نوامبر (۴ آذر) منتشر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که نسخه اولیه و پروتوتایپ ماه ژانویه (بهمن) رونمایی شود. قرار بود این خودروی الکتریکی ماه دسامبر (دی) رونمایی شود؛ ولی اکنون کمی تأخیر در تاریخ ذکرشده رخ داده است. در حالت عادی این تأخیر زیاد نیست؛ اما فیسکر عملکرد ضعیفی در تحقق وعده‌های خود دارد.

زمانی‌که نام شرکت Fisker Automobile بوده و در حال ساخت مدل کارما بود، متاسفانه این خودروی پلاگین هیبرید فروش خوبی نکرد و گرفتار مشکلات عدیده‌ی کیفیتی شد. سپس، درحالی‌که قرار بود این خودروساز به کمک بی‌ام‌و مدل کاربردی‌تر آتلانتیک را بسازد، همه چیز از بین رفت.

فیسکر Ocean

فیسکر در سال ۲۰۱۳ اعلام ورشکستی کرد و نتوانست میلیون‌ها قرض مالیات‌دهندگان آمریکایی را بازگرداند و مجبور شد همه چیز را به Wanxiang America Corp، شرکت تابعه‌ی یکی از قدرتمندترین کارخانجات قطعات خودروی چین در ایلینویز واگذار کند. شایعاتی وجود دارد که شرکت آسیایی تولید کارما و آتلانتیک را مجددا در ایالات‌متحده شروع خواهد کرد؛ اما زمانی‌که هنوز تبعات ورشکستگی فیسکر حل‌وفصل نشده است، این کار نامعقول به نظر می‌رسد.

پس از بازگشت با نام Fisker Inc، این استارتاپ روی بازار پرطرفدار خودروهای الکتریکی تمرکز کرده؛ اما هنوز ادعاهای بزرگی ارائه می‌دهد. یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها تولید باتری حالت جامد جدیدی است که به خودروی الکتریکی این قابلیت را می‌دهد تا با یک دقیقه شارژ، چیزی حدود ۸۰۰ کیلومتر را بپیماید. در مورد این ادعای فیسکر از سال گذشته تاکنون اخبار بسیار کمی شنیده شده است.

فیسکر Ocean
فیسکر Ocean

مدل اولیه از خودروی EMotion سال گذشته با وعده‌ی ۶۵۰ کیلومتر پیمایش در حالت برقی و انبوهی از امکانات لوکس معرفی شد؛ اما قیمت تقریبی آن ۱۳۰ هزار دلار اعلام شده و شرکت را مجبور می‌کند که برای طبقات پایین‌تر جامعه  هم محصول داشته باشد. قرار است اوشن با قیمت پایه‌ی ۴۰ هزار دلار عرضه شود و مواد قابل بازیافتی که در ساخت آن استفاده شده، تصویری سبز و پاک از این خودرو در ذهن مشتریان ایجاد می‌کند. فیسکر، اوشن را «پایدارترین وسیله‌ی نقلیه‌ی جهان» می‌نامد.

فیسکر تیزرهای نصفه و نیمه‌ای از نمای بیرونی اوشن منتشر کرده است و اطلاعات باارزش زیادی از این خودرو به اشتراک گذاشته نمی‌شود. تمام چیزی که از این خودرو می‌دانیم این است که الکتریکی خواهد بود؛ مواد بازیافتی زیادی در ساخت آن استفاده شده (شاید حتی برای تایرها) و تنها به‌صورت لیزینگ و «بدون تعهدات طولانی‌مدت» در دسترس خواهد بود.

فیسکر Ocean
فیسکر Ocean

به نظر می‌رسد که این برند هنوز هم فاقد اعتبار است؛ اگر ادعای ساخت باتری حالت جامد واقعی و درست باشد، مشکلات این شرکت به پایان خواهد رسید. هر تولیدکننده‌ای خواهان خرید این فناوری خواهد شد؛ زیرا اصلی‌ترین ضعف‌های خودروهای الکتریکی را برطرف خواهد کرد. اما هنوز خبری از چنین فناوری نیست و چیزی از آن دیده نشده است. فیسکر تنها چند نمونه‌ی مفهومی رونمایی کرده است، بدون یک نمونه‌ی آماده‌ی تولید و بدون اینکه برنامه‌ای برای تولید آن‌ها داشته باشد. به نظر می‌رسد که این استارتاپ برنامه‎ی مشخصی ندارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات