اولین خودرو برقی تویوتا با باتری حالت جامد، سال ۲۰۲۰ رونمایی می‌شود

پنج‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
تویوتا در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو علاوه بر خودروی الکتریکی و خودران ای-پلت، از باتری حالت جامد خود نیز رونمایی خواهد کرد.
تبلیغات

تویوتا در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، باتری‌های حالت جامد را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فناوری‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی معرفی می‌کند. شیگکی تیراشی، مدیر ارشد فناوری تویوتا در گفت‌وگو با اتواکسپرس گفت:

ما می‌خواهیم در بازی‌های المپیک توکیو از خودروی الکتریکی تویوتا مجهز به باتری حالت جامد خود رونمایی کنیم. تولید انبوه در آینده خواهد بود. در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ احتمالاً خودروی برقی ای-پلت (e-Palette) با باتری حالت جامد تویوتا در دسترس خواهد بود. من استفاده از باتری‌های حالت جامد در ای-پلت برقی را حمایت می‌کنم. برای مدل تولید انبوه این خودرو و باتری حالت جامد باید کمی صبر کرد.
Toyota e-Palette / تویوتا ای-پلت

باتری‌های حالت جامد، بسیاری از مسائل مربوط به باتری‌های لیتیوم‌یون را که هم‌اکنون در تلفن‌ها، رایانه‌ها و (البته) خودروهای برقی رایج است، برطرف می‌کنند. باتری‌های حالت جامد به‌جای استفاده از الکترولیت مایع، به الکترولیت جامد پلیمری متکی هستند. چنین موضوعی بدان معنا است که هیچ چیز فرار یا قابل اشتعالی در داخل باتری وجود ندارد و باعث بهبود قابلیت‌های ایمنی و مدیریت دما می‌شود.

باتری حالت جامد راه را برای شعاع حرکتی بیشتر خودروها در بسته‌بندی کوچک‌تر باتری باز می‌کند؛ به عبارت دیگر باتری‌های حالت جامد چگالی انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های لیتیوم‌یون دارند. همچنین امکان شارژ فوق سریع باتری خودروی الکتریکی بدون کاهش درخورتوجه ظرفیت نیز به کمک باتری‌های حالت جامد فراهم می‌شود.

Toyota e-Palette / تویوتا ای-پلت

طبق گفته‌ی پروفسور داگلاس مک فارلین، مدیر بخش انرژی در مرکز علوم الکترومواد (Electromaterials) استرالیا، این فناوری تحت شرایط عادی و غیر عادی، بسیار پایدارتر از فناوری فعلی لیتیوم‌یون است. مک فارلین گفت:

باتری‌های لیتیوم‌یون حاوی الکترولیت مایع قابل اشتعال هستند که پس از گرم‌شدن تا بیش از ۱۵۰ درجه یا بالاتر، خوب عمل نمی‌کنند. باتری در برخی شرایط مثل تصادف در خودرو که مسئله‌ای جدی است، بیش از حد گرم می‌شود. هنگامی که باتری خیلی داغ شود، همه چیز به سمت حالتی حرکت می‌کند که ما آن را «فرار حرارتی» می‌نامیم. چنین حالتی در نهایت باعث ایجاد آتش‌سوزی یا حتی انفجار کوچک باتری می‌شود که در باتری بزرگ، بسیار جدی است.

در مقابل، گزارش انستیتوی فناوری ماساچوست (MIT) می‌گوید که ‌می‌توان به این باتری میخ زد یا به آن را به دیوار کوبید؛ احتمال آتش‌سوزی بسیار پایین است. پیش از این تویوتا وعده داده بود که تولید انبوه باتری‌های حالت جامد در سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات