استفاده از مواد منفجره برای افزایش ایمنی در خودروهای برقی

شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
شرکت بوش قصد دارد تا با استفاده از مواد منفجره‌ در مقیاس کوچک، اتصالات مربوط به باتری را در خودروهای برقی جدا کند تا خطرات کم‌تری متوجه سرنشینان باشد.
تبلیغات

شرکت بوش به‌عنوان تولیدکننده‌ی بزرگ قطعات خودرو از اختراع جدیدی پرده برداشته است که می‌تواند به حفظ جان سرنشینان مدل‌های برقی هنگام بروز تصادف کمک کند. بوش اقدام به طراحی یک قطعه‌ی انفجاری کوچک کرده که روی باتری خودروهای برقی نصب می‌شود و هنگام بروز تصادف می‌تواند باتری را از سیستم برقی جدا کند. این قطعه‌ی انفجاری توسط یک حسگر که می‌تواند بروز تصادف را تشخیص دهد فعال می‌شود. پس از تشخیص برخورد، دستور انفجار داده می‌شود. سپس یک قطعه‌ی وزنه مانند با نیروی حاصل از انفجار حرکت کرده و ارتباط سیم‌کشی بین باتری ولتاژ بالا و سایر تجهیزات خودرو را قطع می‌کند. به این ترتیب ریسک بروز شوک الکتریکی یا آتش‌سوزی در خودرو کاهش پیدا می‌کند.

bosch mini explosions to disconnect battery after ev crashes

سیستم بوش از نظر منطق عملکرد از همان روشی پیروی می‌کند که در خودروهای بنزینی هنگام تصادف، اقدام به قطع سیستم سوخت‌رسانی می‌کند. از سویی دیگر، اختراع بوش هنگام تصادف سیم‌کشی منتهی به باتری را از بین می‌برد که فرایند‌ی یک طرفه و غیرقابل بازگشت است. در این طرح، برای تشخیص بروز تصادف از چیپ‌های سیستم ایربگ CG912 ساخت بوش استفاده می‌کند. این چیپ ابعادی کوچک‌تر از ناخن دست انسان دارد و از میلیون‌ها ترانزیستور تشکیل شده است که می‌توانند در کسری از ثانیه دستورهای لازم را صادر کنند.

bosch mini explosions to disconnect battery after ev crashes

بوش همچنین اعلام کرد، سیستم انفجاری را برای خودروسازان تهیه می‌کند. هنوز معلوم نیست کدام خودروهای برقی یا هیبریدی در حال حاضر به چنین سیستمی مجهز هستند. کارل هینز کنور، معاون انجمن آتش‌نشانان آلمان در مورد سیستمی انفجاری بوش می‌گوید:

برای مواجهه با شمار روزافزون خودروهای الکتریکی و افزایش احتمال بروز حادثه در آن‌ها چنین سیستمی یک ضرورت است و می‌تواند به ما در نجات هرچه سریع‌تر سرنشینان در خودروی آسیب‌دیده در جاده کمک کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات