ارزش سهام خودروساز چینی نیو ۱۸ درصد کاهش یافت

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
خودروساز برقی نیو در سال جاری با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است که از جمله می‌توان به کاهش فروش خودرو در سه‌ماهه‌ی سوم، کاهش ارزش برند، کاهش یارانه‌ی دولتی و اخراج کارکنان اشاره کرد.
تبلیغات

پس از آن‌که خودروساز برقی نیو (Nio) از کاهش فروش فصلی، تقلیل یارانه‌های دولتی و تقاضای پایین برای محصولات خبر داد، ارزش سهام این استارتاپ در بازار بورس حدود ۱۸ درصد کاهش یافت. نیو که از جمله رقبای چینی تسلا به شمار می‌رود، برای اولین‌بار با چنین مشکلی روبه‌رو می‌شود. 

Nio ES6 / خودروی الکتریکی نیو

چین به‌طور مداوم یارانه‌های ارائه شده به خودروهای پاک را کاهش می‌دهد و قصد دارد پس از سال ۲۰۲۰ پرداخت یارانه را به تدریج متوقف کند. دولت چین هم‌اکنون انتقاداتی درباره‌ی وابستگی بسیاری از شرکت‌ها به یارانه‌ی دولتی مطرح کرده است و به همین علت قصد دارد در این زمینه تجدیدنظر انجام دهد. نیو اعلام کرد که یارانه‌ی خودروی الکتریکی ES8 از ۶۷،۵۰۰ یوان (۹ هزار و ۵۰۰ دلار) در ۲۶ ژوئن سال گذشته به ۱۱،۵۲۰ یوان (۱،۶۰۰ دلار) کاهش یافته است.

Nio ES6 / خودروی الکتریکی نیو

کریگ اروین، تحلیلگر روث کپیتال در این زمینه گفت:

سرمایه‌گذاران به خوبی کاهش یارانه در چین را درک می‌کنند، بنابراین تمام خودروسازان برقی چین نگران عملکرد ضعیف در نیمه دوم سال مالی هستند.
Nio ES6 / خودروی الکتریکی نیو

خودروساز چپنی که زیان سه‌ماهه دوم آن تقریبا دو برابر شده است، کنفرانس از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده‌ی خود با سهام‌داران را لغو کرد. مطابق با داده‌های Refinitiv، این شرکت زیان تعدیل‌شده‌ی ۳/۱۱ دلار به ازای هر سهم را تجربه کرد، که بیشتر از انتظار تحلیل‌گران مبنی بر زیان ۱/۲۹ دلار به ازای هر سهم بود.

Nio ES6 / خودروی الکتریکی نیو

نیو که غول فناوری چینی تنسنت و هیل‌هاوس کپیتال منیجمنت (Hillhouse Capital Management) در زمره‌ی سهام‌داران آن قرار دارند، در ماه سپتامبر سال گذشته و پس از عرضه اولیه سهام، با یک میلیارد دلار افزایش، به ارزش ۶/۴ میلیارد دلار رسید. در حالی که نیو روزهای خوبی را سپری می‌کرد، ارزش کلی این شرکت به‌تازگی حدود ۲/۹ میلیارد دلار ارزیابی شد. 

Nio ES6 / خودروی الکتریکی نیو

ویلیام بن لی، مدیرعامل نیو در بیانیه‌ای گفت:

در محیطی با شرایط مطلوب از نظر اقتصاد کلان و بازار خودرو، ما همچنان تلاش می‌کنیم تا نفوذ خود را در بازار گسترش دهیم. 

نیو همچنین قصد دارد تا پایان سه‌ماهه‌ی سوم امسال تعداد کارمندان خود را به ۷،۸۰۰ نفر کاهش دهد؛ در حالی که تعداد کارمندان آن در ماه ژانویه حدود ۱۰،۰۰۰ نفر برآورد شده است. 

Nio ES6 / خودروی الکتریکی نیو

خودروساز برقی نیو اعلام کرد که فروش این شرکت از سه‌ماهه‌ی قبلی تاکنون با ۸ درصد کاهش، از ۱/۵۴ میلیارد یوان به حدود ۱/۴۱ میلیارد یوان (۱۹۸/۴۰ میلیون دلار) رسیده است. نیو طی سه‌ماهه اول سال جاری ۳،۹۸۹ دستگاه خودروی برقی ES8 فروخت، در حالی که این میزان در سه‌ماهه‌‌ی سوم به ۳،۱۴۰ رسید. نیو ES8 یک خودروی تمام برقی هفت سرنشین است که به‌عنوان رقیب تسلا مدل ایکس شناخته می‌شود. نیو در این مدت تنها ۴۱۳ دستگاه از مدل ارزان‌قیمت ES6 خود را به فروش رساند. 

Nio ES6 / خودروی الکتریکی نیو

به غیر از تسلا، نیو با برخی از استارتاپ‌های خودروهای برقی چین مانند بایتون (Byton) و ایکس‌پنگ موتور (Xpeng Motors) نیز رقابت می‌کند. در حالی که تسلا فروش خود را در این کشور اعلام نمی‌کند، شرکت مشاوره LMC اتوموتیو میزان فروش ۲۳،۶۷۸ دستگاه تسلا را در چین طی هفت ماهه نخست امسال تخمین می‌زند، که تقریباً دو برابر تعداد خودروهای فروخته شده در سال گذشته است.

سه‌ماهه‌ی اول امسال را می‌توان پرتنش‌ترین فصل کاری نیو دانست؛ زمانی‌که نیو با نگرانی از تبلیغات بد ناشی از آتش‌سوزی در باتری محصولات (نیو حدود ۴،۸۰۰ دستگاه خودرو را فراخوانی کرد که بیشتر از فروش سه‌ماهه‌ی اول بود)، روبه‌رو شد. علاوه بر این مشکلاتی مانند فروش تیم فرمول E و اخراج حدود ۱۰ درصد از نیروی کار، این استارتاپ را به چالش کشید. 

Nio ES6 / خودروی الکتریکی نیو

خیلی دشوار است که اکنون درباره‌ی آینده‌ی نیو قضاوت کنیم؛ نمی‌توان گفت که این شرکت آینده‌ی روبه‌رشدی در پیش دارد یا واقعا از کنترل خارج شده است. فراموش نکنید سال‌ها پیش همگان فکر می‌کردند تسلا نیز برند مرده‌ای است. با این حال نیو کمی با تسلا متفاوت است؛ تسلا تقریباً یک دهه طول کشید تا بتواند میزان تولید خود را به رقم کنونی برساند، اما نیو از سال ۲۰۱۴ تاکنون فعالیت می‌کند. 

دولت چین مشغول حذف یارانه‌ی دولتی در زمانی است که فروش خودروی برقی در آسیا کاهش می‌یابد. در نتیجه اکثر شرکت‌های سازنده‌ی خودروی برقی در منطقه، امسال وضعیت دشوارتری دارند. چنین شرایطی اعتماد عمومی به صنعت خودروهای الکتریکی به‌ویژه نیو را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات