نسل جدید خودروهای برقی اسمارت EQ رونمایی شد

پنج‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
در آستانه‌ی برگزاری نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۹، اسمارت EQ فورتو و فورفور جدید رونمایی شدند.
تبلیغات

اسمارت (Smart) از نسخه‌های جدید EQ Fortwo و Forfour رونمایی کرد. ظاهرا مدل‌های به‌روزرسانی‌شده‌ی خودروی برقی EQ این برند به اشکال پیشین خود درآمده‌اند. مرسدس بنز که همراه اسمارت از زیرمجموعه‌های دایملر به حساب می‌آید، حتی پیش از آنکه اسمارت به وجود بیاید، در نظر داشت تا یک خودروی شهری مجهز به پیشرانه‌ی عاری از گازهای گلخانه‌ای تولید کند.

Smart EQ Fortwo  Forfour / اسمارت EQ فورتو فورفور

پس از ارائه‌ی نسخه‌های برقی خودروهای خود در هر نسل از سال ۲۰۰۷ تاکنون، اسمارت در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که با بازسازی مجدد مدیریت این شرکت، به برند سازنده‌ی خودروهای شهری تمام برقی تبدیل می‌شود و گزینه‌های بنزینی سه سیلندر را از سبد محصولات خود حذف می‌کند.

Smart EQ Fortwo  Forfour / اسمارت EQ فورتو فورفور

نمای بیرونی مدل‌های جدید EQ که گوردن وگنر، مدیر بخش طراحی دایملر آن‌ها را «کاملاً ساده» توصیف می‌کند، نشان‌دهنده‌ی تکامل است. جلوپنجره پایین آورده شده و بزرگ‌تر شده است؛ البته بخش زیادی از سطح بدون دریچه است زیرا خودروی الکتریکی به خنک‌کننده‌ی هوای کمتری نیاز دارد.

Smart EQ Fortwo  Forfour / اسمارت EQ فورتو فورفور

برای اولین‌بار، اسمارت فورتو و فورفور ظاهر جلویی متفاوتی دارند؛ به طوری که اسمارت به مدل چهار صندلی، نمای پویاتری نسبت به چهره‌ی آشنا و دوستانه‌ی فورتو می‌دهد. طراحی جدیدی نیز برای چراغ‌های عقب وجود دارد، در حالی که چراغ‌های جلو تمام LED سفارشی است و انواع ترکیب‌های رنگ هم برای خریداران ارائه می‌شود.

Smart EQ Fortwo  Forfour / اسمارت EQ فورتو فورفور

در کابین کنسول مرکزی بازطراحی شده است و یک محفظه‌ی جدید در جلوی اهرم تعویض دنده برای قرار دادن تلفن هوشمند یا دو جالیوانی وجود دارد. موارد جالب دیگری نیز وجود دارند که از جمله می‌توان به سیستم سرگرمی و اطلاعاتی جدید و ساده اشاره کرد که قابلیت سازگاری بهتری را برای تلفن هوشمند و فناوری‌های پوشیدنی فراهم می‌کند. همچنین اپلیکیشن جدیدی برای گوشی‌های هوشمند وجود دارد که میزان شارژ خودروی برقی را نشان می‌دهد و به کاربر اجازه می‌دهد تا کنترل تهویه در داخل خودرو، قبل از ورود برنامه‌ریزی شود.

Smart EQ Fortwo  Forfour / اسمارت EQ فورتو فورفور

با این حال یک مورد تغییر زیادی نکرده و آن پیشرانه‌ی برقی با محوریت رانندگی شهری است. مانند مدل‌های کنونی این خودروی الکتریکی، موتور برقی در محور عقب باعث تولید بیشینه‌ی قدرت ۷۹ اسب‌بخار و ۱۶۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌شود. پیشرانه‌ی برقی این امکان را برای اسمارت فورتو فراهم می‌کند که طی ۴/۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت دست یابد، در حالی که این میزان برای مدل کابریوله ۴/۹ ثانیه و برای فورفور ۵/۲ ثانیه طول می‌کشد. همچنین زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت نیز برای فورتو ۱۱/۶ ثانیه است و برای مدل‌های کابریوله و فورفور به ترتیب ۱۱/۹ و ۱۲/۷ ثانیه خواهد بود. بیشینه‌ی سرعت برای تمام مدل‌های اسمارت EQ جدید ۱۳۰ کیلومتربرساعت برآورد می‌شود.

Smart EQ Fortwo  Forfour / اسمارت EQ فورتو فورفور

خودروی برقی اسمارت از باتری کم‌حجم ۱۷/۶ کیلووات ساعت بهره می‌برد که شعاع حرکتی آن طبق استاندارد NEDC به کمتر از ۱۶۰ کیلومتر محدود می‌شود؛ مسافتی که نسبت به سایر رقبا خیلی کمتر است. با این حال اسمارت ادعا می‌کند که این شعاع حرکتی هنوز چند برابر فاصله‌ی رانندگی متوسط ​​روزانه در آلمان است، اما اندازه و وزن باتری کوچک به‌معنای جاگیری کمتر و سازگاری دینامیکی بهتر خواهد بود.

Smart EQ Fortwo  Forfour / اسمارت EQ فورتو فورفور

قابلیت‌های جدید مانند بازیابی انرژی مبتنی بر رادار به خودرو اجازه می‌دهد، به‌طور خودکار در پشت وسیله‌ی نقلیه جلویی، به روشی ایده‌آل سرعت خود را کاهش دهد تا باتری‌ها شارژ شوند؛ چنین قابلیتی به افزایش شعاع حرکتی خودروی برقی نیز کمک می‌کند.

مزیت دیگر باتری کوچک، دفعات زمان‌های شارژ شدن آن است. حتی یک سوکت خانگی استاندارد نیز می‌تواند باتری خودروی الکتریکی اسمارت را حدود ۳/۵ ساعت شارژ کند؛ علاوه بر این شارژ با شارژر ۲۲ کیلووات که به‌صورت سفارشی عرضه می‌شود، می‌تواند در ۴۰ دقیقه باتری را از ۱۰ به ۸۰ درصد ظرفیت برساند. قابلیت شارژ سریع DC وجود ندارد، اما اسمارت با همکاری پلاگ‌سرفینگ (Plugsurfing) امکان دسترسی آسان به تمام ایستگاه‌های شارژ عمومی را از طریق اپلیکیشن فراهم می‌کند.

Smart EQ Fortwo  Forfour / اسمارت EQ فورتو فورفور

قیمت مدل‌های جدید اسمارت هنوز اعلام نشده است، اما با توجه به به‌روزرسانی‌نشدن پیشرانه‌ی برقی، انتظار نمی‌رود که قیمت آن‌ها از نسخه‌ی پایه مدل کنونی خیلی بالاتر باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات