افزایش تعرفه‌ها و جنگ تجاری با چین چه تاثیری بر خودروسازی امریکا دارد؟

چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
به‌دنبال اقدام ترامپ در افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای چینی، چین نیز تعرفه‌های جدیدی بر کالاهای آمریکایی وضع کرد که می‌تواند شرکت‌های خودروسازی بی‌ام‌و، تسلا، مرسدس بنز و فورد را تحت تأثیر قرار دهد.
تبلیغات

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده روز جمعه با عصبانیت جنگ تجاری خود با چین را تشدید کرد و تعرفه‌های تلافی‌جویانه را علیه این کشور افزایش داد و به شرکت‌های آمریکایی دستور داد که گزینه‌های دیگری را برای انجام تجارت در نظر بگیرند. ترامپ همچنین به دلیل وضعیت اقتصاد داخلی آمریکا از جروم پاول، رئیس فدرال رزرو انتقاد کرد. ترامپ در انتقاد خود اعلام کرده بود:

من تعجب می‌کنم چه کسی دشمن بزرگ‌تر آمریکا است؛ جروم پاول یا شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین.
ترامپ

اقدامات ترامپ گرچه در حد اطلاع‌رسانی توئیتری انجام شد، بسیار درخورتوجه بود و به‌شدت روی بازارهای مختلف تأثیر گذاشت و در آستانه‌ی سفر به فرانسه برای دیدار با قدرت‌های اقتصاد جهانی، تردیدها را افزایش داد. اقدام ترامپ پس از آن صورت گرفت که پکن صبح جمعه اعلام کرد مالیات بر محصولات آمریکایی را افزایش داده است. ترامپ پس از گفت‌وگو با مشاورانش توئیت‌هایی در انتقاد از چین و فدرال رزرو منتشر کرد. رئیس جمهور آمریکا به طرز عجیبی سقوط ۵۷۳ واحدی وال استریت را به کناره‌گیری نامزد حاشیه‌ای دموکرات‌ها از انتخابات ریاست جمهوری نسبت داد. میانگین بازار داو جونز نیز در نهایت ۶۲۳ واحد کاهش یافت.

دونالد ترامپ که در جلسه‌ای غیررسمی در جکسون هول ایالات وایومینگ سخن می‌گفت، به دلیل سقوط ارزش بازار بورس از فدرال رزرو انتقاد کرد که هیچ اقدامی برای مقابله با این موضوع انجام نداده است. پاول نیز که با بانک‌های مرکزی ایالتی سخن می‌گفت، به آن‌ها اطمینان داد که فدرال رزرو هر اقدامی برای حفظ توسعه‌ی اقتصادی کشور انجام خواهد داد اما خاطرنشان کرد که بانک مرکزی ابزارهای محدودی برای مقابله با خسارت‌های ناشی از جنگ تجاری در اختیار دارد.

Donald Trump / دونالد ترامپ

ترامپ اعلام کرد که تعرفه‌های برنامه‌ریزی‌شده برای ۳۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش می‌دهد. دفتر نماینده‌ی تجاری ایالات متحده همچنین اعلام کرد که تعرفه‌های موجود بر ۲۵۰ میلیارد دلار باقیمانده از کالاهای وارداتی چینی، ابتدای اکتبر از ۲۵ به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت؛ البته گفته می‌شود که این افزایش پس از دریافت بازخورد از مردم خواهد بود. چنین اقدامی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر مصرف‌کنندگان داشته باشد.

وندی کاتلر، مذاکره‌کننده‌ی تجاری سابق ایالات متحده که هم‌اکنون در یک مؤسسه سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند، در این زمینه گفت:

با هر درصد افزایش تعرفه‌ها، شرایط برای واردکنندگان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. و لازم نیست یادآور شویم که این افزایش تعرفه‌ها به بهبود فضای کسب‌وکار هیچ کمکی نمی‌کند. 
جنگ تجاری چین و آمریکا

ساعاتی پس از آنکه پکن اظهار داشت می‌تواند تعرفه‌های ۷۵ میلیارد دلاری بر محصولات وارداتی از ایالات متحده را افزایش دهد، ترامپ به آن واکنش نشان داد؛ اقدامی که برخی اقتصاددانان از آثار آن بر اقتصاد شکننده‌ی جهانی و حرکت به سمت رکود واهمه دارند. به‌گفته‌ی دو نفر از افراد مطلع با آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ پس از جلسه با تیم تجاری خود، به دلیل وضع تعرفه‌ای جدید دولت چین بسیار عصبانی شد. برخی مقامات دولتی از جمله رابرت لایتیزر، نماینده تجاری ایالات متحده و پیتر ناوارو، درباره‌ی گزینه‌های تلافی‌جویانه احتمالی گفت‌وگو کردند. استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری نیز پس از بازگشت از تعطیلات، از طریق تلفن به آن‌ها پیوست.

جنگ تجاری چین و آمریکا

روز جمعه، رئیس جمهور آمریکا به شرکت‌های آمریکایی دستور داد که به‌دنبال گزینه‌های دیگری برای انجام تجارت در چین باشند. با این حال کاخ سفید اشاره نکرد که رئیس جمهور چه اقدام قانونی می‌تواند برای مجبور کردن مشاغل خصوصی جهت تغییر شیوه‌های خود مورد استفاده قرار دهد.

تشدید جنگ تجاری ترامپ با چین، فشار سنگینی بر بسیاری از خانواده‌های آمریکایی وارد خواهد کرد. حتی قبل از اعلام افزایش تعرفه‌ها در جمعه، مؤسسه جی پی مورگان تخمین زده بود که اگر تهدیدهای ترامپ به همین منوال پیش رود، به‌طور متوسط ​​تقریباً ۱۰۰۰ دلار در سال هزینه‌ی اضافی بر خانواده‌های آمریکایی تحمیل خواهد کرد. گروهی از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک با تشدید خصومت‌ها مخالفت کردند. 

دیوید فرنچ، معاون ارشد روابط دولتی در این زمینه گفت:

برای کسب‌وکارها غیرممکن است که در این نوع محیط، برای آینده برنامه‌ریزی کنند. رویکرد دولت به خوبی جواب نمی‌دهد و مالیات بیشتر بر مشاغل و مصرف‌کنندگان آمریکایی، راه‌حل این موضوع نیست. این موضوع تا چه زمانی و در کجا پایان می‌یابد؟
تسلا / tesla

اگر ترامپ تمام تعرفه‌هایی که اعلام کرده است را اجرایی کند، تقریباً تمام کالاهای چینی واردشده به ایالات متحده تحت پوشش قرار می‌گیرند. چین نیز به نوبه‌ی خود تعرفه‌های جدید ۵ و ۱۰ درصدی را به ارزش ۷۵ میلیارد دلار بر محصولات آمریکایی وضع کرد. مانند ترامپ، تعرفه‌های چین نیز در دو دسته اعمال می‌شود؛ ابتدا در تاریخ ۱ سپتامبر تعرفه‌ی ۵ درصدی و سپس در ۱۵ دسامبر، تعرفه‌ی ۱۰ درصدی اعمال خواهد شد.

وزارت دارایی ایالات متحده اعلام کرد، چین همچنین تعرفه‌های گمرکی را که قبلاً به تعویق افتاده بود، در بخش‌های خودرو و قطعات وابسته ساخت آمریکا اجرایی می‌کند. ترامپ در تویئت‌های خود چنین گفت:

به شرکت‌های بزرگ آمریکایی ما دستور داده می‌شود که بالافاصله به‌دنبال جایگزینی برای چین باشند؛ از جمله این موارد می‌توان به آوردن شرکت‌های خود به داخل کشور و ساخت محصولات در ایالات متحده اشاره کرد.
دونالد ترامپ

دیوید فرنچ، خبرنگار مجله تایم در این زمینه اظهار کرده است:

فشار بر شرکت‌های آمریکایی برای خارج شدن از دومین اقتصاد بزرگ جهان غیر واقعی است. حضور در چین به ما امکان می‌دهد تا به مشتریان چینی دست یابیم و بازارهای خارج از کشور را توسعه دهیم.

جی فورمن، مدیرعامل شرکت تولید اسباب‌بازی بیسیک فان (Basic Fun) در فلوریدا که محصولات خود را از چین وارد می‌کند هم اعلام کرده است:

 تقاضای ترامپ برای خروج شرکت‌های آمریکایی از چین بسیار ظالمانه و بی‌سابقه برای یک رئیس جمهور است؛ چرا که وقتی مسئله‌ی امنیت ملی وجود نداشته باشد، دستور به تجارت داخلی می‌دهد.
تسلا / tesla

نزاع ۱۳ ماهه بین ایالات متحده و چین در حال تکان دادن بازارهای مالی، مختل کردن تجارت بین‌المللی و تضعیف چشم‌انداز رشد اقتصادی در سراسر جهان است. واشنگتن، چین را به استفاده از تاکتیک‌های غارتگرانه (از جمله سرقت آشکار اسرار تجاری ایالات متحده) متهم کرد تا خودش را به رهبری جهانی در فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و خودروهای الکتریکی تبدیل کند.

دوازده دور مذاکرات نتوانسته‌اند بن‌بست ایجادشده را بهبود بخشند، اگرچه انتظار می‌رود مذاکرات بیشتر طی ماه آینده انجام شود. مسئولان چینی پیشنهاد داده‌اند تا جزئیات سیاست‌های خود را تغییر دهند؛ اما در برابر هرگونه توافقی که از رسیدن آن‌ها به آرزوهای خود برای تبدیل شدن به یک قدرت تکنولوژیکی جلوگیری کند، مقاومت می‌کنند. دو کشور همچنین درباره‌ی چگونگی اجرای هرگونه توافق به بن‌بست رسیده‌اند.

خودروی الکتریکی فورد

افزایش تعرفه‌ی اعلام‌شده توسط چین و واکنش دونالد ترامپ، آخرین نشانه‌هایی است که هر دو کشور در حال تضعیف هستند. اسوار پریزد، اقتصاددان دانشگاه کرنل و رئیس سابق بخش چین در صندوق بین‌المللی پول گفت:

چین بار دیگر نشان داد که قصد ندارد از جنگ تجاری عقب بماند و احتمال توافق ایالات متحده و چین را درباره‌ی هر نوع تجارت در ماه‌های آینده کاهش می‌دهد. 

طبق اعلام وزارت دارایی چین، افزایش تعرفه در تاریخ ۱ سپتامبر بر ۱۷۰۰ کالای مختلف از جمله ذرت شیرین منجمد، گوشت گاو خشک و گوشت خوک، سنگ مرمر، مصالح ساختمانی و لاستیک دوچرخه اعمال می‌شود. همچنین این وزارتخانه اعلام کرد تعرفه‌هایی که در تاریخ ۱۵ دسامبر به اجرا در می‌آیند، شامل ۳،۳۰۰ کالای مختلف از جمله قهوه، دارچین، مواد شیمیایی صنعتی و قیچی خواهد شد.

هوش مصنوعی

به‌گفته‌ی مارک ویلیامز از مؤسسه کپیتال ایکانومیکس، اکثر کالاها برای بار دوم در فهرست افزایش تعرفه قرار می‌گیرند که احتمالاً عدم تمایل پکن برای صدمه زدن به اقتصاد خود را با افزایش مجازات برای واردات مورد نیاز جهت صنایع خود نشان می‌دهد. طبق گفته‌های ویلیامز تنها ۱۱ میلیارد دلار از ۷۵ میلیارد دلار کالاهای موجود در فهرست تحریم‌های چین، برای اولین‌بار با مجازات‌هایی روبه‌رو می‌شوند.

Ford Logo
هواپیما و مدارهای مجتمع (منبعی مهم برای صنعت چین)، هنوز از اقدام تلافی‌جویانه معاف هستند. این تمایل چین را برای محدود کردن خسارت‌های اعمال تعرفه‌ی کالاهای آمریکایی بر اقتصاد خود نشان می‌دهد.

چینی‌ها اعلام کردند که تعرفه‌های ۲۵ و ۵ درصدی از تاریخ ۱۵ دسامبر به خودرو و قطعات خودرویی ساخت آمریکا تحمیل می‌شود. پکن سال گذشته این افزایش تعرفه را برنامه‌ریزی کرده بود؛ اما به‌طور موقت آن‌ها را کاهش داد تا مذاکرات تجاری بین دو طرف ادامه یابد.

بی‌ام‌و، تسلا، فورد و مرسدس بنز احتمالاً بیشترین ضربه را از تعرفه‌های بخش خودرو در چین متحمل شوند. در سال ۲۰۱۸، بی‌ام‌و حدود ۸۷،۰۰۰ دستگاه شاسی‌بلند لوکس را از کارخانه‌ی اسپارتانبورگ امریکا به چین صادر کرد. خودروساز آلمانی بیشترین میزان صادرات خودرو از چین به امریکا را در اختیار دارد.

بی ام و مرسدس بنز

با توجه به اعلام مرکز تحقیقات خودرو (اتاق فکر در میشیگان) در سال ۲۰۱۸ شرکت‌های فورد، بی‌ام‌و، مرسدس بنز و سایر شرکت‌ها همگی با هم حدود ۱۶۴ هزار دستگاه خودرو از ایالات متحده به چین صادر کردند. بیشتر آن‌ها خودروهای لوکس و شاسی‌بلند با حاشیه سود بالاتر هستند که می‌توانند دستمزدهای بالاتر ایالات متحده را تحت پوشش خود قرار دهند. صادرات از حدود ۲۶۲ هزار خودرو در سال ۲۰۱۷ به ۱۶۴ هزار دستگاه کاهش یافته است.

به‌گفته‌ی برکلیز، تسلا که در حال ساخت کارخانه در چین است، سال گذشته حدود ۱۲ درصد از درآمد خود را از طریق صادرات ۱۴،۳۰۰ خودروی الکتریکی از کالیفرنیا به چین به دست آورد. همچنین، بیشترین سهم صادرات فورد از برند لوکس لینکلن است، اما بیشتر خودروهایی که فورد در چین می‌فروشد، ساخت کارخانه‌های سرمایه‌گذاری مشترک هستند؛ به همین دلیل، فورد کم‌تر از تسلا متضرر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات