مشخصات فنی و قیمت احتمالی جک S4 / اس 4 در ایران

چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
روز گذشته، شایعاتی مبنی بر احتمال مونتاژ جک S4 توسط کرمان موتور مطرح شد. در این مطلب به معرفی مشخصات این خودرو در نسخه‌های مختلف و بررسی قیمت احتمالی آن در بازار ایران پرداختیم.
تبلیغات

امروزه جک S5 با عنوان محبوب‌ترین خودروی چینی تاریخ ایران شناخته می‌شود. طی ۱۰ سال گذشته، این محصول، در کنار ام‌وی‌ام X33 بیشتر از دیگر خودروهای وارداتی در بازار کشورمان فروش داشته‌اند. حالا توجه مردم به مدل‌های چینی بیشتر شده است و شرکت‌هایی مثل کرمان موتور با تأمین خدمات پس از فروش، موفق به جلب اعتماد عمومی شده‌اند. علاوه‌بر این، کاهش ارزش پول ملی ایران در یک سال گذشته، خودروهای باکیفیت ژاپنی و کره‌ای را از دسترس عموم مردم دور کرده است و خریدار ایرانی، چاره‌ای جز پرداخت سال‌ها پس‌انداز خود برای مالکیت یک کراس‌اور درجه ۲ چینی ندارد.

محصولات چینی با کیفیت عالی، چندان ارزان‌تر از مدل‌های ساخت کره نیست؛ درعوض، خودروهای میان‌رده ساخت برندهای چینی، برای عامه‌ی مردم ایران با شرایط اقتصادی فعلی راضی‌کننده هستند. این موضوع با فروش بسیار خوب جک S5 و ام‌وی‌ام X33 اثبات می‌شود. باید قبول کرد که کیفیت ساخت، طراحی و امکنات رفاهی و ایمنی در خودروهای به‌اصطلاح ایرانی، مثل انواع سمند و پژو و پراید، آن‌چنان ناامیدکننده است که پرداخت مبالغ ۲ تا ۳ برابر بیشتر برای یک کراس‌اور چینی، کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

شاسی‌بلند جک  S7

پیش از صعود نرخ دلار در سال ۱۳۹۷، کرمان موتور نسخه‌ای از شاسی‌بلند جک S7 را رونمایی کرد که نسبت به S5، بزرگ‌تر و لوکس‌تر بود. این محصول، حالا با دلار ۱۲ هزار تومانی، درصورت مونتاژ یا واردات، بیش از ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت و به احتمال فراوان در بازار ایران شکست خواهد خورد. حالا، کراس‌اوری تازه از برند JAC چین با کد S4 برای مونتاژ در کشورمان آماده می‌شود که از نظر ابعاد، تفاوت چندانی با S5 ندارد؛ اما پیش‌رفته‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد. جک S4 حدود ۳ سال پس از رونمایی S5 در چین معرفی شد. این خودرو از اوایل سال ۲۰۱۹ به بازار جهانی رسید و البته هنوز به‌اندازه‌ی S5 در فروش موفق نبوده است.

JAC S4  جک اس 4

برخلاف S4 که به‌شدت تحت تأثیر کراس‌اورهای قدیمی هیوندای قرار داشت، می‌توان از طراحی S4 و نوآوری‌های آن لذت برد. در نمای رو‌به‌رو، چراغ‌های اسپرت با اندازه‌ای متناسب با دیگر اجزاء وجود دارند که به لطف نوار براقی از کروم، به یکدیگر مرتبط شده‌اند. جلوپنجره با تقلید از مدل‌های اروپایی و خصوصا محصولات مرسدس بنز، حالتی مشبک و نقش‌برجسته دارد که همراه‌با مه‌شکن‌های مثلثی در طرفین سپر، نمایی لوکس و مدرن برای جک S4 فراهم می‌کند.

JAC S4  جک اس 4

نمای جانبی و پشت S4، الهام‌گرفته از کراس‌اورهای اروپایی به نظر می‌رسد، اما ترکیبی زیبا و متناسب دارد. البته حجم قابل‌توجه پلاستیک سیاه‌رنگ در گلگیرها، سپر عقب و رکاب، حس یک محصول چینی ارزان‌قیمت را تداعی می‌کند؛ اما درمجموع، برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی، راضی‌کننده خواهد بود. ریل باربند، رینگ‌های آلومینیوم ۱۸ اینچ، تایرهایی با پهنای ۲۲۵ میلی‌متر، چراغ‌های LED در پشت و بال عقب، شخصیت اسپرت و جوان‌پسند جک S4 را تقویت می‌کنند.

JAC S4  جک اس 4

در فضای داخلی، فرم صندلی‌های جک S4 با ظاهر اسپرت و چرم مصنوعی راضی‌کننده است. شاید ۱۰ سال قبل، تصور یک کراس‌اور چینی میان‌رده با چنین صندلی‌هایی که نمای اسپرت با اندازه‌ی بزرگ و خط دوخت چشم‌نواز داشته باشند، باورکردنی نبود؛ اما حالا مردم چین می‌توانند از چنین محصولی لذت ببرند. طراحان جک S4 برای داشبورد، راحت‌ترین راه را انتخاب کرده‌ و به‌سراغ کپی‌برداری از محصولات بی‌ام‌و رفته‌اند. ترکیب نمایشگر لمسی روی داشبورد با نوار باریک خروجی هوا و قاب پیانویی برای کلیدها، زیبا اما فاقد خلاقیت است. دسته‌دنده و کیفیت پلاستیک در جک S4 هم تفاوتی با S5 ندارد؛ درعوض پنل پشت فرمان با یک نمایشگر رنگی بین عقربه‌های آنالوگ ارائه می‌شود که فراتر از طرح سیلندری S5، جذابیت بیشتری فراهم می‌کند. جک S4 برای ۴ انسان بالغ، فضای کافی فراهم می‌کند و می‌توان وسایلی با حجم ۵۲۰ لیتر در صندوق عقب آن جای داد.

یکی از نکات مثبت در جک S4، تولید با ۲ نوع پیشرانه مختلف است که می‌تواند برای مشتریان با توان اقتصادی متفاوت، قابل خرید باشد. ارزان‌ترین مدل، مجهز به پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری با قدرت ۱۲۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر است. نسخه‌ی قوی‌تر، همراه پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ و قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار با گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر تولید می‌شود. هر ۲ مدل جک S4، می‌توانند با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا CVT خودکار عرضه شوند؛ اما صرفا با سیستم تک‌دیفرانسیل و انتقال نیرو به چرخ‌های جلو، قابل خرید هستند.

JAC S4  جک اس 4

هنوز نمی‌توان با قاطعیت از آمارهای فنی جک S4 صحبت کرد. پیش‌بینی ما برحسب تجربه و ضمن توجه به وزن خالص نسخه‌های مختلف، سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۱۲ تا ۱۳ ثانیه برای مدل ۱.۵ لیتری توربوشارژ است. نسخه‌ی ۱.۶ لیتری هم در زمانی حدود ۱۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت خواهد رسید. میانگین مصرف سوخت با توجه به کیفیت ساخت پیشرانه‌های چینی و بنزین موجود در ایران، عددی نزدیک به ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای مدل توربوشارژ و ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای نمونه‌ی تنفس طبیعی خواهد بود. در ادامه، جدول مقایسه‌ی مشخصات ظاهری و فنی جک S5 با نسخه‌های مختلف جک S4 قابل مشاهده است.

مقایسه  

جک S5 خودکار

جک S4  مدل 

1.6L

جک S4 مدل 

1.5T

طول (میلی‌متر)

۴۴۷۵

۴۴۱۰

۴۴۱۰

عرض (میلی‌متر)

۱۸۴۰

۱۸۰۰

۱۸۰۰

ارتفاع (میلی‌متر)

۱۶۸۰

۱۶۶۰

۱۶۶۰

فاصله محور (میلی‌متر)

۲۶۴۵

۲۶۲۰

۲۶۲۰

حجم پیشرانه (سی‌سی)

۱۹۹۷ 

۱۴۹۰ 

۱۵۹۰ 

قدرت (اسب‌بخار)

۱۷۵  

۱۲۰  

۱۵۰ 

گشتاور (نیوتن‌متر)

۲۳۵  

۱۵۰  

۲۱۰ 

وزن خالص (کیلوگرم)

۱۵۰۰  

۱۳۲۵

۱۳۵۵

جک S4 در بازار چین و خارج از آن، قیمت پایین‌تری نسبت به جک S5 دارد که باتوجه به ابعاد کوچک‌تر و پیشرانه‌ی ضعیف‌تر، کاملا منطقی است. ارزان‌ترین مدل جک S4 با پیشرانه‌ی ۱۲۰ اسب‌بخار و جعبه‌دنده‌ی دستی، ۶۸ هزار یوآن (معادل ۱۰ هزار دلار) قیمت دارد. همین خودرو با جعبه‌دنده‌ی CVT خودکار، ۷۷ هزار یوآن (معادل ۱۱.۵ هزار دلار) فروخته می‌شود. نسخه‌ی دنده دستی از جک S4 با پیشرانه‌ی ۱۶۰ اسب‌بخار، ۷۲ هزار یوآن (معادل ۱۱ هزار دلار) قیمت دارد و نمونه‌ی مجهز به جعبه‌دنده‌ی CVT خودکار هم با قیمت ۸۱ هزار یوآن (معادل ۱۲ هزار دلار) عرضه می‌شود. 

باتوجه به پیچیدگی محاسبه و قوانین نانوشته‌ی حاکم بر خودروسازی ایران، محاسبه‌ی قیمت جک S4 در بازار داخلی، مشکل به‌نظر می‌رسد. با این حال، می‌توان با معادل‌سازی قیمت جک S5 در بازار چین با نمونه‌ی مونتاژ کرمان موتور، به محدوده‌ی قیمت منصفانه برای جک S4 رسید. قیمت جک S5 با پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ و جعبه‌دنده‌ی خودکار (مشابه آنچه امروز توسط کرمان‌ موتور تولید می‌شود) حدود ۱۲۶ هزار یوآن است. با این اوصاف و ضمن درنظر داشتن نرخ ۱۲ هزار تومان برای یک دلار، قیمت تخمینی جک S4 را در بازار ایران، محاسبه کردیم. شرکت کرمان‌موتور هنوز توضیحی رسمی درباره‌ی زمان عرضه یا قیمت نهایی جک S4 ارائه نکرده است.

انواع جک S4

قیمت احتمالی در ایران (میلیون تومان)

جک S4 مدل 

1.6L دنده دستی

۱۸۰

جک S4 مدل 

1.6L دنده خودکار

۲۰۰

جک S4 مدل 

1.5Tدنده دستی

۱۹۰

جک S4 مدل 

1.5Tدنده خودکار

۲۳۰

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات