ابهام در تحویل خودروهای BYD / بی وای دی، توسط کارمانیا

چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
آذرماه ۱۳۹۶، شرکت کارمانیا اقدام به پیش‌فروش شاسی‌بلند جدیدی به نام S7 کرد؛ اما با گذشت ۲۰ ماه، حتی یک دستگاه از این خودروی چینی به مصرف‌کننده‌ی ایرانی تحویل داده نشده است.
تبلیغات

از سال ۱۳۹۷، هم‌زمان با افزایش نرخ دلار و اعمال تحریم‌های امریکا که خرید از کشورهای خارجی، خصوصا چین را برای شرکت‌های ایرانی مشکل می‌کرد؛ ثبت‌نام و پیش‌فروش انواع خودرو توسط واردکنندگان و خودروسازان، شدت گرفت. این روند، مختص شرکت‌های کوچک مثل کارمانیا نبود و حتی غول‌های خودروسازی کشورمان مثل ایران‌خودرو و سایپا هم دست به‌کار شدند. ارزش پول ملی ایران، روز‌به‌روز کاهش می‌یافت و مصرف‌کننده‌ی نگران از آینده، به صف‌های پیش‌فروش خودرو هجوم می‌برد.

اگر از دنبال‌کنندگان همیشگی مطالب زومیت باشید؛ حتما با هشدارهایی که در زمینه‌ی ناتوانی شرکت‌های واردکننده و خودروساز در عمل به تعهدات دادیم، آشنا هستید. از اوایل سال قبل، مشکلات مربوط به انتقال پول مورد نیاز برای معامله با خودروسازان چینی، مشهود بود. از طرف دیگر، ضعف شدید قطعه‌سازان داخلی، مانع بزرگی در تولید خودرو محسوب می‌شد که در نهایت، مونتاژ محصولات قدیمی مثل تندر ۹۰ را هم به تعطیلی کامل کشاند. با این حال، عده‌ی کثیری از مردم در پیش‌فروش‌های شرکت‌های مختلف حاضر شدند و مبالغی سنگین پرداخت کردند.

BYD S7

در شرایطی که ایران‌خودرو و سایپا از عمل به تعهدات خود در زمینه‌ی تولید خودروهای چینی، مثل انواع برلیانس و آریو ناتوان هستند؛ شرکت کارمانیا نیز با انبوهی از شاکیان حقیقی رو‌به‌رو است. بنابر اخبار غیررسمی، در سال ۹۷، حدود ۱۵۰۰ دستگاه بی‌وای‌دی S7 توسط کارمانیا پیش‌فروش شد که برای هرکدام ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان دریافت شده است. جالب اینکه حتی یک نسخه از S7 به دست مصرف‌کننده نرسید. همچنین، کارمانیا از تحویل و عمل به تعهدات مربوط به خودروهای بی‌وای‌دی S6 هم ناتوان است و صرفا با هدف آماده نگه‌داشتن خط مونتاژ، تعداد انگشت‌شماری از این محصول را ماهیانه تحویل مشتریان می‌دهد.

با حسابی ساده، اگر تعداد ثبت‌نام بی‌وای‌دی S7 را ۱۵۰۰ دستگاه در نظر بگیریم، سرمایه‌ی جمع‌آوری‌شده توسط کارمانیا به عددی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. در چین، قیمت این خودرو با مشخصات اعلام‌شده برای بازار ایران، حدود ۱۹ هزار دلار است. با درنظرگرفتن نرخ ۱۲ هزار تومان برای یک دلار و تعرفه‌های مربوط به واردات قطعات خودرو و مالیات‌ها، عرضه‌ی بی‌وای‌دی S7 با قیمت ۴۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان انجام خواهد شد. با این حساب، تحویل S7 به مشتریان کارمانیا، حتی اگر عملی شود، نیازمند اضافه‌پرداخت مبلغی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان توسط ثبت‌نام‌کنندگان خواهد بود.

کارمانیا بی وای دی

براساس تازه‌ترین اظهارات مدیران کارمانیا در جلسات با ثبت‌نام‌کنندگان بی‌وای‌دی S7، احتمالا تا آذرماه ۱۳۹۸ مونتاژ و عرضه‌ی این خودرو انجام خواهد شد. حتی بعضی از مشتریان کارمانیا امیدوار هستند، این شرکت تا آذرماه امسال به تمامی تعهدات خود در تحویل بی‌وای‌دی S7 عمل کند و از شهریور ماه امسال برای ثبت‌نام‌کنندگان دعوت‌نامه (درخواست تکمیل وجه) بفرستد. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و این حقیقت که کارمانیا، هنوز اقدام به تولید انبوه  S7 نکرده است؛ نمی‌توان امیدی به عرضه‌ی هزار دستگاه S7 در آینده‌ی نزدیک داشت.

دی‌ماه سال گذشته، در سایت رسمی کارمانیا نوشته شد:

قطعات هنوز وارد نشده ولی خط تولید این خورو (بی‌وای‌دی S7) راه‌اندازی شده است و به‌محض ورود قطعات تولید با سرعت بالا آغاز می‌شود. پرسنل آموزش‌دیده جهت تولید آماده هستند و حتی واحد خدمات پس از فروش آموزش‌های لازم را انجام داده‌اند.

نکته‌ای که نباید نادیده گرفته شود، سود انصراف ۱۲ درصد برای بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای کارمانیا است. به بیان بهتر، چنانچه شرکت خودروی پیش‌فروش‌شده را به خریدار تحویل ندهد و مشتری بخواهد مبلغ واریزی را پس بگیرد، کارمزدی کمتر از بهره‌ی بانکی به ثبت‌نام‌کننده پرداخت خواهد شد. علاوه بر این، قیمت نهایی بی‌وای‌دی S7 در زمان ثبت‌نام، نامعلوم بود و حالا شرکت کارمانیا تعهدی به فروش خودرو با مبلغ قدیم ندارد. در اطلاعیه‌ی شماره ۲ به تاریخ ۳ بهمن‌ماه ۹۷ هم وابستگی قیمت خودرو به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده یادآوری شده است که البته با درنظر گرفته شدن نرخ دلار در بازار آزاد خواهد بود. 

کارمانیا بی وای دی
کارمانیا بی وای دی
کارمانیا بی وای دی
کارمانیا بی وای دی
کارمانیا

اطلاعیه‌ی شماره ۳ کارمانیا به تاریخ ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ که هنوز در سایت رسمی این شرکت وجود دارد، پایان تیرماه ۱۳۹۸ را زمان آغاز مونتاژ بی‌وای‌دی S7 اعلام کرده است. هرچند که در سایت یا کانال‌های خبری مرتبط با شرکت کارمانیا، اطلاعاتی مبنی بر شروع تولید بی‌وای‌دی S7 دیده نمی‌شود؛  زومیت پیگیر اخبار مرتب با زمان تولید یا عرضه‌ی S7 است و در صورت کسب اطلاعات در این‌باره به اطلاع مخاطبان خود خواهد رساند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات