کاهش ۹۴ درصدی سود نیسان در فصل اول سال ۲۰۱۹

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
مطالعه 5 دقیقه
در پی کاهش سود نیسان در سال ۲۰۱۹، این شرکت قصد دارد حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ شغل فرصت شغلی در کارخانه‌هایش را حذف کند.
تبلیغات

به‌دنبال انتشار گزارشی درباره‌ی کاهش درآمد نیسان، این شرکت بخشی از نیروی کاری خود را اخراج خواهد کرد و قصد دارد تولید خودرو را نیز کاهش دهد. دلیل کاهش درآمد نیسان، قدیمی بودن محصولات و شیب نزولی فروش خودرو در بازارهای ایالات متحده و اروپا اعلام شده است. میزان درآمد خالص نیسان نیز طی سه‌ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته حدود ۹۴/۵ درصد کاهش داشت.

خودروساز ژاپنی طی بیانیه‌ای در هفته‌ی گذشته اعلام کرد حدود ۱۲،۵۰۰ شغل در سراسر جهان حذف خواهند شد، که بیشتر آن‌ها کارگران مشغول به کار در بخش تولید هستند. چنین میزانی حدود ۱۰ درصد نیروی کاری نیسان را تشکیل می‌دهد و خیلی بیشتر از ۴۸۰۰ کاهش شغلی است که در ماه مه اعلام شد. کاهش سود عملیاتی سه‌ماهه اول مالی ۲۰۱۹ نیسان، از تحلیل‌ کارشناسان درباره‌ی کاهش ۶۶ درصدی سود این شرکت پیشی گرفت. برنامه‌ی نیسان برای کاهش نیروی کار، شامل ۱۴ کارخانه در سراسر جهان به‌خصوص در خارج ژاپن می‌شود. از جمله کشورهایی که کارخانه‌ای نیسان در آن با کاهش نیروی کار مواجه هستند، می‌توان به روسیه، اسپانیا، اندونزی، فرانسه، تایلند، مکزیک و انگلیس اشاره کرد.

Nissan / نیسان کارخانه

این شرکت در بیانیه‌ی خود اظهار داشت:

سودآوری به دلیل کاهش درآمد و عوامل خارجی مانند هزینه‌های مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و سرمایه‌گذاری برای رعایت استانداردهای قانونی، منفی بود.

نتایج نگران‌کننده از اوضاع مالی نیسان، دومین دردسر بزرگ این خودروساز از زمان دستگیری کارلوس گون به اتهام تخلفات مالی است. سوددهی پایین نیسان که نزدیک به یک دهه در حال کاهش یافتن است، همچنین موقعیت شرکت ژاپنی را در اتحاد جهانی با رنو و میتسوبیشی تضعیف می‌کند.

Nissan / نیسان کارخانه

کوجی اندو، تحلیلگر شرکت SBI Securities در این زمینه می‌گوید که پس از سال‌ها ارائه‌ی مشوق‌های فروش که باعث افزایش اقبال برای خرید خودرو شد، نیسان نیاز به بازسازی تصویر برند خود و تمرکز بر جذابیت برای مشتریان دارد. اندو اضافه کرد:

شرایط کنونی یک بحران است و مدیریت این شرکت با هرج‌و‌مرج دست‌وپنجه نرم می‌کند. فشار زیادی برای بازسازی اوضاع وجود دارد و مهم‌ترین چیز در این شرایط، کوچک‌سازی ساختار است. در واقع هنگام مدیریت کارلوس گون، این شرکت تورم زیادی را تجربه کرد.
Carlos Ghosn

درآمد نیسان با کاهش ۱۳ درصدی به ۲.۳۷ تریلیون ین (۲/۱۸۰ میلیارد دلار) کاهش یافت، که بیشترین میزان کاهش درآمدی از زمان بحران مالی در دهه‌ی گذشته به شمار می‌رود. نیسان ۱/۲۳ میلیون دستگاه خودرو طی سه‌ماهه اول امسال فروخت که ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

نیسان اعلام کرد که ظرفیت تولید جهانی خود را تا پایان سال مالی ۲۰۲۲ کاهش خواهد داد و در این بازه‌ی زمانی به منظور بهبود رقابت‌پذیری محصول، تولید مدل‌های خود را حداقل ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. در حالی که برخی از این طرح‌ها هم‌اکنون در حال انجام است، خودروساز ژاپنی انتظار دارد که بهبود درخورتوجه در عملکرد آن به مرور زمان اتفاق بیفتد.

Hiroto Saikawa / هیروتو سایکاوا نیسان

کاهش شدید فرصت شغلی و اقدامات اخیر برای بازسازی، یادآور کارهایی هستند که کارلوس گون در اوایل قرن جاری برای خروج نیسان از آستانه‌ی ورشکستگی و همچنین پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ انجام داد. نیسان پیش از این در ماه مه پیش‌بینی کرده بود که در سال مالی کنونی می‌تواند به سود عملیاتی ۲/۱۶ میلیارد دلار و درآمد ۱۰۳/۹۷۹ میلیارد دلار برسد. چنین میزان سودی برای نیسان، حدود ۲۸ درصد کاهش نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و ضعیف‌ترین میزان سودآوری طی دهه کنونی به شمار می‌رود.

Nissan / نیسان کارخانه

عملکرد نزولی نیسان می‌تواند این سؤال را در ذهن سرمایه‌گذاران ایجاد کند که آیا هیروتو سایکاوا، گزینه‌ی درستی برای روبه‌رو شدن با مشکلات فعلی این شرکت است یا خیر. مشاوران ارشد این شرکت ماه گذشته از سهام‌داران خواستند تا به عملکرد کارلوس گون و صلاحیت او به‌عنوان مدیرعامل رای دهند؛ گون با اتهام استفاده از اموال شرکت برای خرید خانه و برخی پرداخت‌های دیگر، چند ماه در بازداشت به سر برد.

Nissan / نیسان کارخانه

دستگیری غافلگیرانه گون که بیش از یک دهه رهبری نیسان و رنو را به عهده داشت، شکاف و نقاط ضعف موجود در کنترل و تصمیم‌گیری بین دو شرکت را نمایان کرد. گون هم‌اکنون با قید وثیقه آزاد شده و تمامی اتهامات را علیه خود رد کرده است؛ گون مدتی پیش از دستگیری خود با عنوان «بازی کثیف» برخی مدیران نیسان یاد کرد و اکنون خود را برای محاکمه آماده می‌کند که قرار است اواخر امسال یا اوایل سال آینده میلادی آغاز شود.

نیسان که دارای چرخه‌ی تولید ناهماهنگ و قدیمی است، طی ماه ژوئن با کاهش فروش ۱۵ درصدی در بازار ایالات متحده آمریکا مواجه شد. فروش خودرو در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار نیسان، در نیمه‌ی اول سال جاری ۰/۳ درصد کاهش یافت. سه‌شنبه هفته‌ی قبل و پیش از اعلام این نتایج، سهام نیسان در بازار بورس توکیو ۲/۱ درصد کاهش یافت. پس از کاهش ۲۲ درصدی ارزش سهام نیسان در سال ۲۰۱۸، میزان افت قیمت سهام خودروساز ژاپنی در سال جاری به ۱۳ درصد می‌رسد.

Nissan / نیسان کارخانه

نیسان اخیراً از مدل جدید اسکای‌لاین (Nissan Skyline) رونمایی کرد تا به لطف تغییرات طراحی و امکانات جدید، برای بازار ژاپن جذاب‌تر شود. نیسان همچنین قصد دارد با عرضه‌ی خودروهای سواری به‌خصوص سدان‌های برقی، فروش محصولات خود را در چین، آمریکای لاتین و سایر بازارهای درحال‌توسعه افزایش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات