سوپراسپرت BAC Mono R معرفی شد

یک‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
مطالعه 6 دقیقه
شرکت خودروسازی بریگز (BAC) در جشنواره سرعت گودوود از نسخه سبک‌وزن و جاده‌ای سوپراسپرت مونو R رونمایی کرد.
تبلیغات

خودروساز بریتانیایی بریگز (BAC) و سازنده خودروی سوپراسپرت مونو (Mono)، از مدل کاملاً جدید تک‌سرنشین و جاده‌ای این خودرو در جشنواره سرعت گودوود رونمایی کرد. مدل جدید که BAC Mono R نامیده می‌شود، نسخه سبک‌تر و قدرتمندتر نسل دوم خودروی محبوب شرکت انگلیسی است. 

پیشرانه جدید ۲/۵ لیتری این خودرو که با همکاری مانتیون (Mountune) توسعه یافته، ۳۴۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که ۳۵ اسب‌بخار بیشتر از قدرت مدل معمولی مونو است. قدرت اضافی با افزایش اندازه قطر سیلندر و کاهش کورس میل‌لنگ جدید از جنس فولاد بیلت ممکن می‌شود. با اعمال این تغییرات، قدرت و گشتاور خروجی بهینه می‌شود و عملکرد پیشرانه از ۷،۸۰۰ دوربردقیقه به ۸،۸۰۰ دوربردقیقه افزایش می‌یابد. به‌لطف بهره‌گیری از ورودی هوا شبیه خودروهای فرمول ۳، هوای بیشتری به داخل سیلندر فرستاده می‌شود که به افزایش قدرت خروجی کمک می‌کند.

سوپراسپرت جدید مونو R با وزن ۵۵۵ کیلوگرم، ۲۵ کیلوگرم سبک‌تر از نسخه معمولی مونو است و نسبت قدرت به وزن آن نیز به ۶۱۲ اسب‌بخار بر تُن می‌رسد. علاوه‌بر این، پیشرانه به ازای هر لیتر حجم کل، ۱۳۶ اسب‌بخار قدرت تحویل می‌دهد که رکوردی جهانی برای خودروهای جاده‌ای و تنفس طبیعی محسوب می‌شود. شیوه طراحی بدنه خودرو نیز به‌گونه‌ای است که وزن به حداقل برسد و همین موضوع یکی از نقاط قوت سوپراسپرت جدید BAC به شمار می‌رود.

پیش از این، BAC با سرمایه‌گذاری APC به‌صورت موفقیت‌آمیز پروژه تحقیق و توسعه گرافن را به نتیجه رساند تا برای تولید آماده شود. حالا پس از این پروژه موفق، BAC با همکاری هی‌دیل (Haydale) و پنتاکسیا (Pentaxia) از طریق شبکه NVN قصد دارند برای اولین‌بار در صنعت خودروسازی از فیبر کربن تقویت‌شده با گرافن در پنل‌های بدنه یک خودروی جاده‌ای استفاده کنند.

همچنین BAC با همکاری شرکت DSM قصد دارد از روش چاپ سه‌بعدی استفاده کند؛ از قطعات چاپ سه‌بعدی و پلیمرهای باکیفیت برای کاهش زمان طراحی در ساختارهای پیچیده هندسی خودرو استفاده می‌شود.

سوپراسپرت مونو R در زیر بدنه مدرن خود از شاسی و اجزای انتقال قدرت منیزیمی، کف تیتانیومی و فیبر کربنی و ترمزهای کاملاً جدید کربن سرامیکی بهره می‌برد؛ تایرهای مخصوص پیرلی تروفئو R هم به این مجموعه اضافه شده‌اند. برای بهبود تجربه رانندگی، BAC هندسه سیستم تعلیق را اصلاح کرده است تا در هنگام ترمزگیری پرتاب کمتری (به سمت جلو) داشته باشد. البته این مزیت به همراه بهبود اتصالات تعلیق در عقب، باعث افزایش کشش خودرو می‌شود. همچنین برای اولین‌بار در خودروی مونو از دمپرهای دوگانه و قابل‌تنظیم Ohlins استفاده شده است.

BAC Mono R / بک مونو R

با پایین آوردن محل نصب باک سوخت (که از نظر اندازه نیز افزایش یافته) و تغییر محل قرارگیری باتری، تعادل خودرو بهتر شده است. تمام این پیشرفت‌ها باعث کاهش فاصله ترمزگیری و تکان‌های بدنه شده است که در پیچ‌های تند تأثیر فراوانی دارند. 

ایان بریگز، مدیر طراحی BAC، در این زمینه گفت:

امروز گامی درخورتوجه در تاریخ شرکت خودروسازی بریگز (BAC) برداشته شد. ما نه‌تنها برای اولین‌بار به برندی تجاری تبدیل شدیم که بیش از یک محصول عرضه می‌کند، بلکه دومین محصول را با مهندسی، طراحی و نوآوری همراه می‌کنیم. از ۱۰ سال پیش که برای نخستین بار برند جدید خودروسازی خود را پایه‌گذاری کردیم، برنامه‌هایی برای طراحی و ساخت مونو داشتیم؛ و ساخت مونو نشان‌دهنده موفقیت این کار و نقطه‌ای است که به آن رسیده‌ایم. چند سال و ساعت‌های بسیار زیادی کار طراحی و تحقیقاتی برای ساخت مونو R صرف شده است. ما معتقدیم که به فرمولی کامل برای ساخت یک خودروی تمام‌عیار دست یافته‌ایم.

فقط ۳۰ دستگاه مونو R ساخته خواهد شد که البته تمام ظرفیت تولید، پیش‌فروش شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات