قیمت پژو 301 مشخص شد

سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
مطالعه 4 دقیقه
درحالی‌که خودروسازان، باز هم به‌دنبال افزایش قیمت خودرو هستند، احتمالا قیمت پژو ۳۰۱ تولید داخل حدود ۲۰۰ میلیون خواهد بود.
تبلیغات

بار دیگر خودروسازان برای افزایش رسمی قیمت خودرو تلاش می‌کنند؛ این خبر را فیاض، مشاور وزیر صنعت اعلام کرد و البته اصرار هم د ارد به‌جای «افزایش قیمت» از واژه «اصلاح قیمت» استفاده کند. فیاض البته توضیح می‌دهد که درخواست خودروسازان برای اصلاح قیمت در حال بررسی است.

هر چند که فیاض از اعلام جزئیات بیشتر درباره زمان افزایش قیمت‌ خودرو خودداری می‌کند، اما تأکید کرد:

قیمت خدمات زیربنایی، آب، برق، گاز و دستمزد‌ها ابتدای هر ‌سال بیشتر می‌شود و باتوجه‌به این افزایش قیمت‌ها، جاده‌مخصوص‌نشین‌ها هم همانند هر واحد تولیدی دیگری خواهان اصلاح قیمت‌ها و درنظرگرفتن سود منطقی برای محصول تولیدی‌شان هستند.
ایران خودرو سایپا Saipa IKCO

اما این مقام مسئول در وزارت صنعت در حالی تلویحاً خواسته ایران‌خودرو و سایپا را به‌حق می‌داند که تقی کبیری، عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است افزایش ۲۰۰ تا ۳۰۰‌ درصدی قیمت خودرو منطقی نیست و اگر مدیریت مناسبی در خودروسازی داشتیم، چنین افزایش قیمت‌هایی اتفاق نمی‌افتاد. پیش از این همچنین سازمان تعزیرات از تشکیل پرونده برای برخی شرکت‌های خودروسازی نیز خبر داده بود.

درخواست دوباره برای افزایش قیمت خودرو

اسفند سال گذشته بود که  وزارت صنعت اعلام کرد قیمت خودروهای داخلی متعادل می‌شود و خودروسازان میزان عرضه‌شان را به بازار بالا می‌برند. حالا که حدود ۴ ماه از این وعده سپری می‌شود، نه‌تنها قیمت‌ها هنوز عجیب‌وغریب هستند که باز اخبار حاکی از آن است که خودروسازان دوباره درخواست افزایش قیمت را داده‌اند.

رضا رحمانی وزیر صنعت

جالب است که دراین‌میان رضا رحمانی، وزیر صنعت هم گفته برخی نوسانات قیمت خودرو مقطعی بوده است و مردم نباید تحت تأثیر فضای روانی قرار گیرند؛ چرا که هر میزان مصرف‌کننده‌ها تقاضا داشته باشند، در کشور قابل تأمین است؛ به‌‌ویژه در ماه‌های آینده که شاید تولید بیش از رقم کنونی افزایش یابد و با این افزایش تولید، قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.

فقط ۷۰‌ هزار خودروی خارجی وارد شد

اما در حالی بسیاری از کارشناسان کاهش عرضه را یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت خودرو می‌دانند که ممنوعیت واردات خودرو به کشور همچنان ادامه دارد. مشاور وزیر صنعت که دیروز به مناسبت روز ملی صنعت و معدن به جمع خبرنگاران آمده بود، با اشاره به سهم ناچیز خودروهای خارجی در بازار ایران گفت:

براساس آنچه اعلام شده، تولید خودرو در‌ سال ۹۷ چیزی حدود یک میلیون و ۳۰۰‌ هزار دستگاه است، در حالی ‌که میزان واردات خودرو چیزی حدود ۷۰‌هزار دستگاه برآورد می‌شود.
واردات خودرو

مشاور وزیر صنعت در پاسخ به این سؤال که آیا واردات خودرو امسال هم ممنوع خواهد بود، گفت:

هر تصمیمی در رابطه با  واردات خودرو به کشور توسط قانون تعیین می‌شود. اگر آزاد شدن واردات خودرو به تصویب مجلس برسد و شورای نگهبان هم آن را تأیید کند، ثبت سفارش خودرو از سر گرفته خواهد شد.

۸۰‌ درصد قالب‌های پژو ۳۰۱ داخلی‌سازی شد

از سوی دیگر وزارت صنعت اعلام کرده است که ۳ خودروی جدید به بازار عرضه خواهد شد. هر چند که جزئیات تولید دو خودروی دیگر معلوم نیست و مدیران وزارت صنعت از جزئیات آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، اما  پژو ۳۰۱ در ایران تولید می‌شود. مشاور وزیر صنعت گفت:

۸۰‌درصد قالب‌های ساخت پژو ۳۰۱ در داخل کشور تهیه شده  است.
پژو 301

این خبر در حالی اعلام شده است که بسیاری گمان می‌کردند با خروج پژو از ایران، پرونده تولید محصولات این غول فرانسوی در جاده مخصوص بسته می‌شود؛ اما فیاض می‌گوید که اصل پروژه را بعد از خروج پژو  از ایران متوقف نکردیم و پیش‌بینی می‌شود که امسال نمونه‌های آن را به‌صورت کامل تولید و در‌ سال ۹۹ تولید انبوه پژو ۳۰۱ را آغاز کنیم. مدیرعامل ساپکو هم پیش‌تر اعلام کرده بود قراردادهای دوجانبه بین ساپکو و سازنده‌ها برای تولید ۱۵۰‌ هزار دستگاه پژو ۳۰۱ طی سه‌ سال منعقد شده است.

حداقل قیمت پژو ۳۰۱، ۲۰۰‌ میلیون تومان

هر چند که تولید پژو ۳۰۱ خبر خوشایندی برای بازار خودروی ایران است، اما چند‌ درصد از مردم کشور قادر به خرید این محصول خواهند بود؟ آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، بیش از ۸۰‌ درصد خرید و فروش‌های انجام‌شده طی ‌‌سال ۹۷ در بازار مربوط‌به خودروهای کمتر از ۵۰‌ میلیون تومان بوده است و به‌دلیل کاهش قدرت خرید، بسیاری از ایرانی‌ها قادر به خرید خودروهای گران‌قیمت نیستند. محصولی که قرار بود جایگزین پژو ۴۰۵ در بازار ایران شود، به‌گفته‌ی مسئولان ایران‌خودرو قیمتی بالاتر از دنا پلاس خواهد داشت. البته به‌گفته‌ی کارشناسان صنعت خودرو با درنظرگرفتن شرایط امروز، حداقل ۲۰۰‌ میلیون تومان قیمت خواهد داشت، البته به‌طور قطع، هزینه تولید در‌ سال آینده به‌مراتب بالاتر خواهد رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات