با مخالفت دولت فرانسه، ادغام رنو با فیات کرایسلر منتفی شد

جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
مطالعه 4 دقیقه
با مخالفت دولت فرانسه، ادغام فیات کرایسلر با رنو منتفی شد و حالا خودروساز ایتالیایی‌آمریکایی به احتمال زیاد به سمت شراکت با پژو سیتروئن حرکت می‌کند.
تبلیغات

پس از آن‌که دولت فرانسه به‌دلیل فروپاشی ادغام شرکت‌های خودروسازی رنو و فیات کرایسلر مورد انتقاد قرار گرفت، حالا تلاش می‌کند تا از استراتژی خود در مقابل این اتهام دفاع کند. به گزارش رویترز به نقل از منابع مطلع از مذاکرات، دولت فرانسه که ۱۵ درصد سهام رنو را در اختیار دارد، با درخواست تضمین‌ها و امتیازات بیش از حدی که فیات کرایسلر آن را زیاده‌خواهی می‌دانست، اشتباه بزرگی مرتکب شد. 

چند ساعت پس از آن‌که گروه FCA پیشنهاد ادغام را پس‌گرفت، یکی از مقامات فرانسوی از جان الکان رئیس هیئت مدیره فیات کرایسلر درخواست بازنگری کرد، اما این خواسته رد شد. برونو لِمایر، وزیر دارایی فرانسه در این زمینه گفت که دولت فرانسه در مذاکرات به‌صورت سازنده شرکت کرده است؛ اما آن‌ها آماده حمایت و پذیرفتن توافقی بدون تائید و رضایت شریک قدیمی رنو، شرکت نیسان نبودند.

Fiat Chrysler / فیات کرایسلر

خودروساز ژاپنی اعلام کرد که از ارائه هرگونه نظری درباره پیشنهاد ادغام خودداری می‌کند. توافق ادغام امکان دسترسی فیات کرایسلر به فناوری خودروهای الکتریکی رنو را فراهم خواهد کرد و خودروساز فرانسوی نیز می‌تواند به بخشی از برندهای سودآور جیپ و رم دست یابد، اما سطح همکاری باتوجه به متشرک بودن نیسان، تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. منابع نزدیک به فیات کرایسلر، اهمیت موضع نیسان را کاهش داده و دولت فرانسه را به‌دلیل فروپاشی این معامله متهم کردند، که همچنین می‌تواند در ادامه روابط تیره بین دو شریک را بدتر از قبل کند. هیئت مدیره رنو در بیانیه‌ای اعلام کردند از فراهم نشدن امکان ادغام ناامید شده‌اند و افزودند که علاقه فیات کرایسلر، جذابیت این شرکت را برجسته کرد.

PSA Group

ارزش سهام گروه خودروسازی PSA، شرکت مادر شرکت‌های پژو، سیتروئن و برند لوکس DS، روز پنج‌شنبه افزایش یافت، زیرا تحلیلگران احتمال می‌دادند که فیات کرایسلر پس از رد شدن پیشنهاد ۳۵ میلیارد دلاری خود برای ادغام با رنو، به سمت PSA حرکت کند.

Jefferies در این‌باره نوشت:

هر دو طرف نیاز به ادغام یا کسب مالکیت را تصدیق کرده‌اند و ممکن است به‌دنبال فرصت‌های دیگری باشند. اگر نیسان مانع (معامله رنو و فیات کرایسلر) باشد، بحث‌های پیشین درباره ادغام PSA-FCA می‌تواند دوباره از سر گرفته شود. ما انتظار داریم ارزش سهام هر دو شرکت به این خبر واکنش منفی نشان دهند؛ اما فیات کرایسلر از گزینه‌های استراتژیک گسترده‌تری بهره می‌برد و سهام رنو نیز در معرض خطر کاهش کوتاه‌مدت قرار دارد.
Mike Manley

اسفند ماه گذشته و هنگام برگزاری نمایشگاه خودرو ژنو، شایعاتی از تمایل PSA برای ادغام با فیات کرایسلر در همه جا پیچید. مایک منلی که پس از مرگ سرجیو مارکیونه زمام امور فیات کرایسلر را به دست گرفته است، از تمایل خود برای بررسی گزینه‌های مشارکت صحبت کرد. البته این‌ها همه پیش از آن بود که فیات کرایسلر پیشنهاد ادغام با رنو را مطرح کند؛ حالا در شرایطی که پیشنهاد چنین توافقی از روی میز طرفین برداشته شده، طبیعی است که باز هم توجه به سمت PSA جلب می‌شود.

براساس گزارش رویترز، ارزش سهام PSA پس از انتشار خبر لغو ادغام، ۱/۵ درصد افزایش پیدا کرد؛ ارزش سهام رنو در همین زمان ۷ درصد کاهش یافت، درحالی‌که ارزش سهام فیات کرایسلر در بورس اوراق بهادار میلان با ۳ درصد کاهش همراه شد.

فیات کرایسلر در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرایط سیاسی فرانسه هم‌اکنون برای این ادغام و ادامه موفقیت‌آمیز همکاری وجود ندارد. باتوجه‌به تائید عقب‌نشینی از پیشنهاد ادغام با رنو در بیانیه گروه فیات کرایسلر، باید دید که این شرکت به سمت ادغام با یکی دیگر از خودروسازان فرانسوی، یعنی PSA حرکت می‌کند یا نه. 

renault clio / رنو کلیو

چنین افکاری به همین ترتیب توسط مکس واربرتون، تحلیلگر Bernstein Research در نشریه فوربس اعلام شد:

انتظار می‌رود که پژو سیتروئن بار دیگر به یکی از امیدوهای خیالی فیات کرایسلر برای شریک بعدی تبدیل شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات