قیمت فناوری خودران تسلا افزایش می‌یابد

پنج‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تسلا به‌زودی از فناوری تمام خودران برای خودروهای برقی خود رونمایی می‌کند و پس از آن قیمت آپشن FSD را افزایش خواهد داد.
تبلیغات

تسلا در ابتدا به چگونگی سودآوری ناشی از تولید انبوه خودروی الکتریکی توجه داشت و همین مسئله باعث شد تا این شرکت رشد چشمگیری طی سال‌های گذشته داشته باشد. اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، هم‌اکنون تسلا به‌دنبال شیوه‌ای برای سودآوری حاصل از قیمت‌گذاری خودروهای تولید انبوه خود است. برای چهارمین بار طی ۶ هفته گذشته، تسلا تغییرات قیمت امکانات خودران را برای محصولات برقی اعلام کرد.

Tesla Model 3

به‌تازگی ایلان ماسک در توئیتی این موضوع را تائید کرد:

لطفاً توجه داشته باشید که قیمت سیستم تمام خودران (Full Self-Driving) در طول زمان افزایش خواهد یافت و اولین افزایش قیمت از ماه آینده آغاز می‌شود.

فناوری تمام خودران (FSD) تسلا چیزی فراتر از سیستم نیمه خودران اتوپایلوت (Autopilot) است که هم‌اکنون روی برخی محصولات از جمله تسلا مدل ۳ قرار دارد. اتوپایلوت شامل امکاناتی از جمله فرمان‌دهی خودکار و کنترل کروز وابسته به ترافیک است و شامل تغییر خودکار مسیر حرکت، پارک خودروی برقی، فراخوانی و ناوبری می‌شود. اما این چهار قابلیت به FSD منتقل شد و باتوجه‌به ویژگی نرم‌افزاری بودن هر دو فناوری، می‌توان پس از خرید نیز آن‌ها را با پرداخت هزینه اضافی به خودروی الکتریکی الحاق کرد. بااین‌حال اتوپایلوت هزینه‌ای حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار بسته به زمان سفارش دارد، درحالی‌که هزینه‌ی FSD تقریباً ۵۰۰۰ دلار یا بیشتر است. 

سیستم اتوپایلوت تسلا

یازدهم اسفند ماه سال گذشته تسلا اعلام کرد کاهش ۵۰ درصدی در قیمت برای مالکان تسلا مدل اس، مدل ۳ و مدل ایکس که مایل به اضافه کردن فناوری نیمه خودران اتوپایلوت پس از تحویل خودروی خود باشند، اعمال می‌شود. پیشنهاد اخیر باعث هزینه‌ی ۲۰۰۰ دلاری برای اتوپایلوت خواهد شد، اما فقط برای کسانی که در روز ۹ اسفند ماه یا قبل از آن اقدام به خریداری کرده بودند؛ زیرا تسلا در این روز قیمت مدل ۳ را کاهش داد.

پس از آن در ۲۱ اسفند ماه، ایلان ماسک توئیت کرد:

با نگاه به گذشته در می‌یابیم که نباید قیمت پایینی ارائه شود؛ چنین کاری به این دلیل انجام شد که برخی نمی‌توانستند هزینه‌ را بپردازند. قیمت‌ها دوشنبه به حالت عادی برگردانده خواهند شد.
تسلا مدل اس

در تاریخ ۲۲ فروردین تسلا قابلیت اتوپایلوت را برای برخی مدل‌ها و تیپ‌ها، به‌عنوان گزینه‌ی استاندارد اعلام کرد. تسلا این کار را پیش از تغییر قیمت و گزینه‌های سفارشی برای مدل ۳ انجام داد. اگرچه اتوپایلوت قیمت خودروی برقی را افزایش داد، اما این هنوز هم حدود ۵۰۰ دلار کمتر از مبلغ دریافتی برای سفارش جداگانه اتوپایلوت بود. افرادی که این خودروها را سفارش می‌دادند، فقط باید مبلغ ۵۰۰۰ دلار برای FSD پرداخت می‌کردند.

انویدیا

هم‌اکنون ماسک تلاش می‌کند تا فناوری خودرو خودران را به پیشرفت بزرگی نائل کند و قدمی بزرگ برای رشد و توسعه آینده آن بردارد. تسلا تراشه‌ای به نام Hardware 3 توسعه داده که می‌تواند جایگزین تراشه‌های کنونی انویدیا (Nvidia) شود و قادر خواهد بود که نیازهای پردازش برای فناوری کاملاً خودران را تأمین کند. گفته می‌شود که تا پایان سال جاری قابلیت تشخیص چراغ راهنمایی و علائم رانندگی همراه‌با امکان رانندگی خودران در محیط‌های شهری به FSD اضافه خواهد شد. خودروساز آمریکایی این فناوری را در تاریخ ۲ اردیبهشت امسال برای علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران رونمایی می‌کند.

Elon Musk / ایلان ماسک

حدود یک هفته بعد از این رویداد، قابلیت FSD بیش از ۵۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری خواهد شد. هنگامی که شخصی در توئیتر از ایلان ماسک پرسید آیا چنین افزایش قیمتی شبیه همان افزایش بیش از ۳۰۰۰ دلاری قبلی است؟ ماسک پاسخ داد: «چیزی شبیه آن.»

چنین پاسخی به‌معنی آپشن FSD با قیمت بیش از ۸۰۰۰ دلار است که نشان می‌دهد فناوری خودران تسلا در طول زمان گران‌تر خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات