فولکس واگن، خریدار سهام JAC / جک چین است

شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
مطالعه 4 دقیقه
شرکت فولکس واگن در راستای گسترش فعالیت خود در بازار چین، قصد دارد سهام بزرگی از شرکت جک را خریداری کند.
تبلیغات

بنابر آخرین اخبار به‌دست‌آمده، شرکت فولکس واگن به‌دنبال خرید سهامی عظیم از شرکت جک موتورز است. فولکس واگن برای دستیابی به این هدف گروه Goldman Sachs را به‌عنوان مشاور خود معرفی کرده است. از زمانی‌که دولت چین به خودروسازان خارجی اجازه داد تا سهام خودروسازان محلی را خریداری کنند، بسیاری از خودروساز‌ها فرصت را غنیمت شمردند و به‌ فکر بهره‌مندی از این سیاست‌گذاری جدید افتادند.

jac s3

فولکس واگن و جک همکاری خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز کردند و به‌تازگی آغاز مراحل ساخت مرکز جدید تحقیق و توسعه را تأیید کرده‌اند. در سال ۲۰۱۸ هم دو شرکت فولکس واگن و جک برند جدید خودروهای الکتریکی با نام SOL را راه‌اندازی کردند که برای بازار چین خودروهای الکتریکی تولید خواهد کرد. تا به امروز شرکت فولکس واگن هیچ سهامی را از خودروسازان چینی خریداری نکرده است. تا امروز این‌طور به‌نظر می‌رسید که باتوجه‌به‌ همکاری بلند‌مدت فولکس واگن با شرکت‌های FAW و SAIC، اگر این شرکت بخواهد همکاری خود را با شرکت جدیدی آغاز کند، مناسب نباشد. درحالی‌که فولکس واگن قصد دارد پلتفرم MEB خود را در اختیار گروه‌های FAW و SAIC قرار دهد، احتمالا شرکت جک از بهره‌گیری از پلتفرم MEB محروم خواهد شد. اگر فولکس واگن سهام عظیمی از شرکت جک را خریداری کند، در آن صورت جنگ قدرت در بازار چین تا حدودی تعدیل خواهد شد. به‌گفته مسئولان فولکس واگن:

 ما به‌صورت دقیق نتایج و پیامد‌های تصمیم‌گیری در رابطه با کسب‌وکار و شرکایمان را درنظر داریم. در رابطه با این موضوع، ما تمامی احتمالات موجود را به همراه سهام‌داران بررسی می‌کنیم تا حضور بلند‌مدت موفقی را در چین تجربه کنیم.
فولکس واگن

 فولکس واگن به‌مدت سال‌ها در بازار چین فعالیت داشته و در سال گذشته در بازار چین و هنگ کنگ، به‌تنهایی ۴.۲۱ میلیون خودرو فروخته است. به‌صورت کلی، هدف‌گذاری فولکس واگن برای بازار چین بسیار عظیم است و این شرکت قصد دارد تا دو سال دیگر، بیش از ۳۰ نمونه الکتریکی و پلاگین هیبرید را در بازار چین معرفی کند که نیمی از این مدل‌ها در کشور چین ساخته خواهند شد و سایر به‌صورت وارداتی خواهند بود. هدف فولکس واگن عرضه ۴۰۰ هزار خودرو الکتریکی تا سال ۲۰۲۰ در بازار چین و افزایش این رقم به ۱.۵ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ است.

جک/ فولکس واگن

با این وجود، خرید سهام شرکت جک توسط فولکس واگن تنها در صورتی عملی خواهد شد که دولتمردان چینی با وجود سیاست‌های پیشگیرانه خود، به این اتفاق چراغ سبز نشان بدهند. خودروسازان خارجی دیگری از جمله بی‌ام‌و هم تاکنون حضور قدرتمندی در بازار چین داشته‌اند. این خودروساز آلمانی قصد دارد تا بیش از ۷۵ درصد از سهام گروه مشترک با برلیانس را از آن خود کند. شرکت دایملر هم قصد دارد تا بیش از ۶۵ درصد سهام گروه مشترک خود با شرکت BAIC را خریداری کند؛ اما این تمام ماجرا نیست.

VW  charge plug in

شرکت SK Innovation هم اخیرا با شرکت فولکس واگن مذاکراتی را انجام داده تا در آینده برای ساخت باتری‌های خودروهای الکتریکی با یکدیگر همکاری داشته باشند؛ اما تاکنون این مذاکرات به‌نتیجه نرسیده است. فولکس واگن قبل‌تر اعلام کرده بود که همکاری آزمایشی برای ساخت باتری‌های شخصی خود در اروپا را به‌شدت دنبال خواهد کرد؛ اما تاکنون تمامی این مذاکرات به‌علت وجود تأمین‌کنندگان قدرتمند از LG Chem، بدون نتیجه باقی مانده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات