چرا جگوار لندرور دوران سختی را پشت سرمی‌گذارد؟

پنج‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جگوار لندرور هم‌اکنون با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند که از آن جمله می‌توان به کاهش فروش در چین، کاهش ارزش شرکت، سرمایه‌گذاری کلان روی خودروهای برقی و کیفیت پایین محصولات اشاره کرد.
تبلیغات

اسفندماه سال گذشته که گزارش عملکرد مالی جگوار لندرور منتشر شد، اخبار خوبی از این خودروساز بریتانیایی به گوش نرسید. جگوار لندرور طی سه‌ماه منتهی به اسفند ۳۶۰ میلیون دلار زیان مالی داشت که در مقایسه با سود ۲۵۳ میلیون دلاری در مدت مشابه سال قبل بسیار قابل‌توجه به نظر می‌رسد.

اما مورد دیگری که صنعت خودروسازی بریتانیا و جهان را به‌شدت تکان داد، کاهش ارزش ۴.۰۹ میلیارد دلاری جگوار لندرور بود. نیمی از این مبلغ به‌دلیل پایین‌تر بودن ارزش کارخانه و سرمایه‌گذاری‌های خودروساز بریتانیایی نسبت به حد انتظار است و نیم دیگر به تردید در درآمدهای آینده این شرکت باز می‌گردد. 

Jaguar Land Rover / جگوار  لندرور

دلایل زیادی در این موضوع دخیل هستند، اما بسیاری از کمبودهای مالی جگوار لندرور به چین ربط داده می‌شود. طرح چنین موضوعی اصلاً آسان نیست، زیرا فروش جگوار لندرور طی سال گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش یافت که ۲۲ درصد آن به لندرور اختصاص دارد.

جگوار لندرور در گزارش خود به سرمایه‌گذاران تأیید کرد که شبکه فروشندگان در چین به‌جای توجه کردن به کلان‌شهرهای شانگهای و پکن، تا حدود ۸۰ دارد به شهرهای درجه دو و سه متمایل است. بسیاری از این نمایندگی‌ها، شرکت‌های نسبتاً جدیدی هستند که تجربه مناسبی در بازاریابی و فروش ندارند. 

Jaguar Land Rover / جگوار لندرور

بااین‌حال نگرانی اصلی به نظرسنجی اتوموتیو نیوز اروپا از روزنامه‌نگاران چینی درباره قابلیت اطمینان و کیفیت خودروهای جگوار لندرور مربوط می‌شود. گزارش اتوموتیو نیوز ادعا می‌کند که به‌طور مداوم تظاهرات مالکان ناراضی خودروهای جگوار لندرور در بیرون دفتر مرکزی این شرکت در شانگهای جریان دارد. 

طبق نظرسنجی‌های مستقل، خودروهای جگوار لندرور کیفیت و قابلیت اطمینان کمتری نسبت به حد متوسط ​دارند. درواقع اتوموتیو نیوز اروپا ادعا می‌کند که جگوار لندرور مجبور به فراخوانی ۷۰ درصد از تمام خودروهای فروخته‌شده در چین طی سال ۲۰۱۷ کرده است. چنین مواردی نشان می‌دهد که جگوار لندرور چه راه درازی برای دستیابی به بهبود کیفیت، شبکه نمایندگان فعال و اعتماد خریداران در پیش دارد. 

اما یکی از چالش‌های کوتاه‌مدت جگوار لندرور، مبلغ حدود ۱ میلیارد دلاری است که برای سرمایه‌گذاری روی پلتفرم جدید خود وام گرفت. به نظر می‌رسد که این شرکت به‌شدت مخارج خود را صرف آماده‌سازی پلتفرم جدید MLA می‌کند. پلتفرم جدید نه‌تنها با معماری کاملاً جدید و هزاران جزء طراحی شده است، بلکه نصب آن نیز به سرمایه‌گذاری بزرگی در تجهیزات تولید نیاز دارد.

لندرور دیسکاوری اسپرت

اگرچه کارخانه جگوار لندرور در اسلواکی تقریبا کامل است، اما کارخانه سولی‌هال (Solihull) باید به‌زودی برای تولید رنجرور جدید تا سال ۲۰۲۱ بازتجهیز شود. علاوه‌بر این مدل‌های جگوار J-Pace و رنجرور اسپرت نیز قرار است در همین کارخانه به تولید برسند. در وقاع جگوار لندرور به‌زودی باید ساخت موتورهای الکتریکی و باتری خودروی برقی را طبق معماری MLA در انگلستان آغاز کند و این امر به صرف هزینه‌های زیادی منجر خواهد شد. به نظر می‌رسد که با این شرایط ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده، آزمایش بسیار سختی برای جگوار لندرور خواهد بود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات