اجباری شدن سیستم‌های ایمنی محدودیت سرعت در اروپا از سال ۲۰۲۲

پنج‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق قانون جدید اتحادیه اروپا، از سال ۲۰۲۲ خودروهای تولیدی باید به مجموعه‌ای از سیستم‌های ایمنی مانند محدودکننده‌های سرعت هوشمند و نظارت بر خواب‌آلودگی یا حواس‌پرتی راننده تجهیز شوند.
تبلیغات

کمیسیون اروپا در طرحی برای بهبود ایمنی جاده‌ها قانونی را تصویب کرد که سال گذشته پیشنهاد شد و به‌طور موقت در ماه گذشته به تصویب رسید. قانون جدید از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ (ماه می سال ۲۰۲۲) برای مدل‌های جدیدی که تاکنون طراحی نشده‌اند و تا ماه می سال ۲۰۲۴ برای نسخه‌های جدیدی از مدل‌های موجود در بازار به اجرا در می‌آید. اقدامات قانونی جدید برای افزایش ایمنی به تصویب رسمی پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا بستگی دارد.

قانون یادشده باعث می‌شود که خودروهای جدید به‌صورت اجباری با سیستم‌های کمکی سرعت هوشمند (ISA) تجهیز شوند؛ ISA می‌تواند با استفاده از اطلاعات GPS و دوربین‌های تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، به رانندگان توصیه کند سرعت خودروی خود را محدود کنند. در صورتی که راننده از عمل به توصیه دستیار هوشمند خودداری کند، سیستم می‌تواند در صورت نیاز سرعت خودرو را با کاهش توان پیشرانه محدود کند.

اروپا

همچنین خودروهای جدید در اتحادیه اروپا باید به سیستم تشخیص استفاده از الکل مجهز شوند. سیستم‌های نظارت‌کننده بر حواس‌پرتی راننده از دوربین‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند هنگام رانندگی علائمی مانند اختلال، خستگی یا حواس‌پرتی را شناسایی کنند و سپس به آن‌ها واکنش نشان دهند. ولوو اخیرا اعلام کرد که از این سیستم‌ها به‌عنوان امکانات استاندارد روی محصولات خود استفاده خواهد کرد.

ولوو

قابلیت‌های ایمنی که طی قانون جدید در خودروهای سواری ساخته‌شده در اتحادیه اروپا اجباری می‌شوند عبارت‌اند از:

- سیستم‌های پیشرفته ترمز خودکار اضطراری 

- سیستم‌های هشدار به انحراف

- دستیار سرعت هوشمند

- تسهیل نصب سیستم تشخیص استفاده از الکل

- هشدار خواب‌آلودگی و توجه راننده 

- هشدار پیشرفته حواس‌پرتی راننده 

- فلاشر توقف اضطراری

- دوربین‌ها یا سنسورهای دنده عقب

- ضبط اطلاعات حوادث

تعدادی از این سیستم‌ها از جمله AEB، هم‌اکنون به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان گزینه استاندارد در خودروها در دسترس هستند؛ به‌دلیل اینکه بخشی از آن‌ها برای کسب نمره حداکثر پنج ستاره در آزمون ایمنی NCAP به چنین سیستم‌هایی نیاز دارند. کمیسیون اروپا تخمین می‌زند که این اقدامات تا سال ۲۰۳۸ جان بیش از ۲۵ هزار نفر را نجات خواهد داد. طبق قوانین جدید، خودروسازان باید اطمینان حاصل کنند این سیستم‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که «کاربران کیفیت آن‌ها را قبول می‌کنند».

Euro NCAP

آنتونیو آونوسو، مدیرعامل شورای ایمنی حمل‌ونقل اروپا در این زمینه گفت:

طی ۵۰ سال گذشته تنها چند لحظه وجود داشته که می‌توان آن‌ها را به‌عنوان جهش‌های بزرگ برای ایمنی جاده‌ها در اروپا توصیف کرد. معرفی اجباری کمربند ایمنی یکی از این موارد بود و اولین استانداردهای ایمنی حداقلی تصادف در اتحادیه اروپا که در سال ۱۹۹۸ به تصویب رسید، یکی دیگر از چنین مواردی به شمار می‌رود. اگر به این توافقنامه جدید چراع سبز نشان داده شود، یکی دیگر از این لحظات بزرگ در تاریخ اتحادیه اروپا خواهد بود.

اگر قانون چدید تصویب شود، درباره‌ی تمام خودروهای جدید فروخته‌شده در اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد. درحالی‌که برنامه‌ریزی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا به‌معنی عدم اعمال قوانین در این محدوده است، اما دولت انگلیس اشاره می‌کند که هماهنگی استانداردهای ایمنی خودرو با قوانین اتحادیه اروپا حفظ خواهد شد. پیچیدگی تولید خودرو به این معنی است که چنین سیستم‌هایی به احتمال زیاد در مدل‌های بریتانیایی که برای بازارهای اروپایی تولید می‌شوند، وجود خواهند داشت.

car safety / ایمنی خودرو و تصادف

متیو اوری، مدیر بخش تحقیقات مؤسسه Thatcham Research در این زمینه گفت:

خبر خوبی برای ایمنی جاده‌ها است. بسیار دلگرم‌کننده است که تعداد زیادی از فناوری‌های ایمنی پیشنهادی هم‌اکنون به‌عنوان گزینه استاندارد در بسیاری از خودروهای جدید نصب می‌شوند. درواقع اکنون نمی‌توان بدون AEB استاندارد، رتبه ایمنی پنج ستاره Euro NCAP را به دست آورد. ما امیدواریم که زمان‌بندی پیشنهادشده ظرف مدت سه سال، امکان‌پذیر باشد.
سیستم ترمز اضطراری خودکار / AEB

اوری با اشاره به ارزش سیستم‌های دستیار هوشمند سرعت، افزود:

احساس می‌کنم که اتحادیه اروپا باید قابل لغو شدن چنین سیستم‌هایی توسط راننده را نیز در نظر بگیرند. رانندگان دوست دارند خودروها محدودیت سرعت را بدانند، اما آن‌ها کنترل کامل بر سرعت خودرو را نیز دوست دارند. بسیار مهم است که استانداردهای ایمنی خودرو در بریتانیا پس از توافق برگزیت نیز به رسمیت شناخته شود؛ مگر اینکه انگلستان به استانداردهای ایمنی پایین‌تر نسبت به سراسر اتحادیه اروپا راضی باشد. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات