ولوو از دوربین‌های داخل خودرو برای تشخیص رفتارهای خطرناک راننده استفاده می‌کند

شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ولوو از دوربین‌های داخل خودرو برای تشخیص رفتارهای خطرناک راننده، مثل حالت خواب‌آلودگی یا مستی استفاده می‌کند.
تبلیغات

ولوو سابقه‌ای طولانی در ایمنی خودروها دارد؛ اما این خودروساز سوئدی مایل است گامی فراتر از سیستم‌های منفعل و ارتجاعی برای تشخیص و کنترل اقدام‌های رانندگان منحرف و سربه‌هوا بردارد. در بیانیه‌ی مطبوعاتی که به‌تازگی منتشر شده، ولوو در خودروهای نسل آینده‌اش از دوربین‌های درون خودرو برای ارزیابی و کنترل پاسخ‌گویی راننده استفاده می‌کند. در‌صورتی‌که رفتار راننده به‌نوعی خطرناک (مانند مصرف دخانیات) به‌نظر برسد، سیستم‌های خودمختار ایمنی خودرو می‌توانند در سطوح مختلفی دخالت کنند یا با مسئولان مرتبط تماس بگیرند. 

ولوو

هنریک گرین، معاون ارشد تحقیق و توسعه ولوو، در‌این‌زمینه می‌گوید:

هدف اصلی ما درزمینه‌ی ایمنی، این است که هنگام قریب‌الوقوع و اجتناب‌ناپذیربودن حادثه، به‌جای محدودکردن اثر تصادف، کاملا از وقوع حادثه جلوگیری کنیم. در چنین مواقعی، دوربین‌ها بر رفتارهایی نظارت خواهند کرد که ممکن است به صدمات جدی یا مرگ منجر شوند.

هنوز جزئیات خاصی درباره‌ی چگونگی استفاده از این سیستم دردسترس نیست. در حالت تئوری، دوربین‌ها حرکت‌ها و رفتارهای رانندگانی را ثبت می‌کنند که چشمان خود را بسته‌اند یا به‌مدت طولانی چشم خود را از جاده برداشته‌اند. پس از نظارت دوربین، خودرو ورودی فرمان و حرکات سرگردان دست راننده را نیز تشخیص می‌دهد؛ کاری که هم‌اکنون بسیاری از سیستم‌های کمکی رانندگی بین خطوط انجام می‌دهند.

رفتار خطرناک راننده

اگر خودرو تشخیص دهد راننده هوشیاری ندارد یا دچار اختلال شده، سیستم ایمنی خودرو ولوو انواع مختلفی از هشدارها را می‌دهد و کارهای بسیاری می‌کند. ازجمله‌ی این کارها می‌توان به محدودکردن سرعت و حتی توقف ایمن خودرو اشاره کرد. در ادامه، خودروهای ولوو می‌توانند حتی با مرکز خدمات ولوو ارتباط برقرار کنند یا اعزام سریع نیروهای پزشکی و پلیس به محل را خواستار شوند.

در سال‌های اخیر، پیشنهادهای مشابهی از سایر خودروسازان در‌این‌زمینه مشاهده شده، اما به‌نظر می‌رسد ولوو آمادگی بیشتری برای اجرایی‌کردن این سیستم نظارت در آینده نزدیک داشته باشد. بحث درباره‌ی حریم خصوصی و حقوق فردی مربوط‌به سیستم نظارت بر رفتار راننده تقریبا تضمین شده؛ ولی ولوو می‌خواهد این بحث به نتایج مثبتی برسد.

Volvo / سیستم نظارت رفتار راننده ولوو

درکنار بیانیه‌ی این شرکت برای محدودکردن سرعت تمام خودروهای خود به ۱۸۰ کیلومتربرساعت، گام اخیر در‌زمینه‌ی ایمنی خودرو نشان می‌دهد ولوو کاملا در تصمیمش برای پیشگیری از حوادث رانندگی جدی است. ولوو قصد دارد دوربین‌های داخل خودرو را در مدل‌های نسل آینده‌ی مجهز به پلتفرم SPA2 به‌کار گیرد. این مدل‌ها در اوایل سال ۲۰۲۰ تولید خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات