«هشدار! کار احمقانهای انجام ندهید». جملهای که روی داشبورد تمام خودروهای آفرود ماهیندرا راکسور (Mahindra Roxor) نوشته شده است؛ خودرویی که گروه خودروسازی ماهیندرا هند در حومه شمال دیترویت در حال ساخت آن هستند. ممکن است این آخرین تلاش خودروساز هندی برای ورود به بازار خودرو ایالات متحده باشد. تلاشی که با پیشگامی ریک هاس، یکی از مدیران سابق فورد و تسلا پیگیری میشود.
یک دهه پیش، ماهیندرا تلاش کرد تا با پیکآپ ارزانقیمت وارد بازار ایالات متحده شود. طرح ماهیندرا در آن دوران به شکست انجامید و دادخواستی از طرف نمایندگیهای مجاز این شرکت به دادگاه فرستاده شد که خواستار دریافت هزینه سرمایهگذاری خود بودند.
ریک هاس، مدیرعامل این شرکت خودروسازی در آمریکای شمالی میگوید:
چشمانداز وسیع، خطرات بزرگ
ماهیندرا یکی از خودروسازان اروپایی و آسیایی است که تلاش میکند تا وارد بازار ایالات متحده شود؛ آنها قصد دارند تا از این طریق فروش خوب و اعتبار زیادی به دست بیاورند که میتواند برند آنها را در بازار محلی تقویت کند. گروه خودروسازی PSA فرانسه، زوتی (Zotye) و GAC چین نیز همگی برنامههایی برای فروش در دومین بازار بزرگ جهان دارند و به همین دلیل وانت، شاسیبلند و کراساور برای بازار آمریکا تولید میکنند. اما بازار خودرو ایالات متحده به حد کامل بلوغ خود رسیده و اکثر مدیران این صنعت میگویند که دچار رکود شده است؛ زیرا هماکنون حدود ۳۰۰ مدل مختلف متعلق به بیش از ۴۰ برند خودروسازی در آن به فروش میرسد.
تحلیلگران و مدیران صنعت خودرو معتقد هستند که خودروسازان تازهوارد به آمریکا باید ویژگی برجسته و نمایش خوبی داشته باشند؛ مانند تسلا. مارک ویکفیلد مدیرعامل شرکت الیکسپارتنرز (AlixPartners) گفت:
خودروسازان میتوانند به تجربه خودروساز کرهای هیوندای نگاه کنند که توانست وارد بازار آمریکا شود و در این راه به موفقیت خوبی نیز برسد. در ابتدای راه و حدود سال ۱۹۸۶، هیوندای تنها مدلهای ارزانقیمت را در ایالات متحده به بازار عرضه میکرد؛ همانطور که تویوتا و هوندا قبلاً این کار را انجام داده بودند. هیوندای موفقیتهای ابتدایی به دست آورد، اما مشکلات کیفیت محصولات باعث زمینگیر شدن این برند تجاری شد و آنها مجبور شدند تا کیفیت را افزایش دهند. هماکنون استراتژی هیوندای برای ایالات متحده در حال تغییر است و از کلاس سدان به سمت تولید مدلهای شاسیبلند حرکت میکند. مشکل خودروسازان تازهوارد این است که اگر در بخش خاصی بازار بالقوه پیدا کنند، تحلیلگران و مشاوران انتظار دارند برندهای دیگر در آن بخش وارد شوند.
ایستادگی راکسور در بازار آمریکا
اولین تجربهی ماهیندرا در بازار خودرو ایالات متحده، یک فاجعه تمام عیار بود؛ این شرکت برنامههایی برای عرضهی پیکآپ ارزانقیمت با مصرف سوخت پایین داشت، اما بهدلیل عدم تطبیق با استانداردهای انتشار آلایندگی دولت فدرال آمریکا هیچگاه به تولید نرسید. در نتیجه نمایندگیهای این شرکت که برای فروش وانت اسکورپیو (Scorpio) قرارداد امضا کرده بودند، از ماهیندرا شکایت کردند.
پس از گذشت چند سال ماهیندرا به گروه خودروسازی بزرگتری تبدیل شد و باز هم در تمنای بازار آمریکا به این کشور بازگشت. ریک هاس، دفتر این شرکت در ایالات متحده را در سال ۲۰۱۳ با تعداد انگشتشماری کارمند راهاندازی کرد؛ ولی طی چند سال تعداد کارمندان ماهیندرا به ۴۵۰ نفر افزایش یافت. در ادامه این شرکت تصمیم گرفت که به رقابت مستقیم با خودروسازان اصلی وارد نشود و بازار بسیار کوچکتر و با قانونهای کمتر خودروهای آفرود تفریحی که عمدتاً در مناطق روستایی آمریکا فروخته میشوند را انتخاب کرد.
خودروی راکسور بسیار شبیه جیپ جنگ جهانی دوم به نظر میرسد. ماهیندرا از زمان پایان جنگ مجوز داشته تا چنین خودروهایی را در هند بسازد. شهرداریها، شرکتهای استخراج معدن و ساختوساز و بسیاری دیگر که بهدنبال وسایل نقلیه آفرود هستند، علاقهی زیادی به ماهیندرا راکسور نشان دادهاند.
راکسور در ادامه چشم مالک برند جیپ را نیز گرفت؛ گروه فیات کرایسلر (FCA) که رقیب بالقوهای برای ماهیندرا محسوب میشود. سال گذشته فیات کرایسلر از کمیسیون تجارت بینالمللی ایالات متحده خواست که فروش راکسور را در این کشور ممنوع کند؛ زیرا این مدل بسیار شبیه جیپ تولیدی این گروه است. کمیسیون یادشده تصریح کرد که فیات کرایسلر میتواند ادعای مالکیت معنوی خود را علیه راکسور تحقق بخشد، اما پس از مدتی ماهیندرا از این کمیسیون خواست حکم را بار دیگر بررسی کند.
هاس در زمینه نمایندگی فروش راکسور گفت:
از جمله خودروهای ماهیندرا که برای بازار ایالات متحده مورد توجه قرار گرفته، میتوان به مینیون مارازو (Marazzo) اشاره کرد که برای فروش در بازار هند و ایمنی مناسب توسط مهندسان این شرکت در میشیگان طراحی شده است. بهجای تولید مدلهای ارزانقیمت، ماهیندرا قصد دارد روی ساخت خودروهای آفرود و بادوام برای جادههای هند تمرکز کند تا تصویر این شرکت در بازار محلی بهبود یابد.
هاس در پایان اضافه کرد:
نظرات