نمونه‌ بازسازی‌شده شلبی دیتونا Superformance حراج شد

شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
اخیرا یک نمونه شلبی دیتونا ساخت Superformance برای فروش گذاشته شده که شباهت بسیار زیادی با نسخه‌های اصلی این خودرو دارد.
تبلیغات

شلبی دیتونا جزو آن دسته خودروهایی بود که تحولی جدید در آیرودینامیک خودروهای آمریکایی به‌وجود آورد. برخلاف شلبی کبرا، نمونه دیتونا از ویژگی‌هایی در طراحی خود بهره می‌برد که در زمان خود بسیار جنجالی بود. قسمت عقبی خودرو با طراحی خاص خود، یکی از تحسین‌شده‌ترین طرح‌های سیلوئت در تاریخ را به‌وجود ‌آورد. وقتی برای اولین‌بار صحبت از ساخت طرح مفهومی شد، ایده ساخت خودرو تحت تاثیر ویژگی‌های ایرودینامیکی ضعیف شلبی کبرا قرار گرفته بود.

شلبی دیتونا Superformance

کبرا در مجموع می‌توانست عملکرد خوبی در پیست داشته باشد اما در مسیر‌های مستقیمی، شلبی کبرا شانسی برای رقابت با خودروهایی همچون پورشه 904 و فراری 250 GTO نداشت و به‌راحتی از آن‌ها عقب می‌ماند. پت بروک، از طراحان ارشد شرکت شلبی اعلام کرد که راه‌حلی دارد و در آنجا ایده ساخت مدل دیتونا شکل گرفت. طرح مفهومی دیتونا توسط بهترین مهندسان و خودروسازهای کالیفرنیایی شکل گرفت، اما برخی از این خودرو به‌عنوان یک فرضیه اثبات‌نشده، متنفر بودند. باوجود نگرانی‌ها، شلبی دیتونا در اولین مسابقه خود توانست مقام قهرمانی مسابقه رسمی FIA را به‌دست آورد.

شلبی دیتونا Superformance

هدف اصلی از ساخت این خودرو، رقابت با شرکت فراری و نمونه 250 GTO بود، اما تنها پس از ساخت ۶ نمونه از دیتونا، شرکت شلبی تمرکز خود را روی ساخت فورد GT40 گذاشت که آن هم با هدفی مشابه با دیتونا ساخته شد. به‌عنوان خودرویی که در موفقیت فورد GT40 تاثیر به‌سزایی داشته است، اهمیت شلبی دیتونا تقریبا بر هیچ‌کس پوشیده نیست. پت بروک که کار طراحی نسخه اصلی را بر عهده داشت، سال‌ها بعد در سال ۱۹۹۶، با انتشار طرح جدیدی از دیتونا، نسخه تولیدشده توسط شرکت Superformance را بنیان‌گذاری کرد. با وجود اینکه تاریخ ساخت خودرو نامشخص است، اما خودروی مذکور از زمان تولید تاکنون، تنها ۹۶۰۰ کیلومتر کار کرده و کمتر نور افتاب را دیده است.

شلبی دیتونا Superformance

علاوه‌بر این، طراحی این نمونه، میراثی از پت بروک بزرگ است که در دهه ۶۰ میلادی به نمونه‌های اصلی دیتونا جان بخشیده بود. با بهره‌گیری از بلوک موتور 402R ساخته‌شده توسط شرکت Roush، خودروی یادشده ۵۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. انتقال قدرت هم به‌وسیله‌ی جعبه‌دنده ۶ سرعته ساخت Tremec انجام می‌شود. جزئیات به‌کاررفته در نمونه ساخته‌شده توسط Superformance آن‌قدر دقیق است که شاید در نگاه اول نتوانید تفاوت این خودرو با نمونه اصلی که اکنون میلیون‌ها دلار قیمت دارد را تشخیص بدهید. علاوه‌بر این، ترکیب رنگ آبی Guardsmen به‌همراه خط کشی سفید Wimbledon، جذاب‌ترین هماهنگی در بین نمونه‌های تولیدشده از شلبی دیتونا را به ارمغان می‌آورد. اکنون نمونه یادشده با قیمت ۱۳۴۹۵۰ دلار برای فروش گذاشته شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات