Mark Zero به سریع‌ترین شارژر جهان مجهز خواهد بود

چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
شرکت پیئش در حال توسعه خودروی برقی اسپرت مارک زیرو است که از شارژر برقی فوق سریع بهره می‌برد. این شارژر ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در ۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه پر می‌کند.
تبلیغات

رانندگی با خودروی الکتریکی جدید گرندتورر می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده و جذاب باشد؛ خودرویی با سه موتور الکتریکی که در مجموع ۶۰۳ اسب‌بخار قدرت دارند و وزن آن نیز بسیار سبک است. اما نکته بسیار جالب در مورد این خودروی برقی می‌تواند باتری پرظرفیت آن باشد که توسط یکی از سریع‌ترین شارژرهای جهان شارژ می‌شود. این خودروی برقی توسط شرکت آلمانی پیئش (Piëch) تولید شده و انتظار می‌رود که در آینده اخبار بیشتری درباره آن بشنویم. 

آنتون پیئش، بنیان‌گذار شرکت خودروسازی پیئش و یکی از ۱۲ فرزند فردیناند کارل پیئش است. فردیناند کارل پیئش فردی است که آئودی را در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی به اوج رساند و سپس در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ به مدیریت برند فولکس‌واگن رسید. فردیناند پیئش در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ به مدیریت گروه خودروسازی فولکس‌واگن AG منصوب شد و آن را به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهانی تبدیل کرد. او در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان مدیر برتر خودرویی دنیا انتخاب شد؛ برای مقایسه باید بدانید که قبل از پیئش، هنری فورد توانست به چنین عنوانی در دنیای خودرو دست یابد. 

آنتون پیچ

پدر فردیناند (که باز هم آنتون پیئش نام دارد) دو نسل قبل با خانواده پورشه ازدواج کرد و این شاخه جدید به نظر می‌رسد مشتاق ادامه دادن به سنت‌های نام‌گذاری خانواده پورشه باشد. با نگاهی به شجره‌نامه این خانواده تا ۲۳۰ سال پیش، می‌توان دریافت که تمام آن‌ها علاقه زیادی به نام‌گذاری فرزندان خود به نام فردیناند و آنتون داشته‌اند. طی سال‌های اخیر خانواده پیئش و پورشه جنگ بزرگی برای امپراتوری خود بر صنعت خودرو به ارزش میلیاردها دلار راه‌ انداخته‌اند که شاید به‌دلیل آرزوهای نامحدود و بی‌رحمانه فردیناند پیئش باشد. 

آنتون پیئش جوان که در مرکز داستان قرار دارد، نیمی از تبار خود را به پورشه و نیمی را به پیئش می‌رساند. بنابراین آنتون فردی بینابین دو شاخه مجزا در خانواده سلطنتی خودروسازان آلمانی به شمار می‌رود. رگ‌های او با خون پورشه، آئودی، فولکس‌واگن، بوگاتی، لامبورگینی و بنتلی پر شده است که پدرش سال‌های متمادی در آن‌ها به مدیریت می‌پرداخت. حالا او به‌دنبال انجام کار جدیدی است تا شرکت خودروسازی خانوادگی خود را تأسیس کند؛ یک شرکت سازنده خودروی برقی با نام خانوادگی پیئش.

پیئش مارک زیرو

پیئش مارک زیرو (Piëch Mark Zero) خودروی اسپرتی است که به‌طور کامل از سیستم محرکه برقی بهره می‌برد و طی دو سال آینده در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی خواهد شد. این خودرو اسپرت سوئیسی در کلاس گرندتورر (GT) ارائه شده و هر کدام از چرخ‌های عقب آن دارای موتور الکتریکی سنکرون اختصاصی با توان ۱۵۰ کیلووات است؛ درحالی‌که محور جلو از موتور الکتریکی ناهمزمان (asynchronous) با قدرت ۱۵۰ کیلووات استفاده می‌کند. وزن این خودروی الکتریکی با وجود داشتن ۳ موتور برقی کمتر از ۱۸۰۰ کیلوگرم نگه داشته شده است. 

Piëch Mark Zero / خودروی برقی پیچ مارک زیرو

خودروی برقی مارک زیرو به‌عنوان محصولی «مدرن اما کلاسیک» و مجهز به پلتفرم ماژولار طراحی شده است؛ بنابراین می‌توان موتورها و باتری آن را ارتقا داد، زیرا پیشرفت فناوری در آینده وضعیت میزان شارژ باتری‌ خودروی برقی را بهبود می‌بخشد. این خودرو همچنین می‌تواند با طیف وسیعی از سیستم‌های محرکه از سیستم هیبریدی گرفته تا پیل سوختی هیدروژنی و احتراق داخلی تجهیز شود. 

شرکت پیئش، فرمان‌پذیری خودرو را در اولویت نخست خود قرار داده است و به همین علت باتری‌های سنگین را در تونل مرکزی و اطراف محور عقب قرار می‌دهد تا تعادل وزنی آن به خوبی حفظ شود. قرار گرفتن باتری‌ها بالاتر از کف خودرو نیز به مارک زیرو اجازه می‌دهد تا سواری راحتی داشته باشد و بتوان از آن در مسیرهای اسپرت استفاده کرد. 

این خودروی برقی به‌تنهایی می‌تواند در بازار محصولات اسپرت برقی رقابت کند و به خوبی مورد توجه علاقه‌مندان قرار گیرد. اما چیزی که آن را از سایر محصولات جدا می‌کند، پکیج باتری فوق‌العاده‌اش است. پیئش جزئیاتی درباره اندازه یا ظرفیت پکیج باتری خود منتشر نکرده است، اما شعاع حرکتی آن طبق استاندارد WLTP حدود ۵۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

Piëch Mark Zero / خودروی برقی پیچ مارک زیرو

اما پیئش ادعای فوق‌العاده‌ای درباره شارژ باتری دارد و ادعا می‌کند که شارژر فوق سریع آن می‌تواند بین ۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری را به‌طور کامل در ۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه پر کند. باتری توسط گروه دستن (Desten) تولید شده که شرکتی چینی-آلمانی مستقر در هنگ‌کنگ است. دستن جزئیات زیادی درباره باتری‌های خود ارائه نمی‌کند، اما گفته می‌شود شارژ فوق‌العاده ۱۰ برابر یا بالاتر و همچنین چگالی توان بیش از ۱۶۰۰ وات بر کیلوگرم دارند. این شرکت می‌گوید سلول‌های باتری دستن را می‌توان به‌طور سریع تا ۵۰۰۰ بار شارژ و تخلیه کرد، پیش از آنکه ظرفیت باتری به ۸۰ درصد کاهش پیدا کند. چنین چیزی یعنی طول عمر بسیار عالی که البته اگر باتری‌ها در طول شب و به‌صورت آهسته شارژ شوند، این میزان بیشتر نیز می‌شود. 

دستن همچنین ادعا می‌کند که حتی در شرایط شارژ بسیار سریع نیز، سلول‌های باتری در هنگام شارژ خیلی کم گرم می‌شوند؛ به این معنی که پیئش و سایر شرکت‌های استفاده‌کننده می‌توانند به میزان زیادی از وزن خودرو بکاهند. زیرا بخشی از وزن خودروی برقی به خنک‌کاری باتری و سیستم‌های شارژ اختصاص می‌یابد و گرم نشدن سلول‌ها می‌تواند کمک زیادی به طراح کند. 

شعاع حرکتی که پیئش اعلام کرده است، می‌تواند با باتری حدود ۱۰۰ کیلووات ساعت منطبق شود. در نتیجه ۸۰ درصد آن حدود باتری با ظرفیت ۸۰ کیلووات ساعت می‌شود که شارژر خودروی برقی باید آن را در زمانی کمتر از ۵ دقیقه شارژ کند. هم‌اکنون شرکت ABB سوئیس سریع‌ترین شارژر DC جهان را با قدرت ۳۵۰ کیلووات ارائه می‌دهد که می‌تواند باتری خودرویی با شعاع حرکتی حدود ۱۹۳ کیلومتر را در زمان ۸ دقیقه شارژ کند. بااین‌حال پیئش ادعا می‌کند که خودرویی با شعاع ۳۸۶ کیلومتر را با شارژر جدید در زمانی کمتر از پنج دقیقه شارژ خواهد کرد که تقریباً ۳.۵ دقیقه سریع‌تر است. 

Piëch Mark Zero / خودروی برقی پیچ مارک زیرو

یکی از سوالات مهم، تجهیزات مورد استفاده برای چنین کاری است؛ به نظر می‌رسد که باید زیرساخت قوی و تجهیزات بسیار مدرنی برای شارژ فوق سریع در اختیار باشد. اما پیئش و دستن ادعا می‌کنند که زیرساخت لازم برای شارژ توسط شرکت Qingdao TGOOD Electric ارائه می‌شود که یکی دیگر از شرکت‌های چینی آلمانی است. 

تا زمانی‌که نسخه تولیدی خودروهای برقی پیئش در مدل‌های اسپرت دو صندلی، چهار صندلی و شاسی‌بلند اسپرت ارائه شوند، باید منتظر بمانیم و عملکرد شارژ فوق سریع آن را در عمل ببینیم. در صورتی که خودروی برقی پیئش مارک زیرو بتواند به چنین سطحی از عملکرد برای شارژ باتری برسد، می‌توان آن را برنده رقابت در دنیای آینده دانست. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات