موتورسیکلت برقی و اسپرت Zero SR/F معرفی شد

چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
مطالعه 8 دقیقه
شرکت زیرو موتورسایکلز موتورسیکلت برقی و اسپرت SR/F را با قیمت پایه‌ی ۱۸,۹۹۵ دلاری معرفی کرد.
تبلیغات

پس از آنکه زیرو موتورسایکلز (Zero Motorcycles) در سال ۲۰۱۴ مدل SR را به بازار معرفی کرد، حالا بزرگ‌ترین رویداد برای این شرکت اتفاق افتاده است. موتورسیکلت جدید در تمام قسمت‌ها ازجمله قدرت، گشتاور، سرعت شارژ و فناوری خودرو متصل پیشرفت‌های درخورتوجهی کرده است. 

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

در میان تمام شرکت‌های سازنده‌ی موتورسیکلت برقی در بازار امروزی، هیچ‌کدام به‌اندازه‌ی زیرو موتورسایکلز برای بقا نجنگیده‌اند. این شرکت را که نیل سائیکی در سال ۲۰۰۶ در کالیفرنیا تأسیس کرد، به‌شدت برای باقی‌ماندن در بازار و رقابت با شرکت‌های بزرگ سازنده‌ی موتورسیکلت تلاش می‌کند. واقعیت تلخ این است که برندهای زیادی ازجمله برامو (Brammo)، آلتا (Alta)، میشن (Mission) و سایرین در سال‌های گذشته آمده و رفته‌اند و این شرکت‌ها در ابتدا با سرعت زیادی شروع کردند؛ ولی درادامه به‌دلیل قیمت گران باتری و ناکامی در ارائه‌ی محصولات اقتصادی برای فروش ورشکسته شدند. بااین‌حال، زیرو موتورسایکلز و حامیان آن توانستند طی بیش از یک دهه محصولاتی مطابق سلیقه علاقه‌مندان به موتورسیکلت برقی تولید کنند و در بازار رقابتی ایالات متحده‌ی آمریکا زنده بمانند.

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

پنج سال پس از آنکه مدل مسافرتی SR راهی خیابان‌های آمریکا شد، زیرو مدل پرچم‌دار جدیدی رونمایی می‌کند که SR/F نام دارد. تمام مدل‌های تولیدی زیرو موتورسایکلز از شیوه‌‌ی نام‌گذاری ساده با حروف لاتین استفاده می‌کنند؛ اما جدیدترین مدل تولیدی این شرکت پلتفرم کاملا تازه‌ای دارد که با پیشرفت‌های فناوری روز دنیا همراه می‌شود. درحالی‌که زیرو SR از پیشرانه‌ای با قدرت ۷۰ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر بهره می‌برد، موتورسیکلت SR/F با موتور الکتریکی جدید ZF75-10 تجهیز شده که ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. 

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

موتورسیکلت‌هایی با ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت معمولا در کلاس سوپراسپرت ۶۰۰ و قوی‌تر قرار می‌گیرند؛ اما در کلاس موتورسیکلت‌های بنزینی چنین محصولی وجود ندارد که بتواند گشتاوری به‌اندازه‌ی زیرو SR/F تحویل موتورسوار دهد؛ البته اگر از Boss Hoss V8 بگذریم. اگر مدل SR به‌راحتی در هر سرعتی شتاب‌گیری سریعی داشت، زیرو SR/F بهتر از آن و شبیه موشک عمل می‌کند. 

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

موتور الکتریکی این موتورسیکلت هواخنک است و مدت زیادی با بیشینه‌ی سرعت ۱۹۳ کیلومتربرساعت می‌توان با آن حرکت کرد؛ اما در‌صورتی‌که پیشرانه‌ی برقی بیش‌ازحد گرم شود، محدودکننده‌ی حرارتی سرعت آن فعال می‌شود و با کاهش قدرت به نصف، سرعت را تا ۱۷۷ کیلومتربرساعت محدود می‌کند. این موتورسیکلت الکتریکی برای بسیاری افراد گزینه‌ی مناسبی به‌شمار می‌رود؛ ولی نمی‌توان آن را با سوزوکی هایابوسا مقایسه کرد. بااین‌حال، موتورسوار می‌تواند در بیشتر وضعیت‌ها با آن رانندگی سریع و انفجاری را تجربه کند و از سرعت لذت ببرد.

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

درکنار موتور برقی جدید، از سیستم عملیاتی Cypher III برای تنظیم تعادل و زاویه‌ی قرارگیری موتورسیکلت استفاده می‌شود که شرکت بوش آلمان آن را با نام سیستم «کنترل پایداری موتورسیکلت» ارائه کرده است. مدل SR واقعا به سیستم کنترل کشش نیاز داشت و این همان چیزی بود که یکی از علاقه‌مندان به موتورسیکلت در سال ۲۰۱۵ ارائه داد و باعث شد زیرو موتورسایکلز از آن برای مدل جدید خود استفاده کند.

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

هنوزهم برای خریداران خودروِ الکتریکی، شعاع حرکتی مزیت بسیار مهم و ارزشمندی به‌شمار می‌رود. موتورسیکلت برقی زیرو SR/F از بسته‌ی باتری ۱۴.۴ کیلووات‌ساعتی Z-force بهره می‌برد که شعاع حرکتی معادل ۲۶۰ کیلومتر در رانندگی شهری ارائه می‌دهد. بااین‌حال، درصورت رانندگی در بزرگ‌راه و بسته به شیوه‌ی موتورسواری، شعاع حرکتی موتورسیکلت بین ۱۱۳ تا ۱۳۲ کیلومتر خواهد بود. 

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

شعاع حرکتی را می‌توان با قراردادن باتری کمکی (Power Tank) افزایش داد و در محیط شهری آن را به ۳۲۰ کیلومتر رساند. البته، می‌توان از این فضا برای قراردادن باتری کمکی اضافی نیز بهره برد. شارژر باتری موتورسیکلت برقی برای مدل استاندارد ۳ کیلووات است و در مدل پریمیوم، به ۶ کیلووات می‌رسد که امکان شارژ صفر تا ۱۰۰ درصد ظرفیت باتری را به‌ترتیب در ۴.۵ و ۲.۵ ساعت ممکن می‌کند. مخزن شارژ اضافی نیز توان ۶ کیلووات دارد و باعث می‌شود صفر تا ۱۰۰ درصد ظرفیت باتری برای مدل استاندارد در ۱.۸ ساعت و در مدل پریمیوم در ۱.۵ ساعت پر شود. البته ۵ درصد انتهایی ظرفیت باتری به‌آهستگی پر می‌شود. درصورتی‌که مالک از شارژ ۹۵ درصد ظرفیت باتری راضی باشد، می‌تواند مدل استاندارد را در ۱.۳ ساعت و مدل پریمیوم را در یک ساعت شارژ کند. 

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

بنابراین، هم‌اکنون علاقه‌مندان به موتورسیکلت برقی می‌توانند محصولی بخرند که با آن کارهای خود را انجام دهند و پس از اتمام شارژ، یک ساعت استراحت کنند و پس از شارژ باتری، می‌توانند دوباره به مسیر خود ادامه دهند و این فرایند را چندبار تکرار کنند. 

شاسی کاملا جدید موتورسیکلت برقی زیرو SR/F از فریم یکپارچه بهره می‌برد و بخش‌های تقویتی شاسی در اطراف موتور الکتریکی قرار گرفته‌اند. قدرت موتور برقی ازطریق محرک مستقیم تسمه‌ای به چرخ تسمه در چرخ عقب متصل می‌شود. روی بدنه در محل قرارگیری باتری، نام سازنده و مدل موتورسیکلت خودنمایی می‌کند. در طراحی این موتورسیکلت به‌لطف شانه‌های پهن، ظاهر برجسته‌ای دیده می‌شود که با چراغ جلوِ LED و چراغ عقب دو قسمتی در دم موتورسیکلت تکمیل شده است. 

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

می‌توان این موتورسیکلت را زیباترین محصول زیرو موتورسایکلز قلمداد کرد. وزن این موتورسیکلت برقی تقریبا ۲۲۰ کیلوگرم است که با وزن موتورسیکلت اسپرت بنزینی ۱,۰۰۰ سی‌سی برابری می‌کند. زیرو موتورسایکلز سیستم تعلیق آخرین محصول خود را با فنر، کمک‌فنر، دوشاخه و سایر بخش‌های تعلیق ساخت شرکت Showa تجهیز کرده که به‌خوبی برای عملکرد نرم در شرایط موتورسواری بهینه شده‌اند. 

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

هنوزهم شرکت اسپانیایی j-Juan ترمزها را تولید می‌کنند. همکاری این دو شرکت به زمانی برمی‌گردد که بسیاری از قطعه‌سازان، زیرو موتورسایکلز را به‌عنوان شرکتی کوچک می‌شناختند یا با آن همکاری نمی‌کردند. برای مدل SR/F از کالیپرهای شعاعی دوقلو با ۴ پیستون همراه دیسک ترمز ۳۲۰ میلی‌متری استفاده می‌شود. این درحالی است که در مدل SR از سیستم تک‌دیسکی استفاده شد. در سیستم ترمز، از واحد کنترل پایداری موتورسیکلت بوش استفاده شده تا سیستم ABS با حساسیت زاویه‌ای بالا به‌دست آید و ترمزهای قابل‌تنظیم احیاشونده باعث می‌شوند باتری‌ها در حالت ترمزگیری شارژ شوند و عمر لنت ترمز نیز افزایش یابد. 

موتورسیکلت برقی زیرو SR/F داشبوردی مجهز با صفحه‌نمایش ۵ اینچی تمام رنگی TFT LCD دارد که بسیار فوق‌العاده به‌نظر می‌رسد. حالت‌های مختلف رانندگی باتوجه‌به نیازهای طیف وسیعی از موتورسواران وجود دارد و اولین سیستم کروزکنترل در موتورسیکلت‌های برقی همراه‌با سیستم گرم‌کن دست در مدل پریمیوم ارائه شده است. 

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

علاوه‌براین،SR/F از اتصال خودکار به شبکه‌های تلفن‌همراه برخوردار است. این قابلیت امکان ارتقای سیستم را به‌صورت بی‌سیم فراهم می‌کند. به‌علاوه، امکان تعیین دقیق موقعیت و وضعیت موتورسیکلت برقی در هر زمان نیز دردسترس قرار دارد. موتورسوار می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن زیرو در تلفن‌همراه خود پارامترهای مربوط‌به شارژ باتری را تغییر دهد یا مقدار زمان دوام باتری را درصورت نیاز بررسی کند. همچنین، سیستم جدید اشتراک‌گذاری اطلاعات سواری (Ride Data Sharing) وجود دارد که به کاربر امکان ارسال نقشه‌های مسیر سواری را همراه‌با اطلاعات متنوعی مانند سرعت و مسافت طی‌شده و زاویه‌ی کج‌شدن موتورسیکلت می‌دهد. دراین‌صورت، کاربر می‌تواند اطلاعات را در فضای اینترنت منتشر کند یا آن را برای دوستان نزدیک بفرستد. این امکانات به تکنسین‌های زیرو امکان تشخیص و عیب‌یابی ازراه‌دور می‌دهد و درصورت بُروز مشکل، آن را با سرعت بیشتری برطرف می‌کنند. 

Zero SR/F electric motorcycle / موتورسیکلت برقی زیرو

زیرو SR/F در آمریکا با قیمت پایه ۱۸,۹۹۵ دلار فروخته می‌شود؛ درحالی‌که مدل پریمیوم آن ۲۰,۹۹۵ دلار قیمت دارد که البته با امکاناتی مانند شیشه‌محافظ جلویی، دستگیره‌های گرم‌شونده، میله‌های آلومینیومی و سیستم شارژ باتری ۶ کیلووات عرضه می‌شود. اضافه‌کردن سیستم شارژ سریع کمکی برای مشتریان ۲,۳۰۰ دلار هزینه دارد و در هر زمانی انجام خواهد شد. این موتورسیکلت هیچ مشوقی از ایالت‌ها و دولت فدرال را شامل نمی‌شود؛ ولی در‌مقایسه‌با موتورسیکلت دوکاتی Panigale V4 قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تری دارد. قیمت این موتورسیکلت حدود ۲۹,۰۰۰ دلار است که البته باید هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری و مصرف سوخت و عمر مفید را نیز به آن افزود. 

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات