۱۰ پیشرانه برتر سال ۲۰۱۹ مشخص شدند

یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
بنیاد Ward اقدام به معرفی ۱۰ پیشرانه‌ی برتر سال ۲۰۱۹ کرده است. در ادامه مروری بر این فهرست خواهیم داشت.
تبلیغات

احتمالا با نزدیک شدن به اواسط دی‌ماه هر سال و شروع سال نو جدید میلادی، اولین چیزی که به ذهن علاقه‌مندان خطور می‌کند پیشرانه‌های برتر سال جدید هستند و دیدن فهرست ۱۰ پیشرانه‌ی برتر می‌تواند برای علاقه‌مندان به خودرو به‌مثابه‌ی هدیه‌ی کریسمس باشد. یکی از فهرست‌های معتبر ۱۰ موتور هر سال نیز از آنِ WardsAuto است.

این بنیاد هر سال ۱۰ پیشرانه را به‌عنوان برترین‌های سال انتخاب می‌کند و فهرست سال ۲۰۱۹ را باید بیست‌وپنجمین سال انتشار فهرست Ward دانست. کارخانه‌هایی که پیشرانه‌های آن‌ها در این فهرست قرار دارند، در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۹ ماه آینده جایزه‌ای را نیز دریافت خواهند کرد. اما در ادامه مروری بر فهرست برترین پیشرانه‌های سال ۲۰۱۹ میلادی خواهیم داشت.

B58 بی‌ام‌و X5

3.0L (B58) DOHC Turbocharged I-6 (BMW X5) Read more at https://www.auto123.com/en/news/10-best-engines-for-2019-wards/65416/?page=1#W1JrLTYPF2VPgdOC.99

پیشرانه‌های ۶سیلندر بی‌ام‌و برای سال‌های متمادی است که در فهرست برترین‌های قرار دارند و برای بسیاری از خودروسازان به‌عنوان الگو مورد استفاده قرار می‌گیرند. هم‌اکنون پیشرانه‌ی B58 در مدل جدید X5 با کد xDrive40i در فهرست بهترین موتورها قرار دارد. این پیشرانه دارای دو میل‌سوپاپ در بالا بوده و به کمک توربوشارژر می‌تواند ۳۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۴۵۰نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. اساس کلی و طرح اصلی این پیشرانه برای بیش از ۱۰ سال در بازار حضور داشته و به همین خاطر B58 را می‌توان پیشرانه‌ای مطمئن دانست که به‌خوبی امتحان خود را پس داده است.

BMW X5

۶.2 OHV شورولت سیلورادو

6.2L OHV V8 with DFM (Chevrolet Silverado)

پیشرانه‌ی V8 با حجم موتور ۶.۲لیتری یکی از بهترین پیشرانه‌های ساخته‌شده توسط جنرال موتورز بوده و در فهرست برترین پیشرانه‌های Ward نیز قرار دارد. جدیدترین نسخه‌ی این پیشرانه به یک سیستم مدیریت سوخت فعال با نام DFM مجهز شده و مصرف سوخت آن به‌کمک این فناوری جدید ۱۰ تا ۱۵درصد نسبت به مدل قبلی این پیشرانه کم‌تر است.

سیستم DFM در حقیقت نوعی سامانه‌ی غیرفعال‌سازی سیلندرهاست که می‌تواند در صورت لزوم و برای مثال در هنگام حرکت در اتوبان با سرعت ثابت، حتی ۷ عدد از سیلندرهای پیشرانه را از مدار خارج کند. نکته‌ی جالب درباره‌ی کارکرد این سیستم، نحوه‌ی مدیریت از مدار خارج کردن سیلندرهاست؛ به‌طوری‌که هیچ لرزشی در عملکرد موتور مشاهده نمی‌شود و در کل ۱۷ نوع سیکل مختلف برای از مدار خارج کردن سیلندرها وجود دارد. پیشرانه‌ی V8 شورولت سیلورادو همان‌طور که از نام آن مشخص است، از نوع OHV است؛ به این معنی که میل‌سوپاپ‌های آن به‌جای سرسیلندر در داخل بلوک قرار دارند و تنها سوپاپ‌ها در سرسیلندر هستند.

شورولت سیلورادو / Chevrolet Silverado 2019

۵.0 DOHC فورد موستانگ GT

5.0L DOHC V8 (Ford Mustang GT/Bullitt)

جای تعجبی ندارد که پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خورجینی فورد با حجم ۵لیتر در این فهرست قرار داشته باشد. این پیشرانه برای دهه‌ها محبوب فورد بوده و به‌خصوص برای استفاده در مدل موستانگ شناخته می‌شود. در جدیدترین نسخه، این پیشرانه توانایی تولید ۴۸۰ اسب‌بخار قدرت را در نسخه‌ی Bullit دارد. دیگر نکته‌ی این پیشرانه‌ی ۸ سیلندر، صدای بسیار جذاب و گیرای آن است.

Ford Mustang

توربودیزل ۳ لیتری فورد F-150

3.0L DOHC TurboDiesel V6 (Ford F-150)

این پیشرانه‌ی توربودیزلی قدرتمند هم‌اکنون حتی در نسخه‌ی پایه‌ی فورد F-150 نیز قابل سفارش است. مهندسین (Ward) پس از رانندگی با فورد F-150 مجهز به این پیشرانه تصمیم گرفتند تا این موتور را در فهرست ۱۰ پیشرانه‌ی برتر امسال قرار دهند. آن‌ها موفق به ثبت مصرف سوخت ترکیبی ۹.۸لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر نیز شدند.

فورد F-150

i-VTEC ۲.0 هوندا آکورد هیبرید

2.0L DOHC Atkinson i-VTEC 4-Cyl./HEV (Honda Accord Hybrid)

این پیشرانه‌ی کوچک ۲لیتری ۴سیلندر در نسخه‌ی هیبریدی هوندا آکورد در بازار قابل دسترس است. درکنار پیشرانه‌ی احتراق داخلی بنزینی، این مجموعه از دو موتوربرقی نیز بهره می‌برد که آکورد هیبریدی را قادر می‌سازند تا در مسافت‌های کوتاه و سرعت‌های پایین بدون نیاز به مصرف بنزین و تنها با اتکا به موتورهای برقی خود مسیر را طی کند. هوندا آکورد هیبریدی با این پیشرانه تنها ۵لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر مصرف دارد که برای خودرویی با این ابعاد و وزن بسیار عالی است. این را هم بدانید که این پیشرانه‌ی هیبریدی توانایی کار کردن با سیکل آتکینسون را نیز دارد که به کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور کمک می‌کند.

honda accord 2019

سیستم پیل سوختی هیوندای Nexo

120-kW Fuel Cell/Electric Propulsion System (Hyundai NEXO)

قرار گرفتن یک سیستم پیل سوختی در فهرست ۱۰ موتور برتر سال شاید چندان به مذاق خودرودوستان خوش نیاید اما باید با حقیقت کنار آمده و قبول کنیم که هیوندای نکسو با موتور هیدروژنی خود کاملا استحاق قرار گرفتن در این فهرست را دارد. در هیوندای نکسو از سه مخزن جداگانه برای ذخیره کردن هیدروژن استفاده شده و یک سیستم جدید به‌طور آنلاین به راننده اطلاع می‌دهد که در هنگام رانندگی در حالت اکونومی تا چه میزان به آلوده نشدن هوا کمک کرده است. این سیستم در اقدامی جالب، میزان آلایندگی و مقدار اکسیژن مصرف‌شده‌ی هیوندای نکسو را با نفس کشیدن یک انسان مقایسه می‌کند.

hyundai nexo

موتور الکتریکی هیوندای کُنا 

150-kW Propulsion System (Hyundai Kona EV)

هیوندای کنا الکتریکی می‌تواند با هر بار شارژ به شعاع حرکتی ۴۰۰کیلومتر دست پیدا کند. موتور برقی این خودرو توانایی تولید ۲۰۱ اسب‌بخار قدرت دارد و از نظر Ward باید آن را در فهرست برترین‌های ۲۰۱۹ جای داد.

Hyundai kona

 توربو اینفینیتی QX50

نیسان این پیشرانه را به‌عنوان اولین نسل پیشرانه‌های دارای ضریب تراکم متغیر خود در سال ۲۰۱۸ و هم‌زمان با معرفی نسل جدید اینفینیتی QX50 معرفی کرد. تولید پیشرانه‌ای با قابلیت تغییر ضریب تراکم را باید موفقیتی بزرگ برای نیسان دانست. گرچه خودروسازان دیگری هم برای تولید چنین پیشرانه‌هایی تلاش کرده‌اند اما فعلا فقط نیسان توانست آن‌ها را به‌صورت تجاری تولید کرده و روانه بازار کند.

این پیشرانه‌ی ۲لیتری ۴سیلندر توانایی این را دارد که برای دستیابی به بیشترین قدرت درکنار کم‌ترین مصرف سوخت، ضریب تراکم خود را در بازه‌ی ۸ به ۱ تا ۱۴ به ۱ تغییر دهد. تغییر ضریب تراکم به‌صورت لحظه‌ای اتفاق افتاده و قابل حس نیست. نیسان این پیشرانه را در سال ۲۰۱۹ به خریداران مدل ماکسیما نیز عرضه می‌کند.

qx50

۲ لیتری هیبرید لکسوس UX 250h

2.0L DOHC Atkinson 4-Cyl./HEV (Lexus UX 250h)

لکسوس UX 250h از یک پیشرانه‌ی هیبریدی متشکل از یک موتور ۲لیتری بنزینی و دو ژنراتور برقی بهره می‌برد که می‌تواند نیروی خود را تنها به چرخ‌های عقبی یا هر چهارچرخ انتقال دهد. آنچه سبب علاقه‌ی Ward به این پیشرانه شده، نرمی کارکرد و عملکرد بی نقص سیستم استاپ/استارت این پیشرانه بوده است.

Lexus UX / لکسوس UX

۳.۶ لیتری V6 دوج رم

3.6L DOHC Pentastar eTorque V6 (RAM 1500)

پیشرانه‌ی ۳.۶لیتری V6 گروه فیات کرایسلر که با نام Pentastar شناخته می‌شود، سال قبل نیز جزو ۱۰ پیشرانه‌ی برتر سال بود و حالا امسال نیز توانسته است این جایگاه را برای خود حفظ کند. برای سال ۲۰۱۹ این پیشرانه به‌روزرسانی شده و یک سیستم برقی ۴۸ولتی با نام eTorque روی آن نصب شده است که به‌نوعی یک سیستم هیبریدی کوچک محسوب می‌شود. استفاده از این فناوری سبب کاهش مصرف سوخت این پیشرانه شده به‌طوری‌که در سیکل ترکیبی خود در هر ۱۰۰کیلومتر تنها ۱۱لیتر بنزین مصرف می‌کند.

Dodge Ram tungsten
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات