به عقیدهی بسیاری از کارشناسان، هماکنون جرمی کلارکسون، مؤثرترین و مشهورترین نویسندهی خودرو در جهان است. به همین دلیل، اظهار نظرهای این مجری و روزنامهنگار پرطرفدار بریتانیایی دربارهی خودروها برای بسیاری از علاقهمندان مقدس و ارزشمند هستند.
طرفداران کلارکسون حتما اطلاع دارند که او سالها است درکنار اجرای برنامههای مختلف تاپگیر (Top Gear) و گرندتور (The Grand Tour)، برای روزنامهی ساندی تایمز (The Sunday Times) هم مقاله مینویسد. جدیدترین نوشتهی کلارکسون در روزنامهی پرفروش بریتانیا که ۱۹۷ سال است چاپ میشود، برای علاقهمندان دنیای خودرو مهم خواهد بود.
کلارکسون در سال ۲۰۱۸ علاوهبر سفر به کشورهای مختلف درکنار ریچارد هموند، جیمز مِی و اندی ویلمن برای فیلمبرداری فصل سوم گرندتور و اجرای مسابقهی تلویزیونی «چه کسی میخواهد میلیونر شود؟»، ۲۸ مدل خودروی مختلف را بهطور ویژه برای ساندی تایمز بررسی کرده است. جالب این است که از تمام این خودروها، ۱۴ مدل چهار ستارهی مخصوص کلارکسون را دریافت کردهاند؛ درواقع یا خودروسازان کیفیت بهتری ایجاد کردهاند، یا کلارکسون استانداردهای متفاوتی پیدا کرده است.
کلارکسون برای آخرین نوشتهی ۲۰۱۸ خود در ساندی تایمز، از بین ۲۸ خودروی مختلف، پنج مدل را بهعنوان بهترینهای سال انتخاب کرده است؛ در ادامه این پنج خودرو را معرفی میکنیم.
۱- لامبورگینی هوراکان پرفورمانته
اواخر سال ۲۰۱۷، کلارکسون نمونهی پیشتولید لامبورگینی هوراکان پرفورمانته (Huracan Performante)، جایگزین گایاردو (Gallardo) دوستداشتنی را بررسی کرد. او در پایان آزمایش فنی هوراکان گفت:
اما کلارکسون به مدل پیشتولید هوراکان، چهار ستاره داد؛ طولی نکشید که مهندسهای ایتالیایی و آلمانی، نظر کامل این چهرهی شناختهشده را در سال ۲۰۱۸ جلب کردند. نسخهی نهایی پرفورمانته بهقدری تحسین مجری بریتانیایی و البته همکاران او را بهدنبال داشت که این سوپراسپرت ایتالیایی با کسب پنج ستاره، به عنوان بهترین خودروی سال ۲۰۱۸ از نظر کلارکسون انتخاب شد. نظرهای کلارکسون همیشه شنیدنی بوده است؛ کلارکسون دربارهی لامبورگینی میگوید:
۲- پورشه 911GT2 RS
اگر با نقطه نظرهای کلارکسون آشنا باشیم، قطعا از وجود یکی از محصولات پورشه در فهرست بهترینهای سال متعجب میشویم. کلارکسون هیچوقت طرفدار پورشه نبوده و بارها در برنامهها و نوشتههای مختلف، طراحان پورشه را کمکارترین افراد حوزهی طراحی خودرو توصیف کرده است. باتوجهبه این موارد، پورشه 911GT2 RS با پیشرانهی توئین توربوشارژ، شگفتانگیز به نظر میرسد؛ چراکه کلارکسون درکنار لامبورگینی هوراکان پرفرومانته، پنج ستاره به آن تقدیم کرد و شباهت نسلهای مختلف 911 با فولکس واگن بیتل را نادیده گرفت.
او در توصیف 911GT2 RS گفته است:
۳- بیامو آلپینا B5
نسخهی تیونینگ و سفارشی سدان لوکس و قدرتمند بیامو، چهار ستاره دریافت کرده است تا در جایگاه سوم بهترینهای سال ۲۰۱۸ از نظر کلارکسون قرار بگیرد. تولید سدان سری 5، با کیفیتی بهتر از حاصلکار متخصصان بیامو، غیرممکن بهنظر میرسد؛ اما کلارکسون معتقد است که تیم مهندسی آلپینا (Alpina) با مدل B5، این مأموریت غیرممکن را با موفقیت انجام دادهاند. آلپینا B5 بهلطف پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل با قدرت ۶۰۰ اسببخار ، یک سدان بسیار سریع ارزیابی میشود، اما از طرفی سواری آن راحت و لذتبخش است. کلارکسون که همیشه از طرفداران سری 5 بیامو محسوب میشود، دربارهی آلپینا B5 میگوید:
۴- استون مارتین ونتیج
همه میدانیم، کلارکسون از طرفداران همیشگی استون مارتین ونتیج (Vantage) است؛ بههمین دلیل، جای تعجب نیست که نسل جدید این مدل با چهار ستاره، در فهرست بهترینهای سال باشد. یکی از غیرمنتظرهترین نظرهای کلارکسون این بود که ونتیج جدید بهعنوان یک خودروی اسپرت، از تمام محصولات فعلی استون مارتین بهتر است. شاید اگر نسل جدید ونتیج، چراغهای جلو و رهیاب ماهوارهای بهتری داشت، پنچ ستاره دریافت میکرد. کلارکسون دربارهی استون مارتین ونتیج جدید گفت:
۵- بنتلی کنتیننتال جیتی
بنتلی کنتیننتال جیتی (Continental GT) از معدود مواردی است که دو دوست و همکار کلارکسون، با او دربارهی آن همعقیده هستند. هر سه مجری در تاپگیر، محصول جدید بنتلی را مورد انتقاد قرار دادند و آن را خودروی مخصوص فوتبالیستها توصیف کردند. اما بهمرور و با تغییرات بیشتر تیم مهندسی بنتلی، کنتیننتال جیتی به یکی از خودروهای محبوب کلارکسون، هموند و مِی تبدیل شد. نسل جدید این مدل بهقدری کامل بود مه در فهرست کلارکسون، از استون مارتین DB11 پیشی گرفت. او در توصیف بنتلی کنتیننال جیتی گفت:
نظرات