کارلوس گوسن از ریاست هیئت‌مدیره‌ی میتسوبیشی هم برکنار شد

سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
پس از آنکه نیسان، کارلوس گوسن را عزل کرد، شرکت میتسوبیشی هم او را از ریاست هیئت‌مدیره برکنار کرد. اسامو ماسوکو به‌عنوان جانشین موقت گوسن در میتسوبیشی انتخاب شده است.
تبلیغات

پس از تصمیم نیسان برای عزل کارلوس گوسن از ریاست هیئت‌مدیره، میتسوبیشی موتورز هم اعلام کرد اقدام مشابهی درباره‌ی گوسن انجام داده است. عزل گوسن از ریاست هیئت‌مدیره‌ی نیسان و میتسوبیشی به‌دنبال دستگیری به اتهام فرار مالیاتی در ژاپن طی هفته‌ی گذشته اتفاق افتاده است.

 سخن‌گوی میتسوبیشی در بیانیه‌ای اعلام کرد:

اسامو ماسوکو، مدیرعامل فعلی میتسوبیشی، رئیس موقت هیئت‌مدیره خواهد شد.
Renault Nissan Mitsubishi Carlos Ghosn / کارلوس گوسن رنو نیسان میتسوبیشی

در این وضعیت، رنو، تنها عضو اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی باقی می‌ماند که کارلوس گوسن هنوز رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل آن است. به گزارش رویترز، مدیران این سه شرکت خودروسازی طی هفته‌ی جاری در آمستردام هلند نشستی برگزار خواهند کرد تا از اتحاد خود به‌دنبال دستگیری گوسن محافظت کنند. 

Renault-Nissan-Mitsubishi / رنو-نیسان-میتسوبیشی

گوسن هنگامی به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی میتسوبیشی انتخاب شد که رنو و نیسان ۳۴درصد از سهام این شرکت را در سال ۲۰۱۶ تصاحب کردند. در آن زمان، میتسوبیشی که هنوز گرفتار رسوایی مصرف سوخت محصولات خود بود، به دست‌کاری اطلاعات اعتراف کرد. در آن وضعیت، کارلوس گوسن دست به‌کار شد و با تزریق بیش از دومیلیارد دلار از سرمایه‌ی نیسان تلاش کرد اعتبار سابق میتسوبیشی را برگرداند. تلاش گوسن با تشکیل اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی بسیار موفقیت‌آمیز بود و نشانه‌های آن طی سال‌های اخیر دیده می‌شود.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند نیسان و رنو در آینده‌ی نزدیک و در نبود گوسن، برای کسب قدرت باهم رقابت می‌کنند. این درحالی است که گوسن هنوز خارج از معادله‌های قدرت قرار دارد. با وجود اینکه فروش نیسان تقریبا‌ً ۶۰درصد بیشتر از رنو برآورد می‌شود، خودروساز ژاپنی هنوزهم شریکی تازه‌کار در ساختار اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی به‌شمار می‌رود. خودروساز فرانسوی هم ۴۳درصد از سهام نیسان را دراختیار دارد؛ درحالی‌که شرکت ژاپنی صاحب ۱۵درصد از سهام رنو است.

Renault Nissan Mitsubishi Carlos Ghosn / کارلوس گوسن رنو نیسان میتسوبیشی

گزارش رسانه‌های ژاپنی نشان می‌دهد درآمد گزارش‌نشده‌ی گوسن بین ۴۴میلیون تا ۷۱میلیون دلار طی دوره‌ای پنج‌ساله است. بااین‌حال، هنوز آمار رسمی و دقیقی دردسترس نیست. گوسن بیشترین میزان حقوق و پاداش را در صنعت خودرو دریافت می‌کرد؛ به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۵، حقوق و دستمزد ترکیبی او از نیسان و رنو درحدود ۱۷میلیون دلار می‌رسید. با رهبری کارلوس گوسن اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی به یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودروی جهان تبدیل شد که در سال ۲۰۱۷، بیش از دَه‌میلیون دستگاه وسیله‌ی نقلیه را روانه‌ی بازار کرد. گوسن اخیراً از سمَت مدیرعاملی نیسان استعفا داد؛ اما رئیس هیئت‌مدیره‌ی این شرکت باقی ماند و انرژی‌اش را برای احیای برند میتسوبیشی متمرکز کرد.

گفته می‌شود کارلوس گوسن که طبق گفته‌ی رسانه‌های ژاپنی ادعاهای مربوط به سوءاستفاده و فرار مالیاتی را انکار می‌کند، برای نزدیکی بیشتر بین رنو و نیسان و احتمالاً ادغام دو شرکت تلاش می‌کرد. البته، این تلاش‌ها به‌شدت با اهداف و آرمان‌های نیسان در تضاد است؛ به‌همین دلیل آن‌ها با چنین فرایندی مخالف هستند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات