چگونه کارت سوخت المثنی بگیریم؟

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
تمام جزئیات درباره مراحل، شرایط و نحوه دریافت کارت سوخت المثنی در این مطلب برای شما توضیح داده است.
تبلیغات

گم کردن کارت سوخت خودرو یا موتورسیکلت ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. اگر شما هم مالک خودرو یا موتور سیکلتی هستید که کارت سوخت فعال در سامانه هوشمند دارید اما در حال حاضر به هر دلیلی به کارت سوختتان دسترسی ندارید، لازم است برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنید. در این مطلب تمام مراحلی که باید برای دریافت کارت سوخت المثنی پشت سر بگذارید توضیح داده شده است.

این مطلب در تاریخ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده است.

درخواست صدور کارت سوخت المثنی

اگر کارت سوخت خودرو یا موتور سیکلت شما گم شود، ربوده شود یا به هر شکل دیگری از دسترس شما خارج شده باشد، شما می‌توانید با ثبت نام و درخواست صدور مجدد کارت سوخت یک کارت سوخت المثنی دریافت کنید.

البته پیش از اینکه برای ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی اقدام کنید لازم است هرچه سریع‌تر برای سوزاندن کارت سوختی که حالا دیگر به آن دسترسی ندارید اقدام کنید. برای این کار قبل از اینکه کارت سوختتان به دست افراد سودجو بیفتد و از سهمیه‌تان استفاده کنند به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.

پس از سوزاندن کارت اولیه سراغ ثبت نام و درخواست صدور کارت سوخت المثنی بروید و مراحلی را که در ادامه توضیح می‌دهیم، طی کنید.

روش‌های ثبت نام و درخواست کارت سوخت المثنی

برای اینکه بتوانید درخواست خود برای صدور کارت سوخت المثنی را ثبت کنید هم می‌توانید به روش حضوری اقدام کنید و هم به شیوه غیرحضوری که در ادامه هر دو روش را توضیح خواهیم داد.

درخواست کارت سوخت المثنی به روش حضوری

طبیعتا یکی از روش‌ها برای اینکه درخواست کنید کارت سوخت مجدداد برای شما صادر شود این است که پس از اقدام به سوزاندن کارت سوخت مفقودشده، در همان مرکز پلیس ۱۰+ برای کارت سوخت المثنی درخواست دهید.

البته برای ثبت نام و درخواست آن لازم است مدارکی را ارائه دهید و مبلغ تعیین‌شده را هم پرداخت کنید. علاوه بر مدارک شناسایی مانند کارت ملی، لازم است این مدارک را هم همراه خود داشته باشید:

  • اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو یا وکیل او
  • اصل و کپی کارت و برگ سبز خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • فرم تکمیل شده درخواست کارت سوخت المثنی
  • پس از ارائه این مدارک باید مبلغی را که برای این کار در نظر گرفته شده است، پرداخت کنید و رسید آن را به متصدی مرکز تحویل دهید. همچنین، لازم است آدرس کامل پستی و کد پستی محلی را که می‌خواهید کارت سوخت به آن ارسال شود، ارائه کنید.

    درخواست کارت سوخت المثنی به روش غیر حضوری

    اگر ترجیح می‌دهید به‌جای صرف وقت و هزینه و انرژی برای مراجعه حضوری به پلیس ۱۰+ از روش‌های ساده‌تر و سریع‌تری استفاده کنید، می‌توانید درخواست صدور کارت سوخت المثنی را به‌صورت آنلاین ثبت کنید. برای این کار می‌توانید به سامانه‌ پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یا اپلیکیشن پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مراجعه کنید.

    سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

    برای دسترسی به این سامانه باید نشانی www.mob.gov.ir را در مرورگر خود تایپ و جست‌وجو کنید. در ادامه شماره موبایل خود و کد امنیتی را وارد کنید تا رمز یکبار مصرف برای ورود به سامانه در قالب پیامک برای شما ارسال شود.

    در مرحله بعد، چنانچه تا به حال وارد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نشده باشید باید اطلاعات شخصی و هویتی خود را وارد کنید تا احراز هویت شما انجام شود. بدون گذراندن مرحله احراز هویت امکان استفاده از خدمات این سامانه را نخواهید داشت.

    پس از اینکه فرم احراز هویت را تکمیل کردید می‌توانید از خدمات مختلف این سامانه استفاده کنید. برای اینکه بتوانید «درخواست صدور کارت سوخت المثنی» را ثبت کنید لازم است به بخش «درخواست کارت سوخت المثنی» بروید و پس از ثبت اطلاعات مالک خودرو یا موتور سیکلت و مشخصات وسیله نقلیه درخواست صدور کارت سوخت المثنی را ثبت کنید.

    مدارکی که برای ثبت آنلاین درخواست صدور کارت سوخت المثنی لازم دارید همان مدارکی است که پیش از این در روش مراجعه حضوری توضیح دادیم. متقاضیان ثبت این درخواست لازم است تصاویر و اطلاعات همین مدارک را در سامانه بارگذاری کنند.

    تعداد دفعاتی که کارت سوخت المثنی صادر می‌شود هیچ محدودیتی ندارد. هر مرتبه که کارت سوختتان را گم می‌کنید می‌توانید برای صدور یک کارت سوخت دیگر درخواست دهید.

    اپلیکیشن پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

    علاوه بر استفاده از سایت پنجره خدمات دولت این امکان نیز فراهم شده است که از اپلیکیشن پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کنید. برای این کار باید از سامانه پنجره ملی یا از یکی از پلتفرم‌های دانلود و نصب اپلیکیشن‌های گوشی موبایل استفاده کنید.

    ابتدا اپلیکیشن پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را دانلود و روی گوشی موبایل خود نصب کنید. در ادامه با وارد کردن شماره موبایل وارد اپلیکیشن می‌شوید و می‌توانید از خدمات مختلف آن، از جمله درخواست صدور کارت سوخت المثنی، استفاده کنید.

    هزینه درخواست کارت سوخت المثنی

    برای اینکه کارت سوخت جدیدی برای شما صادر شود لازم است هزینه صدور آن را پرداخت کنید. هزینه صدور کارت سوخت المثنی هر سال تغییر می‌کند. در سال ۱۴۰۲، در زمان ثبت نام و ارائه درخواست صدور کارت سوخت المثنی لازم است مبلغی در حدود ۴۰ هزار تومان را پرداخت کنید. در روش مراجعه حضوری این هزینه را از طریق دستگاه کارتخوان مرکز پلیس ۱۰+ باید پرداخت کنید و در روش آنلاین می‌توانید از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنید.

    مدت زمان درخواست تا صدور و دریافت کارت سوخت المثنی

    هرچند فرایند سوزاندن و درخواست صدور کارت سوخت المثنی خیلی کوتاه است و شما با استفاده از روش‌های حضوری و غیرحضوری ظرف مدت چند دقیقه می‌توانید برای صدور مجدد کارت سوخت ثبت نام کنید و درخواست دهید اما مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا کارت سوخت المثنی صادر شود و به آدرسی که ثبت کرده‌اید برسد.

    هر زمان که برای دریافت کارت سوخت المثنی درخواست دادید مدت زمانی حدود سه ماه را برای انتظار کشیدن در نظر بگیرید. در بهترین حالت دو ماه و در اکثر موارد سه ماه زمان می‌برد تا کارت سوخت المثنی به دست شما برسد. البته با استفاده از چند روش می‌توانید پس از ثبت درخواست کارت سوخت المثنی مراحل رسیدگی به درخواستتان را پیگیری کنید.

    پیگیری کارت سوخت المثنی

    چند راه مختلف وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید ببینید درخواستتان برای صدور کارت سوخت المثنی در چه مرحله‌ای قرار دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

    پیگیری به روش حضوری: یکی از راه‌های پیگیری وضعیت کارت سوخت المثنی مراجعه حضوری به دفتر پلیس ۱۰+ است که برای ثبت نام و درخواست به آن مراجعه کرده بودید. در این مراجعه کد رهگیری را، که بعد از ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی به شما اعلام شده، همراه خود داشته باشید. علاوه بر این کد مدارک شناسایی مالک خودرو یا موتور سیکلت و وسیله نقلیه‌تان را هم همراهتان ببرید و به متصدی ارائه کنید.

    پیگیری از طریق پیامک: روی کارت خودروی شما که قصد دریافت کارت سوخت برای آن را دارید، یک کد VIN وجود دارد که باید آن را با الگوی M*VIN به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ پیامک کنید. پس از ارسال این پیام وضعیت کارت سوخت‌ درخواستی شما به‌صورت پیامک به شما اطلاع داده می‌شود.

    پیگیری آنلاین: روش آنلاینی که از طریق آن می‌توانید وضعیت کارت سوختتان را پیگیری کنید مراجعه به سایت epolice.ir است. در این سایت وارد بخش «پیگیری کارت سوخت» شوید و شماره پلاک و کد رهگیری را، که بعد از ثبت درخواست صدور کارت سوخت المثنی به شما اعلام شده، وارد کنید تا وضعیت کارت سوخت به شما نمایش داده شود.

    سوالات متداول زومیت

    • کارت سوخت گم‌شده را چطور بسوزانیم؟

      برای این کار فقط باید به یکی از مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.

    • برای ثبت درخواست آنلاین صدور کارت سوخت المثنی به کدام سامانه باید مراجعه کنیم؟

      برای ثبت نام و درخواست غیرحضوری کارت سوخت المثنی به نشانی www.mob.gov.ir و بخش درخواست صدور کارت سوخت المثنی در این سامانه مراجعه کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات