عزل کارلوس گون از ریاست هیئت‌مدیره نیسان

جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
مطالعه 5 دقیقه
کارلوس گون به‌دلیل تخلف و سو‌ءاستفاده مالی از ریاست هیئت‌مدیره‌ی نیسان عزل شد. البته، رنو هنوز تصمیمی درباره‌ی آینده‌ی کار با گون نگرفته است.
تبلیغات

نیسان تأیید کرد کارلوس گون را هیئت‌مدیره‌ی این شرکت از سمَت ریاست هیئت‌مدیره عزل کرده است. علاوه‌بر گون، گِرگ کلی نیز از سمَت مدیران حقوقی نیسان عزل شده است. این دو مدیر فعلاً در میان اعضای هیئت‌مدیر‌ه‌ی نیسان باقی می‌مانند و فقط با رأی سهامداران در نشست آینده از عضویت در هیئت‌مدیره برکنار می‌شوند. 

گرگ کلی / Greg Kelly

طبق گفته‌ی اتوموتیو نیوز، در سیستم مدیریت ژاپن فقط مدیران حقوقی می‌توانند قانونی ازطرف شرکت در هنگام امضای قرارداد و معاملات صحبت کنند. با تصمیم جدید هیئت‌مدیره، هیروتو سایکاوا تنها شخصی خواهد بود که در میان مدیران حقوقی نیسان باقی می‌ماند. سایکاوا هم‌اکنون سمَت مدیرعاملی نیسان را برعهده دارد.

Carlos Ghosn / کارلوس گوسن نیسان رنو میتسوبیشی

نکته‌ی جالب این است که اعضای هیئت‌مدیره‌ی نیسان به اتفاق آرا به برکناری کارلوس گون رأی دادند. پیش‌ازاین، گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی اختلاف‌نظر میان مدیران منصوب‌شده‌ی سایکاوا و مدیران منصوب‌شده‌ی رنو در جلسه‌ی هیئت‌مدیره منتشر شده بود که احتمال می‌دادند برخی از اعضای هیئت‌مدیره دربرابر عزل گون مقاومت کنند. هیئت‌مدیره‌ی نیسان هم‌اکنون نُه عضو دارد: سه کارمند قدیمی نیسان (توشی‌یوکی شیگا و هیروتو سایکاوا و هیده‌یوکی ساکاموتو)،‌ دو عضو منصوب‌شده‌ی رنو (ژان باپتیست دوزان و برنارد ری) و دو مدیر مستقل (ماساکازو تویودا و کیکو ایهارا).

هیئت‌مدیره‌ی نیسان همچنین موافقت کرده کمیته‌ی ویژه‌ای برای مشورت‌گرفتن از شرکت شخصی ثالث درباره‌ی بهبود سیستم مدیریت و کنترل بهتر پاداش مدیران و رئیس هیئت‌مدیره تشکیل دهد. افزون‌براین، این هیئت تصویب کرد کمیته‌ای ویژه به‌منظور پیشنهاد رئیس جدید برای هیئت‌مدیره تشکیل شود. گفتنی است هر دو کمیته را کیکو ایهارا و ماساکازو تویودا و ژان‌باپتیست دوزان رهبری خواهند کرد. 

هیروتو سایکاوا نیسان

سایکاوا اوایل هفته کارلوس گون و گِرگ کلی را به هدایت طرحی برای کم‌انگاشتن شدید دستمزد گون و تخلف مالی و سوءاستفاده از حساب‌های مالی نیسان متهم کرد. گزارش‌هایی منتشر شده که گفته می‌شود کارلوس گون از منابع مالی نیسان برای خرید مخفیانه خانه‌های مجلل و پرداخت مبالغی به خواهرش سوءاستفاده می‌کند. گون ازطریق شرکتی فرعی در هلند، مبلغی حدود هجده‌میلیون دلار برای خرید خانه‌ی شخصی و بازسازی آن در بیروت و ریودوژانیرو استفاده کرده است.

همچنین، گون از منابع مالی نیسان برای چند مورد پرداختی به خواهرش به‌عنوان حق مشاوره استفاده کرد. برای مثال، مبلغی حدود شصت‌هزار دلار برای مشاوره در زمینه‌ی‌ خانه‌ای در ریودوژانیرو به خواهرش پرداخت. البته، کمیته‌ی بررسی نیسان هنوز شواهدی از ارتکاب این کار گون به‌دست نیاورده است.

Carlos Ghosn / کارلوس گوسن نیسان رنو میتسوبیشی

علاوه‌براین، گفته می‌شود گون قصد داشت شرکت‌های خودروسازی رنو و نیسان را باهم ادغام کند؛ حرکتی که کاملا با مخالفت مسئولان شرکت ژاپنی روبه‌رو شده است. کارلوس گون و گِرگ کلی هم‌اکنون در بازداشت به‌سر می‌برند و مقام‌های دولتی ژاپن درحال‌بررسی اتهاماتشان هستند. 

هیروتو سایکاوا به اقدامات گون انتقاداتی داشت که چند روز پیش به آن‌ها اشاره کرد. به‌نظر سایکاوا، تمرکز قدرت و سلطه‌ی کارلوس گون در اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی یکی از عوامل اصلی بی‌نظمی در این شرکت‌ها است که کشف شد. ساختار اتحاد سه شرکت به‌گونه‌ای مدیریت شد که یک نفر بتواند به‌طور همزمان در همه‌ی آن‌ها به پُست رئیس هیئت‌مدیره برسد و بتواند بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان را مدیریت کند. 

Carlos Ghosn / کارلوس گوسن نیسان رنو میتسوبیشی

سایکاوا از ساختار حاکمیتِ شرکتی ضعیف نیسان انتقاد کرد که قدرت بسیار زیادی در دستان گون قرار داده؛ تاجایی‌که تخلف مالی ادعایی او به‌راحتی شناسایی‌شدنی نبود. سایکاوا در ادامه گفت که نیسان در آینده با شرکای اتحاد خود کار خواهد کرد؛ ولی این شرکت ساختار مدیریتی پایدارتری را معرفی خواهد کرد.

نقد سایکاوا درباره‌ی تمرکز قدرت در اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی بسیار مهم است و به برخی از تنش‌هایی موجود در داخل اتحاد اشاره می‌کند. در این اتحاد که از شرکت‌های جداگانه (البته داشتن سهام متقابل در یکدیگر) تشکیل می‌شود، کارلوس گون نقش مهمی ایفا می‌کرد و سمَت رئیس هیئت‌مدیره‌ی تمام این شرکت‌ها، ازجمله رئیس اتحاد را نیز برعهده داشت. این نوع از مشارکت برخلاف گروه فولکس‌واگن است که همه‌ی شرکت‌های زیرمجموعه‌ی آن را تیم‌های مدیریت جداگانه اداره می‌کند. 

Carlos Ghosn / کارلوس گوسن نیسان رنو میتسوبیشی

باتوجه‌به آنچه گفته شد، کارلوس گون به‌طور رسمی هنوز رئیس هیئت‌مدیره‌ی رنو باقی می‌ماند؛ اگرچه این هیئت نیز به‌زودی برای بحث درباره‌ی آینده‌ی خود و تعیین‌تکلیف گون تشکیل جلسه می‌دهد. خروج گون از نیسان و دستگیری او یکی از اتفاق‌هایی است که تأثیرش را در سال‌های آینده در صنعت خودرو نشان خواهد داد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات