کارلوس گوسن مدیرعامل رنو نیسان، به اتهام تخلف مالی دستگیر شد

دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
کارلوس گون که به‌طور همزمان ریاست هیئت مدیره نیسان و مدیر عاملی رنو را بر عهده دارد، به اتهام تخلف مالی در ژاپن دستگیر شد.
تبلیغات

خودروساز ژاپنی نیسان (Nissan) اعلام کرد که کارلوس گون (Carlos Ghosn)، رئیس هیئت مدیره این شرکت پس از ادعای نقض قوانین مالی ژاپن دستگیر شده است. غول خودروسازی جهان روز دوشنبه اعلام کرد که گون و گرگ کلی (عضو هیئت مدیره نیسان)، گزارش‌های مربوط به دارایی‌های خود را به‌طور دقیق و شفاف به بورس اوراق بهادار توکیو ارائه نکرده‌اند. 

Renault-Nissan-Mitsubishi / رنو-نیسان-میتسوبیشی

هیروتو سایکاوا، مدیر عامل نیسان طی کنفرانس مطبوعاتی در این زمینه گفت:

در مورد کارلوس گون، تخلفات قابل‌توجه دیگری کشف شده است که از آن جمله می‌توان به استفاده شخصی از دارایی‌های شرکت و سرمایه‌گذاری‌های بی‌مورد اشاره کرد. تاکنون گون و گرگ کلی دستگیر شده‌اند و پنجشنبه این هفته قرار است که هیئت مدیره نیسان آن‌ها را از سمت‌هایشان عزل کند. فردی افشاگر اطلاعاتی در مورد این دو نفر به حسابرس‌های نیسان منتقل کرد و پس از آن تحقیق گسترده در مورد سوء استفاده‌های گون و کلی آغاز شد. در ادامه شواهدی از اقدام‌ها مجرمانه این دو نفر به دادستان عمومی ژاپن انتقال یافت تا فرآیند دستگیری انجام شود. 

سایکاوا اشاره کرد که گون و کلی به وضوح سوء استفاده از شرکت را طراحی و مدیریت کرده‌اند؛ مدیر عامل نیسان از ارائه توضیحات بیش‌تر در مورد تعداد افراد دخیل در این پرونده فساد مالی خودداری کرد. این مدیر بلندپایه نیسان گفت که به‌دلیل محرمانه بودن عملیات، بیش‌تر مدیران اجرایی و اعضای هیئت مدیره از این موضوع اطلاع نداشتند و طی چند ساعت گذشته مطلع شده‌اند. این‌طور که گفته می‌شود تنها چند نفر در مورد تحقیقات کشف فساد مالی رئیس هیئت مدیره نیسان اطلاع داشته‌اند. 

Nissan Renault Carlos Ghosn / کارلوس گوسن نیسان رنو میتسوبیشی

هیروتو سایکاوا همچنین افزود:

احساس می‌کنم که اجازه دادن به افراد برای متمرکز کردن قدرت، اشتباه است. این اشتباه در مورد کارلوس گون هم اتفاق افتاد و سوء استفاده او طی مدت زمان طولانی ادامه داشت. به نظر می‌رسد که گون به گرگ کلی اجازه داده بود که کنترل عملیات داخلی شرکت را به دست بگیرد، زیرا که از حمایت مستقیم گون برخوردار بود. 

سهام نیسان در بازارهای آسیایی در جریان معاملات روز دوشنبه به دنبال انتشار خبر دستگیری کارلوس گون کاهش یافت؛ اما سهام شرکت خودروسازی رنو (Renault) فرانسه به پایین‌ترین میزان طی سه سال گذشته رسید. گون علاوه‌بر رئیس هیئت مدیره نیسان، به‌عنوان مدیر عامل و عضو هیئت مدیره رنو هم فعالیت می‌کند. گفته می‌شود که ارزش سهام رنو طی مدت کوتاهی بیش از ۱۳ درصد کاهش یافت. 

رنو نیسان

اتحاد بین رنو، نیسان و میتسوبیشی طی دو دهه گذشته ایجاد شده است. نیسان و دولت فرانسه ۱۵ درصد از سهام رنو را در اختیار دارند. خودروساز فرانسوی نیز به‌طور متقابل ۴۳ درصد از سهام نیسان را در اختیار دارد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در این زمینه اظهار داشت که او در مورد ثبات اتحاد بین دو شرکت رنو و نیسان بسیار دقت خواهد کرد.

تحلیلگران موسسه Citi طی گزارش کوتاهی اعلام کردند:

واکنش ناگهانی قیمت سهام رنو به دستگیری کارلوس گون نشان داد که این فرد تا چه اندازه نقش محوری در ساختار اتحاد رنو-نیسان دارد. در حالی که ارزش سهام رنو حدود ۵۰ درصد نسبت به میانگین ۱۰ ساله این شرکت کاهش یافته است، این نزول به احتمال زیاد افزایش بیش‌تری خواهد داشت؛ دلیل این کاهش، نقش محوری گون به‌عنوان معمار اصلی ساختار رنو و نیسان است. 
Nissan Renault Carlos Ghosn / کارلوس گوسن نیسان رنو میتسوبیشی

گون یکی از مدیران اجرایی بسیار تاثیرگذار در صنعت خودروسازی جهانی محسوب می‌شود. اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی (Mitsubishi) با رهبری گون به دست آمد و پس از نجات موفقیت‌آمیز نیسان از ورشکستگی در اواخر دهه ۹۰ میلادی، به لقب «قاتل هزینه‌ها» مشهور شد. 

کارلوس گون در برزیل متولد شد و نخستین فردی بود که به‌طور همزمان، مدیریت دو شرکت بزرگ موجود در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ را بر عهده داشت. گون در سال ۲۰۱۷ از سمت مدیر عامل نیسان استعفا داد اما همچنان به‌عنوان رئیس هیئت مدیره در این شرکت به فعالیت ادامه می‌داد. 

نیسان

تابستان امسال سهام‌داران رنو با اکثریت ضعیفی تصویب کردند که پاداش پرداختی به کارلوس گون برای سال مالی ۲۰۱۷، معادل ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار آمریکا باشد. طبق اطلاعات اوراق بهادار ژاپن، گون در سال ۲۰۱۷ پاداشی معادل ۶ میلیون و ۵۲۰ هزار دلار از نیسان و ۲ میلیون ۲۰ هزار دلار از میتسوبیشی دریافت کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات