تامین قطعه و تحویل خودروهای ثبت نامی با شرایط فعلی، غیرممکن است

دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
مطالعه 6 دقیقه
دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرد؛ به دلیل مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه، کمبود ارز و کاهش واردات، امکان تحویل خورو‌های پیش فروش شده وجود ندارد.
تبلیغات

دبیر انجمن قطعه سازان و رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، بار دیگر به مشکلات موجود در صنعت خودروسازی اشاره کردند. تامین ارز از سامانه‌ نیما به کندی انجام می‌شود و اموال وارداتی قطعه‌سازان نیز، با مشکل ترخیص از گمرک مواجه است. این شرایط، از یک سو برای کل صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن را به تعطیلی می‌کشاند و از سویی دیگر، شاغلین این بخش را تهدید می‌کند.

بنا بر گزارش رسمی در اوایل شهریورماه ۱۳۹۷، بیش از ۷۰ هزار خودرو به‌دلیل کمبود قطعه، نیمه‌آماده و در انبارها هستند. نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان، تنها برای پیش‌فروش‌های ایران خودرو و سایپا در مهرماه ۱۳۹۷، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که البته با توجه به تورم احتمالی در ماه‌های آینده، افزایش خواهد یافت. 

محمدرضا نجفی منش

روز گذشته، محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به خبرنگاران گفت:

در حال حاضر تامین مواد اولیه تبدیل به امری به شدت دشوار شده است و تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خارجی و همچنین ارز مورد نیاز خود بسیار دچار مشکل هستند؛ لذا  ضروری است که راهکاری برای ایجاد مکانیزم راحت‌تر برای تامین مواد اولیه ایجاد شود ضمن این‌که تهیه کالای داخلی نیز دچار مشکلات عدیده‌ای است و برای کالای خارجی نیز مسئله تحریم‌ها مزید بر علت شده است. چرخه تولید خودرو دچار اختلال شده و تولید به شدت کاهش یافته است. در حال حاضر بحث بقا برای کارخانه‌های قطعه‌سازی مطرح است که نیازمند اقدامی عاجل و فوری است.بانک مرکزی به وعده‌های خود در رابطه با تخصیص ارز برای واردات قطعات مورد نیاز تولیدکنندگان خودرو عمل نکرده و حتی پاسخگوی قطعه‌سازانی که بعضا حدود چهار ماه است که پشت‌ درهای بسته نیما منتظر دریافت ارز هستند، نیست. مشکلات صنعت خودرو و به تبع آن قطعه‌سازان مرتبط با تامین مواد اولیه داخلی و خارجی است چرا که در مورد مواد اولیه داخلی، قیمت‌ها دو تا سه برابر افزایش یافته و برخی از عرضه‌کنندگان، عملا در بازار این مواد اولیه را عرضه نمی‌کنند. بنابراین دلالان نیز وارد عمل شده و قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. از سوی دیگر، تهیه کالا از بورس کالا نیز بسیار به سختی صورت می‌گیرد به نحوی که نقدینگی قطعه‌سازان کفایت افزایش قیمت‌ مواد اولیه را نمی‌دهد و قطعه‌سازان نمی‌توانند چند برابر قبل، قیمت مواد اولیه را بپردازند؛ بنابراین روند تهیه مواد اولیه برای صنعت با کندی صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، مواد اولیه وارداتی نیز با افزایش قیمت ارز و ترخیص از گمرکات که مشمول پرداخت مابه‌التفاوت ارزی شده است، با سختی برای قطعه‌سازان تامین می‌شود. تخصیص ارز در سامانه نیما که به سختی انجام می‌گیرد،  مدت زمان و انرژی زیادی از قطعه‌سازان می‌گیرد. تمامی این مشکلات دست به دست هم داده و کار را برای خودروساز و قطعه‌ساز سخت کرده است و به همین دلیل تیراژ تولید خودرو و قطعه رو به کاهش است.هم‌اکنون واردات بدون انتقال ارز امکان‌پذیر نیست، بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان مجبور هستند که نه تنها ارز را با قیمت بالاتری تهیه کنند، بلکه مخاطرات واردات بدون انتقال ارز را هم که به نوعی غیرقانونی محسوب می‌شود، بپذیرند.
قطعه خودرو لوازم یدکی

تولید خودروهای ثبت نامی با شرایط فعلی، ممکن نیست

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان هم در گفتگو با خبرنگاران به بحران بزرگ و بی‌سابقه در صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران اشاره کرد و گفت :

امروز اگر هرچه سریعتر فکری برای صنعت قطعه‌سازی نشود در هفته آینده شاهد بحران جدی خواهیم بود. در صنعت قطعه‌سازی حدود ۵۵۰ هزار نفر مشغول به کار بوده اند که با احتساب ۱۵۰ هزار نفر شاغل در شرکت های خودروساز می توان گفت، صنعت خودرو در کشور حدود ۷۰۰ هزار نیروی به کار دارد که از این تعداد فقط در صنعت قطعه‌سازی در سه ماه گذشته حدود سی هزار نفر نیرو بصورت مستقیم تعدیل و حدود ۷۰ هزار نفر در حالت تعلیق به خانه رفته اند و منتظر بهبود شرایط برای بازگشت به کار هستند.حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان طلب قطعه سازان از شرکت های خودرو ساز است که ۵ هزار میلیارد آن مطالبات معوق است و این بدهکاری خودروسازان و نبود نقدینگی در شرکت های قطعه ساز باعث شده تا بین ۷۰ تا ۱۰۰ واحد تولیدی بطور کامل تعطیل شود این یعنی اینکه ما از خط قرمز عبور کرده ایم .قطعه‌سازی امروز در کشور ۴ مشکل عمده دارد که هرچه سریعتر ظرف یک هفته آینده باید از طرف دولت و مسئولان رفع شود، نخست اینکه چون قیمت خودرو دستوری است و افزایش پیدا نکرده حالا قطعه ساز با رشد بیش از حد قیمت ها در تولید مواجه است، دوم اینکه نقدینگی به شدت پایین آمده و برای تولید تیراژ مشابه سال گذشته باید سه برابر نقدینگی داشته باشیم که متاسفانه با عدم وصول مطالبات از شرکت های خودروساز این مهم میسر نشده استمشکل سوم قطعه‌سازی ، تامین نشدن مواد اولیه در داخل و از خارج است که متاسفانه شرکت های تامین کننده مواد اولیه در داخل این مواد را فقط در بورس کالا و آن هم بصورت نقدی ارائه می کنند و دو تا سه ماه بعد آن را تحویل می دهند. مشکل چهارم در زمینه خریدهای اعتباری قطعه سازان از خارج بوده که در سال گذشته انجام شده و حالا اگر با تحریمهای موجود شرایطی فراهم شود که بتوانند این بدهی را پرداخت کنند با قیمت ارز امروز همه این شرکت ها ورشکسته خواهند شد. به مسئولین این هشدار را می دهیم که موج دوم بیکاری در صنعت قطعه‌سازی در راه است و این یعنی حدود صد واحد دیگر به تعطیلی کامل خواهد کشید و ۸۰ تا ۱۲۰ هزار نفر نیرو تعدیل خواهد شد.  تمام این مشکلات و بحران ها در داخل قابل حل است به شرط مدیریت صحیح و هماهنگی دولت، مجلس و قوه قضائیه و هیچ ربطی به تحریم های بین المللی ندارد، فقط ضعف مدیریت باید حل شود.

نامه سرگشاده انجمن قطعه سازان خودرو به رئیس جمهور

اعضای انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور نامه ای سرگشاده با موضوع «درخواست جلوگیری از بروز فاجعه در صنعت قطعه‌سازی کشور» به رئیس جمهوری نوشتند. تصویر نامه اعضای انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور به رئیس جمهوری را در ادامه می‌بینید.

نامه انجمن قطعه سازان به رئیس جمهور

 

متن نامه انجمن صنایع همگن قطعه سازان به رئیس جمهور به شرح زیر است:

احتراما همانگونه که مستحضرید صنعت قطعه‌سازی کشور در شرایط حاد به سر می‌برد و بحران حاضر در صورت عدم اقدام عملی و عاجل مسئولین به زودی به دلیل بیکاری وسیع پرسنل این صنعت و توقف تولید به فاجعه‌ای جبران ناپذیر و زیان بار برای اقتصاد کشور و امنیت ملی تبدیل خواهد شد که اثرات خسارت بار اجتماعی آن گریبانگیر ملت و مسئولین می‌گردد. بدین وسیله اعلام می‌گردد چنانچه ۴ مشکل زیر ظرف مدت حداکثر یک هفته حل نشود جلوگیری از بروز فاجعه حتی با تلاش چند برابر و هزینه‌های گزاف بعید به نظر می‌رسد.۱. حل مشکل قیمت فروش قطعات که در گرو اصلاح فروش خودرو می‌باشد.۲. حل مشکل کسری نقدینگی که به دلیل مطالعات معوق از خودروسازان و افزایش نرخ نهاده‌های تولید، گریبانگیر قطعه سازان شده است.۳. دشواری تأمین مواد اولیه داخلی (که عمدتا تولیدکنندگان دولتی دارد) و مواد اولیه خارجی (که به دلیل مشکل تبادلات ارزی، مشکلات گمرکی با بحران مواجه شده است). شاهرگ ورودی قطعه سازان را به سختی می‌فشارد.۴. تصویه خریدهای اعتباری و مدت دار ارزی قطعه سازان که قبل از افزایش نرخ ارز نسبت به خرید مواد اقدام نموده بودند و در حال حاضر بایستی به نرخ روز تصویه شوند درحالیکه فروش محصول در زمان تعیین به نرخ ریال بوده و بسیاری از قطعه سازان را ورشکست خواهد کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات