رکود تاریخی بازار خودروی چین، به‌دنبال جنگ تجاری با آمریکا

پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
با آغاز و ادامه‌ی جنگ تجاری چین با ایالات متحده آمریکا، بازار خودروی این کشور در سال جاری با بزرگ‌ترین رکود طی ۲۰ سال اخیر مواجه شده است.
تبلیغات

بازار خودروی چین طی دهه‌های گذشته یکی از قابل اطمینان‌ترین موتورهای رشد جهانی بوده است؛ اما، اکنون ممکن است که این روند به پایان برسد. یک گروه صنعتی درچین به‌تازگی اعلام کرد که فروش خودروی سواری توسط نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی در سه ماه اخیر کاهش یافته است. باتوجه به جنگ تجاری با ایالات متحده و همچنی فروش پایین محصولات در سال گذشته، صنعت خودروی چین، با اولین کساد خود از اواخر دهه ۱۹۹۰ رو‌به‌رو شده است.

طی ۲۰ سال گذشته خودروسازان حجم زیادی از محصولات خود را به بازار چین سرازیر کردند؛ اکنون با کاهش تولید خودرو در چین، این صنعت به پایین‌ترین نرخ رشد در جهان رسیده است. جنگ تجاری با ایالات متحده آمریکا در شرایط فعلی باعث شده است تا خودروسازانی مانند بی‌ام‌و و دایملر AG در مورد کاهش سود هشدار دهند. دور شدن مصرف‌کنندگان چینی از نمایشگاه‌های خودرو باعث شد تا جگوار لندرور موقتاً کارخانه خود را در چین تعطیل کند.

China car market /‌ بازار خودرو چین

 تقابل اقتصادی بین ایالات متحده و چین در ماه گذشته،  زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار محصولات وارداتی از چین اعمال کرد و وعده‌ی افزایش ۲۵ درصدی تا سال ۲۰۱۹ داد، افزایش یافت. در مقابل دولت چین اعلام کرد که تعرفه مشابهی بر ۶۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از ایالات متحده اعمال می‌کند. این اقدام تلافی‌جویانه و سیاست‌های اقتصادی درون‌گرا به نگرانی مشتریان و تولیدکنندگان جهانی دامن زده است.

انجمن صنایع خودروسازی چین اعلام کرده که فروش خودروهای شخصی توسط نمایندگی‌ها در ماه سپتامبر ۱۲ درصد و به ۲ میلیون و ۶۰ هزار دستگاه کاهش یافته است؛ از طرفی، طی ۹ ماه اول سال جاری، بازار خودروی چین تنها ۰.۶ درصد رشد داشته است. مقایسه سه ماه چهارم سال ۲۰۱۷ با مدت مشابه سال جاری نیز به تبع آن با چالش مواجه خواهد بود. البته این انجمن پیش‌بینی می‌کند که فروش سالانه بازار خودروی چین در مجموع با رشد کمی همراه می‌شود.

China car market /‌ بازار خودرو چین

استیو من، تحلیلگر ارشد بلومبرگ ایننتلیجنس در هنگ کنگ گفت:

این بزرگ‌ترین رکودی است که خودروسازان در چین طی سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند. ممکن است برندهای ضعیف به‌طور جزئی تحت تاثیر قرار گیرند، اما شرکت‌های بزرگ برای دستیابی به رشد در فروش مجبور به کاهش قیمت‌ها هستند. برخی خودروسازان نیز باید کارخانه‌های خود را برای کاهش هزینه تعطیل کنند. 

کاهش قیمت خودرو به دلیل فشارهای برندهای جهانی به چین است. بی‌ام‌و به‌تازگی قرارداد ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری برای کنترل شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با برلیانس چین اختصاص داد؛ خودروساز باواریا نخستین شرکتی است که برای استفاده از سیاست‌های چین به منظور کسب اجازه فعالیت‌ شرکت‌های خارجی، به تولید مشترک محلی روی می‌آورد.

بی‌ام‌و یکی از برندهای خودروساز غربی به شمار می‌رود که هنوز هم ظرفیت تولید خود را در چین افزایش می‌دهد و همزمان به گسترش تولید محلی خودروی برقی اقدام کرده است. پیش از این تسلا برنامه‌هایی برای راه‌اندازی کارخانه تولید خودروی الکتریکی در چین اعلام کرد تا از این طریق بازار فروش خود را گسترش دهد.

China car market /‌ بازار خودرو چین

شرکت جنرال موتورز (بزرگ‌ترین خودروساز آمریکایی) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که طی سه‌ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر، با کاهش ۱۵ درصدی تحویل مواجه شده است. این اولین گزارش فصلی جنرال موتورز پس از افزایش تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین است. فولکس‌واگن و هوندا نیز کاهش مشابهی در تحویل محصولات خود گزارش کرده‌اند. علاوه‌بر این، میزان تقاضا برای خرید خودرو در چین نیز به‌دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین با کاهش محسوسی مواجه شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات